Modningstid på fat?

palve

 
Har tappet en apa på fat (cornelius 19l startpakke, tappet for 3 dager siden), og hatt trykk på1,5 bar siden da. Har rullet og vagget litt på fatet underveis, og i dag klarte jeg ikke vente men måtte smake. Brukte tappeslangen på 25cm som fulgte med startsettet, men fikk bare skum. Byttet til 2,5m ølslange med liten diameter, og fikk rent øl igjennom.

Ølet er fullstendig uklart, delvis karbonert men smaker knallgodt!

Kan jeg forvente modning på fatet, slik at ølet blir klarere etterhvert? Hvor lang tid må man i såfall beregne?
 
Det blir utvilsomt klarere om du lar det stå. Hvor mye avhenger om du har hatt klaring i det eller ikke.
Vil tippe (understreke tippe) at en APA er på sitt beste ca. 2 uker etter at du hadde den på fatet, men om den er god nå er det ingen grunn til å ikk sikre seg hyppige referansepunkter de neste ukene......
 
Takk for motiverende svar!

Har nettopp hentet en liten referansetest til, og gleder meg til etter påske! :)
 
Alt legger seg jo på bunn, så hvis det var fullstendig uklart har du jo tappet det som har lagt seg der. Ølen blir nok klarere ved tredje gangs smaking og frem til det er tomt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
En grei regel er at du lar fatet stå rolig et par dager så mesteparten av uklarheten samler seg på bunnen. Tapp en halvliter, slå ut, tapp en til og nyt!
 
Takker for alle svar.

Fatet er i dag plassert i kjøleskap med påmontert tårn. Fantastisk følelse når man etter å ha trimmet slangelengder, kan tappe kaldt øl, uten for mye skum og med grei hastighet. Klart er ølet fortsatt ikke, men jeg har heller ikke brukt noen klarningsmidler av noe slag. Tenker det får stå rolig i kjøleskapet til over påske, så får vi se :)
 
Hvis du ikke ønsker å være mer katolsk enn Paven lenger når det gjelder klarningsmidler så anbefaler jeg Gelatin. En kopp som er laget av en teskje gelatinpulver og ølet ditt er klart i løpet av 2-3 dager.

Enkelt og meget virkningsfullt  :namnam:
 
Hei jeg har også ett øl på fat som jeg ikke smakte noe særlig usmaker i når jeg smakte den ukarbonerte versjonen etter å bedøøme siden det er første batch. jeg har smakt meg litt gjennom prosessen for å danne meg et bilde av hva som skjer. det smakte kansje litt tynt men det får jeg finne ut av siden lucky jack oppskrift.


etter 1 dag carbonering lite kullsyre og tynne smak tappet av 0.5 dl
etter 2 dager litt mer kull syre og kansje en anelse gjør smak tappet av 0.5 dl
etter 3 dager tappet jeg av 0.5 dl og heiv og så tappet oppi kansje 1.5 til 2 dl. ølet smaket nå litt mer bittert men fortsatt litt tynt i smaken.vannete. men det smaker også en del gjær. ølet hadde bra utgjæring målt til 1.010 og smakte altså ingen usmaker før det ble forsiktig tappet på fat.

det skal si at vi dreit nok lit på dragen i første omgang å heiv alt av restene etter meskingen i gjæringskaret altså ikke malt posen men det som lå i bunn av gryten. men virket som sakt greit etter å ha smakt den ukarbonerte versjonen.

har jeg rett å slett tappet av for lite av fatet når jeg har smakt. jeg er forsover klar over at det sikkert ikke er ferdig karbonert enda, men skal det smake gjær for det om ?

edit tappet av 5 dl til å så litt oppi ett glass og mye mindre gjær smak så det er vel bare ting som har lagt seg i bunn, kjenner fortsatt litt, men nå er det heller mangelen på smaken som er mest fremtredende ølet er veldig vannete, vil ølet bite mer med mer kullsyre og modning eller er det noe galt med ølet
 
Sist redigert:
Hei jeg har også ett øl på fat som jeg ikke smakte noe særlig usmaker i når jeg smakte den ukarbonerte versjonen etter å bedøøme siden det er første batch. jeg har smakt meg litt gjennom prosessen for å danne meg et bilde av hva som skjer. det smakte kansje litt tynt men det får jeg finne ut av siden lucky jack oppskrift.


etter 1 dag carbonering lite kullsyre og tynne smak tappet av 0.5 dl
etter 2 dager litt mer kull syre og kansje en anelse gjør smak tappet av 0.5 dl
etter 3 dager tappet jeg av 0.5 dl og heiv og så tappet oppi kansje 1.5 til 2 dl. ølet smaket nå litt mer bittert men fortsatt litt tynt i smaken.vannete. men det smaker også en del gjær. ølet hadde bra utgjæring målt til 1.010 og smakte altså ingen usmaker før det ble forsiktig tappet på fat.

det skal si at vi dreit nok lit på dragen i første omgang å heiv alt av restene etter meskingen i gjæringskaret altså ikke malt posen men det som lå i bunn av gryten. men virket som sakt greit etter å ha smakt den ukarbonerte versjonen.

har jeg rett å slett tappet av for lite av fatet når jeg har smakt. jeg er forsover klar over at det sikkert ikke er ferdig karbonert enda, men skal det smake gjær for det om ?

edit tappet av 5 dl til å så litt oppi ett glass og mye mindre gjær smak så det er vel bare ting som har lagt seg i bunn, kjenner fortsatt litt, men nå er det heller mangelen på smaken som er mest fremtredende ølet er veldig vannete, vil ølet bite mer med mer kullsyre og modning eller er det noe galt med ølet

Ølet ditt blir sikkert bra, laget en apa og ipa i god tid før jul som jeg synest ble for bittert og ikke noe særlig godt. ( smaktestet etter en mnd). Tømte det ikke ut men glemte helt av at jeg hadde disse bstchene. Helt til jeg for noen dager siden kjølte ned noen flasker av hver sort.

Ølet hadde blitt kjempe godt med mye god humlesmak som passet bra i ølet. Som svigerfar sa etter at han tok med ølet hjem " bedre øl får du ikke kjøpt noen sted"

Kaster derfor ikke øl før de har gått så lang tid at alt håp er ute :)

Ot: Har i tillegg laget et påskeøl som står å gjærer på 4 dagen. Tok en måling i dag pga jeg er så spent :) smakte på prøven og allerede nå kjenner jeg en fantastisk god smak av ølet. Blir spenning i å vente på å drikke det til det er ferdig :)

Easybrew
 
Tilbake
Topp