Flaskemodning stabil tempratur

Har akkurat begynt å brygge øl og har litt liten plass på gjæringsrommet. Har skjønt at flaskene skal stå i "romtempratur" når de flaskemodnes i 2-3 uker, men har søkt litt rundt og det virker som det ikke er så nøye hva denne "romtempraturen" er. Foreløpig har jeg en batch med weizen, en porter, og en APA til gjæring, men tenkte å lage noen andre øltyper også som skal stå i samme rom. Tempraturen ligger ganske stabilt rundt 20°C. Tenkte å ta flaskemodninga i samme rommet hvis det er veldig viktig at tempraturen er stabil under flaskemodning, men hvis det ikke er så nøye om tempraturen er stabil så har jeg mer lyst til å bruke plassen på rommet til flere gjæringsbøtter. Har andre rom med romtempratur, men disse rommene kan fort være kaldere enn 20°C på natta og varmere på dagen. Er det viktig at jeg holder tempraturen stabil under flaskemodninga, og hvor lenge er dette i tilfelle viktig?
 
Jeg har mine flasker altid stående i "vanlig" romtemperatur på kjøkken. Ikke altid 20 gr der. Gjæren jobber optimalt ved ca 20 gr men jobber også ved litt lavere eller høyere temperaturer. Kanskje karboneringen tar litt lengre tid,men resultatet blir bra.
 
Jeg karbonerer alltid på kjøkkenet, kan variere fra 18-25 grader (om kona er hjemme, for ho er en frysepinne) Har alltid fått fin karbonering uten usmaker. Så jeg kan ikke annet enn å anta at det går greit med (til dels)ujevn temperatur under karbonering. Det er en annen sak ved lagring/modning av øl, her må du helst ha jevn temperatur.

Nøgne ø karbonerte sine øl på 26-27 grader før de gikk over til kunstig karbonering. De karbonerer vel enda noen øl naturlig tror jeg uten at jeg er helt sikker.
 
Takk for svar.
Da tar jeg sjansen på å ikke sette av plass på gjæringsrommet til flaskemodning.
 
Tilbake
Topp