Utette korker

Hei alle sammen.
Jeg har satt noen brygg nå. Men jeg sliter med utette korker.
På mitt første brygg var vel så mye som 30% av flaskene ukarbonerte.
På mitt neste så sjekket jeg hver kork. ca 30% av korken var så løse att jeg kunne vri de for hånd.
Noen av flasken korket jeg 8 ganger uten att korken satt. Da gav jeg opp de flasken.
Jeg har prøvd korker fra bryggselv.europris og ølbrygging.
Bordkorkeren jeg bruker er denne http://www.bryggselv.no/products/handkorker-bordmodell
Så jeg håper noen her inne kan gi meg noen gode råd.For jeg er helt rådvill her.
 
Er du sikker på at du bruker nok kraft når du korker?

Jeg hadde samme problem i starten, men fant ut at jeg ikke brukte nok kraft på bordkorkeren.
Var redd for å knuse flaskene, men fant snart ut at det ikke var noe problem.
Du kjenner det godt når korkene er på plass, og flasken må ofte vris løs fra kapselholderen etterpå.

Hvilken type flasker bruker du?
 
Dersom du ser bort frå mystiske fenomen, uflaks eller brukarfeil står du vel att med feil på flasker, korkemaskin eller korkar.

Har lest her på forumet at alle korkar ikkje har same kvalitet. Ser du nokon samanheng om korkar med lekkasje kjem frå same butikk?

Der kan også være litt skilnad på flasker. Har du korka ulike typer flasker og ser du i tilfelle samanheng mellom type kork og flaske som har lekkasje.

Mvh.. Gunvald
 
Kan være problem med selve koppen på korkemaskinen og da klemmer den ikke godt nok rundt korken,vi måtte bytte den hos bryggselv og da forsvant problemet hos oss
 
Jeg støtter antagelsen om at problemet kan ligge i korkepåsettingen. Juster høyden på korkemaskinen til å ligge rett over munningen på hver flaske og dra til med kraft, helt til korken sitter (du skal merke når den er skikkelig på). Som det også nevnes, må du nærmest lirke og vri flasken av. Prøvekjør noen flasker uten øl, eventuelt med vann, for å teste hvor problemet ligger.
 
Hei igjen.
Jeg er ganske sikker på att jeg presser de godt nok ned. Å jeg må vri alle flaskene løs fra kapselholderen.
Flaskene jeg bruker er Nøgene Ø sine.
Bruker feil kan jeg jo ikke helt utelukke heller. da jeg er ganske så ny på dette.
Men jeg er veldig nøye med å få korken rett på flasken, å att flasken står rett.
Nå har jeg tenkt å bruke helt nye flasker fra nøgene ø neste gang, å se om det hjelper.
Når jeg flasket sist så brukte jeg korker fra Bryggselv, ølbrygging og europris.
Å jeg prøvde korker fra disse tre på de flaskene som jeg til slutt gav opp.
Så jeg kan ikke se noen sammenheng der.
 
Ta med korkemaskin,flasker og korker til bryggselv så kan de vise deg hvordan det gjøres(det har jeg selv gjort),nekter å tro det kan ha noe med de brukte flaskene å gjøre. Det kan også være en fordel å ha korker i starsan før korking(som å smøre en pakning)
 
Det kan være at hylsa på maskinen er dreid/presset feil. Prøv med ei kjøpt ferdig korket flaske. Du kan kanskje føle om det er slark når du putter den inn i hullet.


skrevet på ei eplefjøl.
 
Hei.

Har samme korkemaskin som deg og har også hatt problemer med en batch med nøgene ø flasker. Korkene jeg hadde problem med var kjøpt på Nøgene Ø. Jeg mener mitt problem var feil høyde innstilling på maskinen. Var snakk om kun ett hull opp/ned som utgjorde stor forskjell. Sist batch sjekket jeg alle flaskene etter korking og fant ingen som var skjevt på som tidligere. Skal oppdatee tråden hvis jeg finner noen som ikke er karbonert i siste batch jeg laget.

Frode
 
Viktig å god "nedpress" med bordmodell.
Du kan og ta en "vritest" på korkene etter flasking. Ha en tynn hanske og se om du klarer å vri korkene på flasken. Sitter de knallhardt,,er de tette.
 
Vi hadde samme problem under vår første korkeseanse. Alle korkene var løse, og enkelte kunne man plukke av for hånd. Vi bruker denne kapselpåsetteren fra Petit; http://shop.petit-agentur.no/products/kapseltang-bordmodell. Den røde "plaststopperen" som regulerer flaskehøyden var for svak - så svak at den sviktet før det ble nok press på korka. Vi bruker nå et tykt skrujern som erstatter for den medfølgende plaststopperen og legger maksimal tyngde på korka. Nå ser alt ut til å fungere greit. Suksessfaktorene med denne bordmodellen ser, i alle fall i dette tilfellet, ut til å være nok tyngde på påsetteren og forsterket "stopper".
 
Tilbake
Topp