Temp forskjell i mesken

:help:
Hadde meg en bryggedag på fredag og har stilt meg selv noen spørsmål i etterkant...;

Jeg brygger på en BB60. Bruker alltid 2,5 liter vann pr liter malt til mesking. Jeg varmer opp vannet til ca 70 grader i BB, tilsetter malten og ender opp i 63-65 grader, noe jeg syntes er greit....Under meskingen sirkulerer jeg manuelt og rører forsiktig innimellom.
Men hver gang jeg stikker termometeret nedi mesken (en stund etter at jeg har rørt, sånn at malten har sunket sammen) så er målingene veldig forskjellig fra hver plass det stikkes ned. Er som regel 5 punkter jeg stikker det ned for å måle.....Her varierer tempen fra 61,5 til 65 grader....uansett hvor mye/ofte det røres eller sirkuleres....

Er det andre som sliter med samme problem, og er det noe jeg gjør galt eller kan gjøre bedre? Blir nok ikke dårlig øl, men kunne tenkt meg en mer stabil temp for å få et någenlunde likt resultat på øla.

På forhånd takk for svar!
 
Det er et helt normalt problem, og svært vanskelig å bli kvitt. Hvis du måler feil temp, mål et annet sted i mesken...
 
Helt normalt og til å rive av seg håret av med mindre du bare aksepterer det. Godt øl blir det uansett. Det du kan gjøre er å resirkulere med ei pumpe.
 
Ok, skjønner:) Da får jeg si meg fornøyd med sånn som det er. Trodde det var noe som ikke stemte med systemet mitt.

Takk takk Gahr!

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Det er et helt normalt problem, og svært vanskelig å bli kvitt. Hvis du måler feil temp, mål et annet sted i mesken...


Mattias S skrev:
Ok, skjønner:) Da får jeg si meg fornøyd med sånn som det er. Trodde det var noe som ikke stemte med systemet mitt.

Takk takk Gahr!

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Og dere andre :-D

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp