Bryggertabber

rhe041 skrev:
Hei

Brygger BIAB, og har gått på en stjernesmell. Hev malten opp i gryten til mesk og glemte BIAB-posen..... Har 45 minutt igjen av mesketid; er det noen som har gode råd til hvordan man redder brygget?

:idea:
Spenn opp posen over ny gryte/gjæringskar el.l. Så er det bare å spa ut og sile det over posen :) Skyllinga tar du i samme slengen.  :brygging:
 
AlexanderD skrev:
Første brygget mitt var klokken 3 på natta når jeg skulle tappe til gjæringskar. Første gang jeg smakte vørter, og uten å tenke meg om i det hele tatt spyttet jeg det oppi gjæringskaret. Tok en rask desinfeksering og satset på det beste, da jeg var helt utkjørt. Hvem vet hva den brown alen vil bringe! :p

+1
 
FY.....!!!!!
Hadde satt 2 dunker med påske saison til gjæring inne i stc styrt kjøleskap, "sikret" glassplatene ved å legge de dobbelt,MEN - kjøleskapet synes det var kult å kaste begge dunkene ut av skapet,å utover gulvet!!! *LITT sint nå*
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    859,6 KB · Sett: 1.074
Strand86 skrev:
FY.....!!!!!
Hadde satt 2 dunker med påske saison til gjæring inne i stc styrt kjøleskap, "sikret" glassplatene ved å legge de dobbelt,MEN - kjøleskapet synes det var kult å kaste begge dunkene ut av skapet,å utover gulvet!!! *LITT sint nå*

Den der er ikkje kjekk . Har gjort samme tabben for nokre veke siden.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Skulle ta en prøve for å måle SG.. mista hele sprøyta oppi og på ren refleks fisket eg den oppigjen med en finger. Håper det skal gå greit. Om ikke får jeg dyrket frem min første muggsopp :)
 
I dag brukte jeg munich som størstedelen av basemalt i stedet for pils. Ble en dunkelwit. Utenom det gikk bryggingen knallbra!

Første gang jeg har laget oppskrift for hånd, og første gang jeg har truffet OG 100%. Snakkes Beersmith!

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Når man skal legge meskeposen opp i en sil, bruk for guds skyld det dørslaget med flatt håndtak, IKKE Ikea sin pastasiler med rundt håndtak. Da vippes nemlig hele greia rundt med meskeposen på toppen, alt faller i gryta med et voldsomt splæsj, og du har klissete vørter over hele ovnen og omeng.
 
Mats Ø. skrev:
Når man skal legge meskeposen opp i en sil, bruk for guds skyld det dørslaget med flatt håndtak, IKKE Ikea sin pastasiler med rundt håndtak. Da vippes nemlig hele greia rundt med meskeposen på toppen, alt faller i gryta med et voldsomt splæsj, og du har klissete vørter over hele ovnen og omeng.

Hehehehe!  Stygt å le,men Ser det for meg!
 
Dro vel det som må ansees for en klassiker idag. Lukket ikke krana på gjæringskaret da jeg tappet oppi det og gikk ut i hagen en tur. Vørter inn vørter ut. Ble fem liter mindre idag.
 
Brygget Amarillo-IPA i går med naboen, men blingset og brukte Safale 06 tørrgjær (hveteølgjær). Hva tror dere konsekvensen blir :jaha:
 
Øl skrev:
Brygget Amarillo-IPA i går med naboen, men blingset og brukte Safale 06 tørrgjær (hveteølgjær). Hva tror dere konsekvensen blir :jaha:

Alt for forskningen. ....  Var det alkoholer inn i bildet ?

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Nei, kan i grunn ikke skylde på det heller  :bank2: Kommer til å poste hvordan det ble når ølet er ferdig, men mistenker/håper
vel at all Amarillo-humlen kamuflerer det meste. Brygget fikk litt høy OG også (1065, mot 1061 i oppskriften (Baseline Amorilla IPA fra Villa Baseline))
 
Hei.
Da var første brygg unnagjort. Og mange feil gjort. Brygga en ipa allgrain og som ikke har boblet i karet. Ser i ettertid at jeg glemte å blande ut gjæra før jeg hadde den i, kan dette være grunnen til at det ikke skjer noe i karet? Kan jeg blande ut ny gjær å til sette eller er det bare å kaste batchen. :bank2:
 
Hvilken og hvor mye gjær? Når ble det satt? Kan være utett lokk, er det skum på toppen?
Det gjærer uansett om du har tilsatt gjær uten å ha tatt livet av den med varme el. Om du har for lite/mye gir det øl uansett, men smaksvariasjoner. Har du noe å måle SG med? Gjør i så fall det.  Se at den synker. Det kan gå litt tid før synlig gjæring vises. Man kaster ikke før noe er ødelagt, her tror jeg det er i skjønneste orden :)

--
 
Hvis du skyller ut av et gjæringskar med glovarmt vann, og du ikke gir det litt luft mens du rister, vil hele lokket skyte av og skylle hele kjøkkenet og vil få deg til å se ut som en idiot. Vanndamp er spennende greier!
 
Tilbake
Topp