Pellets i gryta når det skal settes nytt brygg på slurryen fra det første

Som det står i tittelen, har andre erfaringer med det?

Har laget en starter med 1 rør WLP830 på ca 1,5 liter.
ca 70% viabilty på den, burde kanskje brukt 2 rør, men prøver meg. Magnetrører er benyttet

Eksperimenter denne gangen med pellets rett i kjelen pga høyere effektivitet på humla.
Skal også eksperimentere med å sette ny pils på gammel slurry.
Lurer da på hvordan det går hvis det ligger masse humlerester i gjærdunken fra det første brygget, vil det skade eller være uheldig på noen måte for det påfølgende brygget?
Silingen som blir gjort når vørteren skal på dunk er at jeg heller det gjennom en slags stor humlepose, så en del slam kommer nok med.

Takk for raskt svar, skal brygge i kveld! :)
 
Om du hadde hatt tid så kunne du ha "vaska" gjæren først. Dette for og unngå eventuelt smaksprofil/problemer fra humla i forrige brygg. Men om du nyttar samme type humle i det nye ølet so er vel det ikkje det store problemet slik eg ser det. Men som sagt minst mulig trub og grums fra gryta til bøtta før gjæring hjelper.
 
OK! Takk! Jeg kunne forsøkt å vaske gjæren ja, men da går jeg i gang med pellets i kjele når det finnes muligheter for brygg nr #2.
Skal brygge eksakt det samme neste brygg, men vil prøve å filtrere mest mulig som du sier. Takk igjen
 
Med dette vidunderet som koster 400,- på Elkjøp så er røringen en sagablott :)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    705 KB · Sett: 202
Den blir solgt som en automatisk sausrører, men fant den svært nyttig til å røre vørteren. Stirio heter den.
 
Tilbake
Topp