Mattilsynet vil at man skal koke importerte bringebær..

Christopher.

Norbrygg-medlem
På grunn av fare for Hepatitt A-virus i importerte bær anbefaler Mattilsynet at man koker bærene i ett minutt dersom man ikke skal bruke de i retter som skal varmebehandles. Jeg sendte en epost og spurte om det ville gå greit å bruke rå bær til brygging hvis man fikk en styrke på ca. 5-6% alkohol i det ferdige brygget. Mattilsynet kunne (ville?) ikke anbefale det, fordi viruset regnes som "svært motstanddyktig", og hun hadde ikke fått klarhet i hvor mye alkohol som må til for å ta knekken på det.

Så da er vi over på spørsmålet: Har noen brukt kokte bringebær i et brygg? Funker det? Blir det annen smak? Fortsatt gjærbart sukker? Eller skal jeg tråle butikkene etter heilnorske håndplukkede bær, varsomt høstet av blonde budeier og frosset enkeltvis i norsk isbre-is, men som da gjerne koster en arm eller to for hektoen?.. (planen er å lage en sjokolade-bringebær-stout)
 
Jeg har brukt mye frossen frukt og bær i cider. Jeg har alltid varmet dette opp til ca 80 grader før tilsetting for desinfeksjon.
Smaken har jeg alltid vært fornøyd med. Mulig at frukt som ikke er varmebehandlet smaker litt annerledes, men det har jeg ingen erfaring med.
 
Jeg har brygget bringebærsaison med frosne bær fra joker/rema i fire omganger det siste halvåret. Første gangen forsøkte vi å varme bærene til kokepunktet og tilsette i sekundær, men følte ikke at smaken ble markant nok. Når vi derimot tilsatte tinte, frosne bær og tappet ølet over så fikk det en mye kraftigere smak, farge og aroma. I en stout som kamuflerer smaken noe med mørke og brente toner, tror jeg det er lettere å komme unna med et oppkok av bærene.

6aty7y8a.jpg


Dette er resultatet av fem kilo bær i 45 liter vørter. Øk heller mengden litt, så overlever de et kort oppkok. Jeg tror vi varmet de i ti minutter ved 100 grader.
 
Tilbake
Topp