Egne oppskrifter - en veiledning.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Har brygget et par batcher – biab – med ferdigkjøpt maltblanding. Ønsker nå å utforske dette med å lage egne oppskrifter. Er usikker på hvordan jeg skal gå fram.

Er det noen som har noen forslag til hvordan man skal begynne å gå denne stien? Noen som har noen lenker eller anbefalt litteratur til hvordan man komponerer oppskrift?
Ideelt hadde jeg sett for meg en artikkel/bok der man tok for seg en «standard oppskrift» på en pale ale og viste at «dersom man bytter ut denne typen malt med denne typen, så vil man få en amber ale, dersom man tilfører mer av dette og hint så blir det en bitter» etc.

Noen som har noen gode råd og tips?
 
Jeg er på samme steg som deg, for tiden leser jeg "Brewing Classic Styles" og lærer en del av den, selv om den kanskje ikke gjør akkurat det du ber om er det noe du kan finne utav ved å sammenligne oppskriftene på forskjellige ting. Kanskje noen vet om noe som passer bedre? :)
 
http://www.haandbryg.dk beercalc ligger masse oppskrifter og du kan lage dine egene. Der kan du se på de andre oppskriftene og se hva som blir brukt i de forskjellige øl typene. Det ligger også et dokument her på forumet et sted som spesifiserer forskjellige malt typer og hva de blir brukt til. Tror det ligger på ''det lille ekstra'' der ligger Det også en artikkel om krydder.

Vet ikke om noen bøker til dette tema men da har du noe å begynne med.
 
Last ned BrewMate http://www.brewmate.net og rett og slett lek med oppskrifter du finner på nett. Du lærer ingenting om å lage gode oppskrifter på denne måten, men du lærer fort hvordan du setter dem opp i programmet.

Så kommer den vanskelige biten: Å lage oppskrifter på godt øl :)
 
Prøv og feil metoden finnes vel nesten ikke i denne hobbyen da det meste blir bra øl. Så lenge du holder deg innenfor de vanelige metodene og renhold.
 
Når jeg har lurt på karakteristikker ved oppskriftene til øltyper så har jeg ofte funnet Beersmiths artikler om stilene veldig nyttig. De er kortfattet, og tar for seg det helt grunnlegende ved oppskriftene, mtp maltsammensetningen, humletype og -mengde, gjær og gjæringstemperatur. De gir ikke noe særlig sammenligning mellom stilarter, men det at han tar for seg grunnelementene gjør det ganske lett å sammenligne selv. Nå har jeg forstått det slik at noe småfakta i blant kan være helt eller delvis feil, men jeg har ihvertfall følt artiklene hans gir en veldig fin grunnkunnskap, som kan bygges videre på med mer inngående artikler og ved å leke med oppskrifter selv. Sikkert bøker der ute som er bedre, men disse er gratis og tilgjengelig med en gang ;-) Ellers så kan jo BJCP-retningslinjene også gi en pekepinn, men da mest på profilen, og ikke oppskriften.
 
Bruk et bryggeprogram og sett sammen ingredienser etter eget forgodtbefinnende i henhold til en batchstørrelse du har definert. Du ser underveis hva forventet OG og IBU vil ligge på. Brygg i vei, godt øl blir det, om enn ikke typeriktig i forhold til en eller annen øltype.
Oppskriften som sådan er noe av det minst viktige (det bestemmer selvsagt i hvilken retning du går), men gjærtype, gjærmengde og gjæringstemperatur, samt renslighet er langt viktigere.
Dette forutsetter at du vet hva OG og IBU er og hvordan det forholder seg med sånt. Vet du ikke det, må du lese deg litt opp først. Du kan ikke lære å bygge en bil NÅ, hvis du aldri har sett en bil eller vet hva den brukes til. ;)
 
Brad Smith har skrevet en artikkel i Brew Your Own om lage egne opskrifter fra bunnen av. Tror det var i siste utgave eller i utgaven før det.

En versjon av denne finnes på hjemmesidene til Beersmith også.
 
