Øke antall liter øl, tilsetting av vann

Har en 50 liters kokekjele og ender stort sett alltid på 35 liter på gjæringstank
Jeg ønsker å koke sterkt øl for å vanne det ned etter kok eller etter gjæring, for å ende opp med flere liter øl.

Har et prosjekt med en OG som var på 1.059, og gjæren skal etter sigende ta dette ned til 1.010. Dette vil gi meg en ABV på 6,4%. Jeg ønsker dette ned til 4%
Det som står til modning (for gjæringa er ferdig og den er omstukket til ny tank) er 35 liter.
Min venn Beersmith2 sier at jeg kan tilsette hele 18 liter vann for å komme ned til OG 1.040, som igjen vil gi meg 4% øl.
Jeg hadde tenkt å koke + avkjøle vannet og tilsette det nå ca 1 uke før tapping

Så det jeg lurer på er
1. Det høres ut som veldig mye vann
2. Er dette en reell metode?
3. Når er beste tidspunkt å vanne ut en øl?
:bank2:
 
Humleskjemaet ryker vel godt hvis du skal tilsette så mye vann?

Prøvde tallene dine i brewersfriend kalkulatoren og den sa 16 liter. Prøvde også en ABV hjemmebrentkalkulator og den sa 21 liter så virker jo som tallet ditt stemmer noenlunde.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg har vannet ut en del øl, spec i den perioden effektiviteten til bryggeriet gikk fra 70 til 85%. jeg gjorde det som en del av kjøleprosessen, kaldt vann fra kran rett i kokekjelen, tok måling underveis. Journalene viser at på mine 22ish l batcher utgir 1 liter vann 0.002 poeng, så om OG er 1.056 og jeg ønsker 1.048, tilsetter jeg 4l vann. Som regel var det snakk om 1-3l vann, så jeg gjorde ikke noe med humleprofilen. Ut fra mine erfaringer skal 10 l vann senke OG fra 1060 til 1040 - men det er klart at med større volum går dette tallet opp. Såpass mye vil gjøre en del med humleprofilen, men har du tatt høyde for dette ved koking er det ikke noe problem.
 
Eg har gjort dette på mine siste to brygg, men då i form av overdreven vassmengde ved skylling. Då tek eg i det minste med meg noko heller enn å tilsette reint vatn.
 
Takk for raske svar.
Jeg har tatt høyde for dette i humleprofilen, og kommer til å tilsette 18 liter kokt og avkjølt vann i dag. Jeg har ikke klart å finne helt klare fremgangsmåter for dette med å tilsette vann senere i prosessen. Derfor valgte jeg å avslutte prosessen og måle gravity i avkjølt tilstand, og regnet ut mengden vann jeg måtte tilsette etter gjæringen var ferdig.
Jeg antok at det var lettere å finne en fast verdi å forholde seg til slik. Jeg vurderte også større mengde vann i skyllinga, men endte opp med å ikke gjøre nettopp det. Angret på det fordi en får jo i alle fall med seg noe når en skyller påny...
Men jeg har relativt faste tall å forholde meg til nå, og kommer nok til å gjennomføre dette påny hvis dette blir et vellykket prosjekt.

Det blir jo en slags ekstraktbrygging?
Et annet spørsmål som melder seg er om det vil være for lite gjær i vesken til å få grei flaskekarbonering
 
et eksempel:
30 liter med OG 1060: 30x60=1800
hvis man ønsker OG 1050: 1800/50=36 liter totalt, så da tilsetter du 6 liter
 
Det ble til at jeg tilsatte 15 liter, kokt avkjølt vann.
Jeg er usikker på om det da er nok gjær igjen til å få den karbonert på flaske...
Den er omstukket og tilsatt 15 liter vann på opprinnelig 35 liter. Finnes det noen synspunkter på om jeg bør tilsette fersk gjær OG sukker før jeg flasker?
 
alliwantis skrev:
Det ble til at jeg tilsatte 15 liter, kokt avkjølt vann.
Jeg er usikker på om det da er nok gjær igjen til å få den karbonert på flaske...
Den er omstukket og tilsatt 15 liter vann på opprinnelig 35 liter. Finnes det noen synspunkter på om jeg bør tilsette fersk gjær OG sukker før jeg flasker?

Man trenger 1 million celler pr ml for å få ok kullsyre. 1 million / ml er såvidt jeg vet "usynlig". Så hvis du kan se at det er gjær i ølen skulle man vel tro at du har nok gjær.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Åpna første i dag, og den var helt flat.
Fin-fin på smak men flat som et lemen på europaveien...
Da jeg tappa over til tappekaret så jeg gjær igjen på bunnen av karet, så jeg mener jeg har gjær igjen, men antakelig veldig lite. Det sa pfst, da jeg åpna , men jeg hadde ikke trodd den skulle være så "død". Den har altså fått ca
Det stiger 5-6 bobler opp i løpet av et minutt, så jeg vettdakatta.
16/3 Omstukket og tilsatt 15 liter vann
8/4 Flasket
21/4 Prøvesmakt
Skal jeg provosere flaskene, og se om det skjer noe om noen uker?
 
