Problemer med kran og skum.

Har et par problemer, fått tak i et eldre tappetårn, blil litt mye skum i glasset. Brukte kun 1,5 slange mellom fat og tårn. Blir det bedre med lengre slange? Evt hvor lang slange må jeg ha?
Problem 2, dårlig pakning på den ene krana, disse har ikke samme diameter i feste som de du får på Bryggselv, hvor kan en få deler. Heter vel Perlec disse og.
 

Vedlegg

  • Tappetårn.jpg
    Tappetårn.jpg
    72,5 KB · Sett: 443
Svar på spm 1 er: du har antagelivis fort kort slange. Jeg ville ha doblet lengden, og heller kappet ned slangen til du er fornøyd. Hvilket trykk du karbonert på, hvilket trykk serverer du ved og hvilken temperatur spiller en rolle her.
 
Det er ikke bare lengden på slangen, men også diameter som betyr noe for skumdannelsen.
 
Det er IKKE Perlick du har der.
Dette er gode gamle kraner med stempel som åpne/lukke mekanisme. De har en lei tendens til å sette seg fast, hvis de ikke brukes veldig mye eller rengjøres ofte.
Ser at innfestingen er litt spesiell, men det kan jo hende kranene er like de som kan kjøpes rundt omkring likevel.
Hvis du googler "tappekran øl" finner du nok noe som kan brukes. Hvertfall enkle å få tak i fra bryggeschapper i US.
Ølslange bør være minst 2 meter, hvis indre diameter på slangen er 4 mm.
 
Er nok for kort/tykk slange som er problemet. Jo større diameter jo mindre trykkfall pr meter, husker jeg hadde det på skolen en gang i tida... Dvs at den relativt korte slangen din gir for høyt trykk når ølet kommer ut av tappekrana.

Prøv med en tynnere, evt kan du bruke flere tynnere slanger i parallell for å få bedre flowrate
 
Takker for svar. Først til Ketil, det st år hvertfall Perlick på kranen. Har nå byttet ut til 5 m med 6mm slange, nesten like ille. Litt til og fra, lurer på om det er en lekasje i innfestningen yil kran som er syndern. Når jeg stenger krana ser det ut som ølet går tilbake til fat.
 
TroSev skrev:
Takker for svar. Først til Ketil, det st år hvertfall Perlick på kranen. Har nå byttet ut til 5 m med 6mm slange, nesten like ille. Litt til og fra, lurer på om det er en lekasje i innfestningen yil kran som er syndern. Når jeg stenger krana ser det ut som ølet går tilbake til fat.

6mm ID? det er i så fall for stort etter hva jeg har forstått, hvis du ikke velger å ha enda lengre slanger. Jeg kjører med 2-2,5 meter 3mm ID.
 
Låner denne tråden litt..
Har lest litt om hva folk her på forumet bruker slags slange fra fat til tappetårn og jeg kom frem til 3mm ID.
Kjøpte en 3mm ID silikonslange og testa med 3m først. Fatet står på 1 bars trykk på 5 grader.
Det ble så mye motstand at det kom nesten ingenting ut engang! Korta den ned til 1,5 meter. Da ble det bittelitt bedre, men det kom nesten bare skum ut og jeg hadde måtte brukt 5 minutter for å fylle et Weissbier glass.

Hva anbefaler dere? Kan man kalkulere seg frem til det?
 
Takk for den!

Kommer frem til -154cm når jeg velger 6,35mm slange, tappekran, 80cm høydeforskjell, 14 psi karboneringstrykk og 14 psi serveringstrykk. Hva gjør jeg feil?
 
Veteøl gir vel mer skum generelt.
Steng av CO2 flaska og slipp ut alt overtrykk på fatet. Hva skjer da når du tapper?
Hvis det hjalp, kan du tappe uten tilført serveringstrykk en stund, så kobler du til CO2 ved behov etterhvert.
Ville ikke brukt så mye som 14 psi ved 5 grader, er vel nesten 1 bar. Halvparten tror jeg holder.
 
Takk for den!

Kommer frem til -154cm når jeg velger 6,35mm slange, tappekran, 80cm høydeforskjell, 14 psi karboneringstrykk og 14 psi serveringstrykk. Hva gjør jeg feil?

Tja, si det du ;)
Forsøk med BYO-kalkulatoren i stedet, og se om den gir mer vettugt resultat. Personlig har jeg aldri benyttet noe kalkulator på mine tappelinjer, men kjørt litt prøv-og-feil :)
 
Tilbake
Topp