Dårlig kok på Speidel 50L

oddev

 
Jeg begynner å lure på å om det kan være noe muffens med speidelen min. Brygget mellom 5 og 10 brygg på den.

Det tar lang tid (ca 1 time) å komme fra 67 til 100 grader. Den koker dårlig (ruller litt i ca 1/3 av karet). Når jeg setter spiralkjøleren oppi på ca 15 min, detter temperaturen noen grader, og det tar en god stund å komme opp igjen.

Stiller temp på 102 for kok.
Står inne, i 20grader+.
Bruker ikke varmekappe.

Noen som har noen formening?
 
Varmekappe, eller ett liggeunderlag. Bruk også lokket til du passerer 90 grader. Etter det man du legge aluminiumsfolie med ett 10 cm hull i mitten over toppen. Funker ikke dette radikalt, har du nok ett defekt varmeelement, og en god grunn til å pleie forholdet til forhandleren som mest sannsynlig ikke vil være vanskelig.
 
VBentestuen skrev:
Varmekappe, eller ett liggeunderlag. Bruk også lokket til du passerer 90 grader. Etter det man du legge aluminiumsfolie med ett 10 cm hull i mitten over toppen. Funker ikke dette radikalt, har du nok ett defekt varmeelement, og en god grunn til å pleie forholdet til forhandleren som mest sannsynlig ikke vil være vanskelig.

Har begynt å bruke lokket helt frem til koken starter.

Varmeelementene fungerer. Har gjort et par kjappe pulser med heat i manuell, og begge elementene blir varme, men det er mulig at de ikke blir så varme som de skal.
Får prøve å måle strømmen til speidelen, så får jeg en bra indikasjon på om den bruker nok effekt.

Er det noen som har en film av 50L som koker?
 
Har aldri tenkt på hvor lang tid det tar fra mesk til oppkok, men ei time synes jeg nå hørtes noe mye ut.
Ellers, så brukte jeg å ha lokket delvis på under koking, men nå har jeg gått over til å bruke en hatt, og
da koker det jammen godt i min i hvert fall.
 
Jeg skulle gjerne også sett media av vørter kok
På de seneste brygga, etter jeg flytta føler jeg har fått litt dårlig kok med lav humle utnyttelse, selv på ny ovn
 
Du bruker ikke lang, litt for tynn skjøteledning? Antar at du kan få litt spenningsfall over kabelen isåfall noe som reduserer spenningen til varmeelementene. Tar forbehold om at teorien min ikke holder vann!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er varmelelementene skikkelig rengjort?
Det vil på sikt kunne legge seg et belegg på slike åpne elementer, som igjen vil isolere varmen inne i elementet.
Dette gjelder ikke bare Speidel, men generelt alle åpne varme elementer.
Har du prøvd å bruke pbw eller liknende og la elementene stå i den løsningen over natta for å se om det hjelper?
 
Hei. Kjøp en effektmåler på feks Biltema (art.nr 35617). Da kan du se om den trekker den effekten den skal.Du kan også sjekke spenning. bør ikke ligge under 220volt. Når jeg koker har jeg ca 10 cm glipe på lokket. Ok kok da, men men lokket helt av er det lite kok.
Jeg mister også kok når jeg setter i kjøleren, men tar ikke lang tid før det koker for fullt igjen.
 
loebrygg skrev:
Jeg skulle gjerne også sett media av vørter kok
På de seneste brygga, etter jeg flytta føler jeg har fått litt dårlig kok med lav humle utnyttelse, selv på ny ovn

Prøv denne lenken her, ganske "amatørmessig" produksjon, men det er sikkert sånn de fleste har det... Ca. 17 minutter inn, ser vi ganske bra bilder av vørter i kok på Speidel 20. Happy brewing!

http://www.youtube.com/watch?v=KqA4d605XcQ
 
marhorn skrev:
Du bruker ikke lang, litt for tynn skjøteledning? Antar at du kan få litt spenningsfall over kabelen isåfall noe som reduserer spenningen til varmeelementene. Tar forbehold om at teorien min ikke holder vann!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg bruker skjøteledning ja, men jeg har målt spenningsfallet, og det er bagatellmessig lite. Skjøteledninger lager noen få prosent spenningsfall, som kan sammenliknes med å bo nær, eller langt fra trafokiosken.
 
Putre skrev:
Er varmelelementene skikkelig rengjort?
Det vil på sikt kunne legge seg et belegg på slike åpne elementer, som igjen vil isolere varmen inne i elementet.
Dette gjelder ikke bare Speidel, men generelt alle åpne varme elementer.
Har du prøvd å bruke pbw eller liknende og la elementene stå i den løsningen over natta for å se om det hjelper?

Mener å vasket godt. Den ser mer eller mindre ny ut, og elementene gjør det samme. Har ikke forsøkt å la den stå over natta nei..
 
VBentestuen skrev:
Varmekappe, eller ett liggeunderlag. Bruk også lokket til du passerer 90 grader. Etter det man du legge aluminiumsfolie med ett 10 cm hull i mitten over toppen. Funker ikke dette radikalt, har du nok ett defekt varmeelement, og en god grunn til å pleie forholdet til forhandleren som mest sannsynlig ikke vil være vanskelig.

Jeg syntes det er blytungt å betale 1000 kroner for speidel sin varmekappe, så ja, jeg kommer til å lage et med liggerunderlag. Koker med lokket på snei, hvis ikke er det nesten ikke kok å oppdrive.
 
Så vidt jeg husker klarer Speidel (iallefall 20L) litt under 1C / min. 30 C på 60 minutter høres veldig tregt ut. Kanskje du har fått et dårlig element? Hvor stort volum er det snakk om?
 
Bjarte H skrev:
Så vidt jeg husker klarer Speidel (iallefall 20L) litt under 1C / min. 30 C på 60 minutter høres veldig tregt ut. Kanskje du har fått et dårlig element? Hvor stort volum er det snakk om?

55L til kok stort sett. Jeg skal få målt strømmen, så vet jeg mer..
 
Min er like sein å varme opp også.
Jeg har 16 Amp. kurs til badet, men sikringen ryker hvis varmekablene i gulvet klikker inn samtidig.
Da regner jeg med at speidelen trekker det den skal.
Men det er varmt nok i rommet så gulvet slår jeg av under bryggingen.  (men glemmer å slå de på igjen så Brrr. neste morgen) 8)
 
Har målt elementene med tangamperemeter. Mine er målt henholdsvis 8A (det lille) og 5.1A (det store).
Ser ut til at jeg kan mangle litt effekt i forhold til oppgitt 3200W

Noen andre som har målt / gidder å måle?
 
oddev skrev:
nonshaugen skrev:
Da har du vel 13,1A sammenlagt...  13,1A X 240V = 3144W   Ikke veldig langt unna det...

Hvis du har 240V i stikken ja.. Da bor man i så fall oppå trafoen.

Der satte dere meg faktisk på en ide... :idea:
Har nemlig ikke strøm fra nett, men fra eget microkraftverk... :yes: Da går det slik: Turbin>likeretter>lader/inverter>batteribank(stor)>inverter>lokalnett(garage/hus) De inverterene mine er programmerbare...dvs jeg kan stille output fra 200-280VAC for evt. lange strekk. Nå har ikke jeg lange strekk i det hele tatt, men hvor mye tåler elektronikken??? Hmmm...250 bør den tåle....Så setter jeg bare ned igjen etter brygging;-)
 
Tilbake
Topp