Beste oppskrift på øl til sommervarmen

Lurer på om noen har tips til øl typer som er god i sommervarmen? Helst ikke over 5%. Og hvordan får dere ølet så klart? Mine 2 brygg er ganske grumsete
 
Jeg skal i allefall brygge en amerikansk hveteøl neste helg, det syns jeg er finfine ting når sola står innom viduet.
 
Cream ale som nevnt, evt. Kölcsh, ordinary bitter, en lys lagervariant - mulighetene er mange, det kommer litt an på hva man foretrekker :)
Oppskrifter på sådane er det "dimes a dozen" av, både her på forumet og interwebben. Foreslår boka "Brewing Classic Styles", der finner du mange prisbelønte oppskrifter av samtlige BJCP-stilarter (på tidspunktet boka ble skrevet).
 
Tror jeg må prøve en cream ale. Har aldri smakt det, men ser på oppskrifter at det er en øl de fleste kan like.
 
Cream of three crops (cream ale) er et herlig lett og lyst øl som passer utmerket. Det er et litt "sært" øl i og med at man bruker både mais og ris i tillegg til malt. Derav navnet forøvrig. Det blir utrolig klart og fint. Og godt. ;)  Sitter med et glass as we speak for å feire pappaperm-start.
 
Runar Stock skrev:
Jeg skal i allefall brygge en amerikansk hveteøl neste helg, det syns jeg er finfine ting når sola står innom viduet.

Hva skiller et amerikansk hveteøl og tysk sådan?
Elsker amerikansk påle ale og IPA, og tysk hveteøl, så amerikansk hveteøl høres spennende ut.
 
Trond.A skrev:
Runar Stock skrev:
Jeg skal i allefall brygge en amerikansk hveteøl neste helg, det syns jeg er finfine ting når sola står innom viduet.

Hva skiller et amerikansk hveteøl og tysk sådan?
Elsker amerikansk påle ale og IPA, og tysk hveteøl, så amerikansk hveteøl høres spennende ut.
Det er vel hva slags humle man bruker som skiller de, vil jeg tro.
 
Mats Ø. skrev:
Trond.A skrev:
Runar Stock skrev:
Jeg skal i allefall brygge en amerikansk hveteøl neste helg, det syns jeg er finfine ting når sola står innom viduet.

Hva skiller et amerikansk hveteøl og tysk sådan?
Elsker amerikansk påle ale og IPA, og tysk hveteøl, så amerikansk hveteøl høres spennende ut.
Det er vel hva slags humle man bruker som skiller de, vil jeg tro.

Det og gjæren
Amerikansk hveteøl gjær gir ikke de samme fenolene og bananesterne,
men å kombinere amerikansk humle i en tysk/belgisk hveteøl gjærstamme som i en India Weiz/Wit vil også bli mitt i blinken  :ilike:
 
I mitt sommerlager skal det stå pils, wit, weiss, blonde og apa. pilsen står til lagring, witen blit brygget i morgen, så går det slag i slag  ;D
 
Har 2 stk wissbier på gjæring jeg håper blir bra....
Den ene er relativt normal, mens den andre er humlet ut av en annen verden sammenlignet med det tyskerene vanligvis gjør med en hveteøl :p
Husker jeg riktig skal de havne på 11 og 49 IBU begge med rundt 4,7% alkohol.
 
LasseO skrev:
loebrygg skrev:
Lucky Jack er mitt I blinken


Sent from my iPhone using Tapatalk
Amen til en IS-kald lucky jack i sommervarmen. Rett og slett et genialt øl alle måta!

Fant tråden om Lucky Jack og prøvde å skalere den om til 19Liter. Ser dette nogenlunde rett ut?

2014-04-06_0802.png
 
Fram mot sommeren skal det lages 2-3 Session Ales for min del. Lav alko og mye late hops. Perfekt for varmt vær.
 
Odland skrev:
Fram mot sommeren skal det lages 2-3 Session Ales for min del. Lav alko og mye late hops. Perfekt for varmt vær.

Session ales??, Det du planlegger ligger vel mer under  American Crazy ales.
 
Tilbake
Topp