Jeg koker også i en 50 liters kjel. Akkurat når koket er ferdig, så tilsetter jeg vann opp til 50 liter igjen. Dvs kompenserer for fordampningen.
I løpet av kjølingen tilsetter jeg ytterligere 2 liter kokt vann (volumet av vørteren blir såpass mye mindre ved nedkjøling)

Med ca 8 liter tap i trub, så sitter jeg igjen med to gjærspann a 21 liter. Dvs perfekt til to korneliusfat.

Bruker litt ekstra malt så jeg får den OG jeg ønsker.

Denne praksisen har jeg ikke hatt noen dårlig erfaring med.
 
Du tilsatte vannet ETTER primærgjæring? Jeg har også tilsatt vann for å både kjøle ned raskt og for å kompensere for liten kokekjele, men da har jeg gjort det FØR jeg tilsatte gjær. Har ikke hørt om denne varianten før, men mulig andre har erfaring med det?

Du har flaskene lagret i romtemperatur? Kanskje øke temperaturen et par hakk? Om det er et lite "psst" er det håp...
 
alliwantis skrev:
Åpna første i dag, og den var helt flat.
Fin-fin på smak men flat som et lemen på europaveien...
Da jeg tappa over til tappekaret så jeg gjær igjen på bunnen av karet, så jeg mener jeg har gjær igjen, men antakelig veldig lite. Det sa pfst, da jeg åpna , men jeg hadde ikke trodd den skulle være så "død". Den har altså fått ca
Det stiger 5-6 bobler opp i løpet av et minutt, så jeg vettdakatta.
16/3 Omstukket og tilsatt 15 liter vann
8/4 Flasket
21/4 Prøvesmakt
Skal jeg provosere flaskene, og se om det skjer noe om noen uker?

Du sier du stakk om og tilsatte 15 liter vann. Tok du høyde for de 15 literne når du beregnet sukkeret du tilsatte før flasking?
Og hvor mye sukker tilsatte du per liter for karbonering?
 
jeg tok høyde for mengden veske da jeg tilsatte sukker og det skal ligge på ca 6g/liter. Det står nok kanskje litt kaldt (10 grader), så jeg skal ta å øke temperaturen i de neste 2 ukene i tillegg til at jeg vender på flaskene når jeg setter det varmere.
Jeg synes kanskje at det var litt mye sødme på brygget, da jeg hadde smakt litt mer på det

Jeg tilsatte vannet etter primærgjæring ja, og presierer at det var kokt, avkjølt vann.
 
alliwantis skrev:
jeg tok høyde for mengden veske da jeg tilsatte sukker og det skal ligge på ca 6g/liter. Det står nok kanskje litt kaldt (10 grader), så jeg skal ta å øke temperaturen i de neste 2 ukene i tillegg til at jeg vender på flaskene når jeg setter det varmere.
Jeg synes kanskje at det var litt mye sødme på brygget, da jeg hadde smakt litt mer på det

Jeg tilsatte vannet etter primærgjæring ja, og presierer at det var kokt, avkjølt vann.

Sødme rett etter at du flasket? Man merker de 6g/liter.
 
Jeg hadde også dårlig karbonering på flasker og etter tips her satte jeg dem i 23-26 grader i en ukes tid. Klar forbedring! Noen dager til nå så har jeg bobler i alle flaskene. :)
 
Kan også være en mulighet å tilsette litt Safbrew F2 kullsyregjær. Har sett at andre på forumet har tilsatt dette, og korket på ny, etter sigende med godt resultat. NB har ikke prøvd dette selv, men har en pakke liggende "i tilfelle"...
 
takk og pris for denne tråden.
en formel jeg hadde før som ble rotet bort, endelig en som skrev den her inne.
greit å kunne regne ut hvor mye veske som skal tilsettes for å redusere OG.
 
Avslutter denne tråden med erfaringen at det gikk helt greit å tilsette kokt, avkjølt vann i forbindelse med omstikk. Neste gang jeg skal tilsette vann kommer jeg til å gjøre det i gjæringskaret når jeg tilsetter gjæra.

Ølet ble som forventet, lettdrikkelig sommerøl, og mine bekymringer underveis har vist seg å være ubegrunnet. Det er vel sant som de sier: RDWHAHB :)
 
Tilbake
Topp