AlexanderD skrev:
Jeg er på samme steg som deg, for tiden leser jeg "Brewing Classic Styles" og lærer en del av den, selv om den kanskje ikke gjør akkurat det du ber om er det noe du kan finne utav ved å sammenligne oppskriftene på forskjellige ting. Kanskje noen vet om noe som passer bedre? :)

glennrlie skrev:

Skaffer du deg disse to bøkene er du veldig langt på vei. Brewing Classic Styles inneholder prisbelønte oppskrifter, mens Designing Great Beers lærer deg å lage en oppskrift selv.  :skitbra:
 
Start med en visjon om hva du vil lage, og sett opp en beskrivelse av det. Styrke, tørrhet, farge, bitterhet, aroma osv. Så prøver du å komponere en oppskrift som vil oppnå dette. Så lenge du gjør begrunnede valg for hvorfor du inkluderer noe i oppskrifta blir det enten godt eller lærerikt.

Anbefaler boka til Gordon Strong, han har mange gode tanker om dette. Designing Great Beers er bra, men jeg synes den bærer preg av for mye analyse av utdaterte hjemmebryggeroppskrifter. Er som regel pale og crystal malt i alt, uansett hvilken sjanger det er.
 
Petter F skrev:
Designing Great Beers er bra, men jeg synes den bærer preg av for mye analyse av utdaterte hjemmebryggeroppskrifter. Er som regel pale og crystal malt i alt, uansett hvilken sjanger det er.

Den er litt tilårskommen, det er klart, men den gir leseren ganske grundig opplæring i komposisjon av et øl, samt hvordan man faktisk gjør de ulike utregningene i bryggeprosessen og designing av oppskrifter.
 
Det er bare det at hvis amerikanske hjemmebryggere kun hadde pale, crystal og chocolate malt tilgjengelig (for 10 år siden?), så er det ikke rart at det er dette i alle second round NHBC-bidragene. Ser ut som at det i dag er mye bedre råvareutvalg og kunnskap enn da (grunnlaget for) boka ble skrevet. Kan så klart bli godt øl lell, men det er ikke noen fasit på hva som skal med i oppskrifter på typiske europeiske øltyper.
 
Et bryggeprogram er til god hjelp. For min del er det BrewSmith som holder styr på både lager og oppskrifter. Men dette er absolutt ikke selvforklarends så litt lesing hører med.
 
Bruker selv BeerSmith 2. Og det fine med det er at det du ikke skjønner med en gang/lærer fort av deg selv. Er det laget fine videoer av på hjemmesiden.
Så det er ett program som jeg anbefaler og som gjør det enkelt å sette opp oppskrifter.
 
Roger_L skrev:
Bruker selv Beersmith 2. Og det fine med det er at det du ikke skjønner med en gang/lærer fort av deg selv. Er det laget fine videoer av på hjemmesiden.
Så det er ett program som jeg anbefaler og som gjør det enkelt å sette opp oppskrifter.

Misforstå meg rett: Programmet er svært lett å bruke, men gir deg ikke mye hjelp til hva som skal være oppskriftene til de forskjellige øltypene eller hvordan ingridienser virker sammen. Det er her bøkene kommer inn.
 
StoreMy skrev:
Misforstå meg rett: Programmet er svært lett å bruke, men gir deg ikke mye hjelp til hva som skal være oppskriftene til de forskjellige øltypene eller hvordan ingridienser virker sammen. Det er her bøkene kommer inn.

Det er helt riktig  :skitbra: og derfor er det viktig å skaffe seg noen gode bøker. Finnes flere både på norsk og engelsk. De fleste er omtalt på forumet.
Selv foretrekker jeg heller en god bryggebok og ett brygg i sofaen eller ute i sola, enn en hvilken som helst krim bok  :) ;)
 
Eller på toget.

Har til nå lest ferdig Yeast og Designing Great Beers på pendleruta mi. Brew Like a Monk er neste.  :biersmile:
 
Tilbake
Topp