Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice.

Duckboot skrev:
Japp. Den sukkerfrie Lerumsafta funket glimrende. Ga god sødme.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Den inneheld E-202 og E-211. Førstnevnte blir brukt som gjærstopp, så i større mengder ligg gjæren tynt an.
 
protto skrev:
Duckboot skrev:
Japp. Den sukkerfrie Lerumsafta funket glimrende. Ga god sødme.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Den inneheld E-202 og E-211. Førstnevnte blir brukt som gjærstopp, så i større mengder ligg gjæren tynt an.

Det er interessant. Så er spørsmålet hva som regnes som større mengde. Jeg brukte en litersflaske med saft til 22L cider som hadde gjæret seg ferdig (1 rør wlp775).
Karboneringen varierer fra null til dårlig på flaskene jeg har testet hittil. Det kan riktignok hende det har andre årsaker enn eplesafta også.
 
kortulf skrev:
Stenumgard skrev:
reutzers skrev:
Satte en dunk med råsaft av eple fra Ulvik Gård i oktober i boden og har bare latt den stå. Smakte på den nå og herrejemeni hvor positivt overasket jeg ble. Mulig noget sterk:)
En ting er sikkert er at den er 4 brødsmuler for bitter. Noe som er naturlig. Men er det nå for sent å kaste opp i litt sukkerlake for å øke sødmen? Eller burde dette da i såfall vært gjort for lenge siden?
Lerums eple- og pæresaft uten sukker gir en god sødme uten å tilføre mer gjærbart sukker.
Ser den er nevnt i mange tråder her, men får dere skikkelig karbonering med den? Mistenker det er noe stoffer i den som tok knekken på gjæren.
Lerums eple og pæresaft inneholder eple og pærejuice (med tilhørende gjærbart sukker på ca 21 gram pr. liter). I tillegg konserveringsmiddel (bl.a natriumbenzoat) og kunstig søtning (sukralose).
Hva av dette som er ønskelig å tilsette kommer an på om man skal karbonere eller ei, og i såfall om man skal karbonere kunstig eller naturlig. I tillegg må man velge om man vil ha naturlig eller kunstig søtning.
Det er muligens ikke nok natriumbenzoat i en liter lerumsjuice til å drepe all gjær i en 20 liters batch. Sukkeret i juicen kan bli spist opp, og man ender da opp med kun den sødmen som sukralosen gir. Imidlertid kan det også godt hende at det er nok natriumbenzoat i juicen til å hemme gjæren så mye at  naturlig karbonering blir vanskelig.

Skal man karbonere naturlig, bør man droppe Lerumjuicen og søte opp med ren sukralose eller tilsvarende.
Skal man karbonere kunstig kan man godt søte ferdiggjæret cider med Lerumsjuice, men man bør man da tilsette ekstra konserveringsmiddel for å være sikker på å ta knekken på gjæren. (f.eks en pakke gjærstopp fra Europris)
 
Har brukt lerum saften tilsatt etter gjæring. Har karbonert veldig bra. (for bra) i tillegg brukt elpleessens fra en bakebutukk.


Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Gjorde det samme som skr1970. Karbonerte som bare rakkern.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
skr1970 skrev:
Har brukt lerum saften tilsatt etter gjæring. Har karbonert veldig bra. (for bra) i tillegg brukt elpleessens fra en bakebutukk.


Sent fra min C6903 via Tapatalk
Fungerte essensen bra mhp smak?
 
Låner denne cider-tråden litt jeg!

Har laget to "batcher" med cider basert på eplejuice, den ene gjæret med S04 og den andre med en liten starter på WLP775.
Har nå tappet dette på flasker og karbondert med 10gr. sukker/ltr. - men tross den høye karboneringen er det etter ca. 2 uker i romtemp lite eller ingen kullsyre, mulig jeg er for utålmodig og at det må stå mye lengre?

Lurte også på om noen hadde noe formening om hvor lenge dette må stå og modnes?

Mvh.
Kosl
 
For min del måtte jeg vente i 3 måneder eller noe på flaske før det var noe kullsyre å snakke om. Enn så lenge kalte jeg det eplevin ;)
 
Jeg har laget 2 batcher selv. En med vasket wlp001 og en med M02 cider gjær. Førstnevnte 5,5g sukker pr liter, ble ikke veldig futt i denne frem til siste flaske. ca 3mnd. Nr 2 ble det veldig bra futt i etter 2 uker med 7 g sukker pr liter.
 
Prøver ut litt ciderbrygging. Googlet meg frem til en gjærtype som jeg tror passer bra til dette formålet(Lavin EC - 1118). Den gjærer i et vidt temperaturspekter 10-30C, har alkoholtoleranse på opptil 18%, loktuere bra og gjærer rent. Skal vist være den mest brukte champagne gjæren i verden.

Det jeg bruker av råvarer er:

4x Firstprice eplejuice 2L - 13,6kr
1kg sukker 15,9kr
Lavin EC - 1118 gjær 14kr (http://www.ebay.com/itm/331097558141)
Fermax gjær næring ~ 1kr (http://www.ebay.com/itm/231167849449)
1/2 ts wyeast gjær næring

Startet på OG på 1.09. Nå, etter 4 dager ligger den på 1.036. Forventet alkoholprosent er ca 12.5%. Er spent på om dette bli bra :)
Prøvde en gang med Nottingham gjær, ble ikke så bra... :p
 
Hei!

Har to batcher med cider, laget med billig rema 1000 eplejuice og Wyeast 4766 Cider. Den ene batchen uten sukker med OG på 1.04 og en med sukker med OG på 1.06. De er nå begge ferdig gjæret etter 3 uker på ca 18 grader, og klare for tapping. Problemet/spørsmålet mitt ligger i at det allerede er kullsyre i cideren som ligger i gjæringskaret. Hvordan løser jeg karbonering når jeg flasker? Trenger jeg å tilsette sukker, eller vil kullsyren som allerede ligger der holde seg når jeg flasker den? :)

Cideren smakte overraskende OK ut. God og tørr. :)
 
Hei!

Har to batcher med cider, laget med billig rema 1000 eplejuice og Wyeast 4766 Cider. Den ene batchen uten sukker med OG på 1.04 og en med sukker med OG på 1.06. De er nå begge ferdig gjæret etter 3 uker på ca 18 grader, og klare for tapping. Problemet/spørsmålet mitt ligger i at det allerede er kullsyre i cideren som ligger i gjæringskaret. Hvordan løser jeg karbonering når jeg flasker? Trenger jeg å tilsette sukker, eller vil kullsyren som allerede ligger der holde seg når jeg flasker den? :)

Cideren smakte overraskende OK ut. God og tørr. :)

Hva ligger FG på ?
Litt rart vis det er kullsyre i cideren din nå, regner med du har brukt gjærlås ?
Jeg har endt opp med 7g sukker pr liter når jeg har flasket cider. da syntes jeg det blir bra.
 
Hva ligger FG på ?
Litt rart vis det er kullsyre i cideren din nå, regner med du har brukt gjærlås ?
Jeg har endt opp med 7g sukker pr liter når jeg har flasket cider. da syntes jeg det blir bra.

FG er 1.000 om ikk til og med litt under (noe jeg aldri har opplevd). Har brukt gjærlås, så fant det litt rart at det var kullsyre i den. Men det er likevel ikke nok kullsyre, så må nok prøve å få litt sukker oppi ved flasking. 7g per liter høres bra ut. Takk! :)
 
FG er 1.000 om ikk til og med litt under (noe jeg aldri har opplevd). Har brukt gjærlås, så fant det litt rart at det var kullsyre i den. Men det er likevel ikke nok kullsyre, så må nok prøve å få litt sukker oppi ved flasking. 7g per liter høres bra ut. Takk! :)

Begge mine cider brygg har gått under 1000. tror ikke dette er unormalt når det gjelder cider. Jeg testet sist batch og dele den i 2 etter gjæringen var ferdig. 12,5liter med 7 g sukker pr liter før flasking, og 12,5liter der jeg erstattet deler av sukkeret med Lærum pære og eple saft ut tilsatt sukker. tok bare å regnet ut hvor mye sukker 0.9 liter hadde og tok resten med vanlig sukker. Totalt 7 g pr liter der også.
Den ble da ikke så tørr som den uten, ble veldig bra. Liker selv tørr cider, men er jo ikke alle som gjør det :) Artig med pære smaken også.
 
Hei, prøver å få liv i denne igjen med et spørsmål. Hvordan smakte den? Jeg har lagd en lik selv, med rema 1000 din eplejuice konsentrat. Etter 4 uker gjæring og 4 uker karbonering, smaker den utvannet og med et hint av gjær. Vil dette bedre seg med modning?
 
jeg har prøvd fler ganger. Den ene gangen det ble bra brukte jeg en god andel ferske plommer fra hagen til min daværende kjæreste. Blandet dette med honning, eplejuice og kanskje noe sirup eller rosiner, husker ikke.... Husker heller ikke blandingsforholdene.

Har siden gjort fler forsøk med eplejuice og med eplejuice + krystallmalt for å få noe restsødme. Alt er drikkbart, men ikke spesielt godt. Prøvde å blande i noe kunstig saft for å gi rest-sødme, det funket IKKE. Kunstig sukker smaker rett og slett akkurat så fake som det er...
 
Jeg har ca 20 flasker laget på ufiltrert kvalitetscider. Den er totalt utav balanse / for tørr da den gjæret til under 1.000
Har åpnet noen flasker og tilsatt forskjellige ingredienser for å lære / teste.
Tilsetning av Gøysaft smaker gøysaft. Da kan du like godt kjøpe en flaske 60% og lage deg en 6% drink. Da sparer du også mye tid :)
Sukkerlake i glasset før du heller i Cideren fungerer, men jeg gidder ikke. Dersom du rører ut vanlig sukker, forsvinner også all kullsyre.
Det siste forsøket var å tilsette Maltodextrin og ekstra karboneringsdrops for både sødme/Body og mer kullsyre. Med 4gr/L Maltodextrin og totalt 12 Sukkerdrops/L ble det bra. Usikker på hva vekten på de nye dropspakkene er, men skal du flaske 25L må du selvfølgelig bruke sukkerlake :) Dette var en test med forskjellig antall drops i tre flasker....
@AndyHagen har også fått fra resultat med tilsetning av 15gr\L Laktose
 
Hei, prøver å få liv i denne igjen med et spørsmål. Hvordan smakte den? Jeg har lagd en lik selv, med rema 1000 din eplejuice konsentrat. Etter 4 uker gjæring og 4 uker karbonering, smaker den utvannet og med et hint av gjær. Vil dette bedre seg med modning?
Ja dette vil bedre seg, men spesifikt hvor lenge den må modne er vanskelig å si. 3 til 12mnd
 
Den inneheld E-202 og E-211. Førstnevnte blir brukt som gjærstopp, så i større mengder ligg gjæren tynt an.

Jeg bestemte meg for å prøve å lage cider på eplejuice og tok 22L firstprice eplejuice og Jack Magrove M02 cidergjær. Uten å tenke meg om helte jeg også 1L saftkonsentrat i før gjæringen. Sjekket innholdsfortegnelsen og saften inneholdt E202 og E211.. Tror dere det er mulig å redde denne dunken med juice eller må jeg begynne å drikke juice til alle dagens måltider?
 
Tilbake
Topp