Hva skjer om Ølen står for lenge i gjøringskaret

Hei.

Satt mitt første øl, en Pils ekstrakt fra Europris (begynner smått).
Etter bruksanvisningen skulle dette vær ferdig gjært etter 4-5 dager, med tanke på at jeg hadde ekstra sukker i forventet jeg at ville ta noe lengre tid.

Problemet/spørsmålet: Jeg måte 1.025 på fredag (4dager), noe som tilsier at det ikke er ferdig å gjære enda, samt det boblet fra gjærlåsen. Nå har jeg reist vekk denne uken og komme hjem til helgen.
Jeg ser for meg at ølet ble ferdig gjæret i løp av den forrige helgen og det har nå stått på gjæring karet i 5 dager "ekstra", uten å gjære. Vil dette være noe problem?
 
Den liker godt å gjære i 14 dager og noen ganger mer også.  Når sg har flatet ut er den ferdig

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Min bekymring at den ble ferdig gjæret for 5-6dager siden og at den da bare har stått i gjæringsfatet.
 
glee87 skrev:
Min bekymring at den ble ferdig gjæret for 5-6dager siden og at den da bare har stått i gjæringsfatet.


Det er helt vanlig at størsteparten av gjæringforløpet er unnagjort på noen få dager.
 
null problem å la ølet stå i gjæringskaret lenge, mye verre å la det stå for kort. Bare pass på å ha stabil temperatur. 
 
Merkelige bruksanvisninger ute og går. Det er vanlig å gjære pils 3-4 uker. Gjæren er ikke ferdig med å jobbe selv om CO2 har sluttet å boble fra gjærlåsen. Tålmodighet gir bedre øl:)
 
glee87 skrev:
Min bekymring at den ble ferdig gjæret for 5-6dager siden og at den da bare har stått i gjæringsfatet.

Den har bare godt av å stå lengere enn hva bruksanvisningen sier; ca 14dager er bra.
Mye av det dårlige ryktet "ølsett" har skyldes for kort tid til gjære ferdig og bruk av masse farin for å få mest mulig %/krone.....
 
Hei!


Slike sett fra Europris er ikke noe særlig.  Det er flere faktorer som spiller inn. Gjæren som følger med er ofte ikke bra,ikke nok osv. Det står vel også at den skal gjæres på 20-22 grader eller noe, dette er jo ikke riktig for en pils.  osv osv

Man kan jo begynne med å lese dette:http://cms.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett


Kenneth
 
k.ped skrev:
Slike sett fra Europris er ikke noe særlig.  Det er flere faktorer som spiller inn. Gjæren som følger med er ofte ikke bra,ikke nok osv. Det står vel også at den skal gjæres på 20-22 grader eller noe, dette er jo ikke riktig for en pils.  osv osv

Slike ølsett er ikke Pils, det er Ale. Pils skal undergjæres ved ideelt 5-7 grader i flere mnd mens Ale bruker overgjær og gjæres ut fortere og ved høyre temp.
Pils er Tjekkisk og betyr slott. Den ble brygget i slottskjellere der det var frostfritt og stabil kjølig temp.
Idag brukes ståltanker med temp.. kontroll.

(rettet fra Lager til Ale)

Har selv brygget mange ølsett. og jeg syns de var helt greie. litt lengre gæringstid enn det som står på pakken er helt greit, 14-16 dager er vel ideelt. men går du over 3 uker begynner gjærsmaken å bli fremtredene...

Det er bedre å modne ølet på flaske enn på dunk. Da er det mer safet for infeksjoner... Og bruk sukkerlake istedenfor sukker/sukkerbiter rett på flaske. 5-7 gram pr liter øl. På denne hadde jeg prøvd med 7 gram.

Et lite risiko moment er å åpne lokket i utide. Det tilsetter oksygen i dunken og øker sjansen for at ulumskheter finner veien i ølet og du har infisert øl...

Lykke til med ny hobby. Du kan brygge med utstyr fra Europris til noen hundre-lapper uten problemer, eller du kan svi av tilnærmet ubegrenset mye penger på utstyr. Valget er ditt :)
 
om du er intr, så send meg et pm så kan jeg dele mine erfaringer fra studietid om å brygge billig og bra...
 
yngve skrev:
Slike ølsett er ikke Pils, det er Lager. Pils skal undergjæres ved ideelt 5-7 grader i flere mnd mens Lager bruker overgjær og gjæres ut fortere og ved høyre temp.
Fare for at du roter litt her. Pils er en øltype under kategorien lager. Lager er undergjærede øltyper som gjæres på lave temperaturer og lagres kaldt, mens ale er overgjærede øltyper som jevnt over gjæres på høyere temperaturer. Pils-settet fra Europris skal vel i følge bruksanvisningen gjæres på høye temperaturer og den medfølgende gjæra er vel en ale-gjær om jeg ikke tar feil. Så det ender strengt tatt som en ale, og ikke en lager, og dermed er det heller ikke egentlig en pils.

yngve skrev:
om du er intr, så send meg et pm så kan jeg dele mine erfaringer fra studietid om å brygge billig og bra...
Hvorfor ikke ta det "offentlig" i denne tråden så andre også får nytte av det?
 
Takker for alle kjappe og gode svar.
Dette er som sagt mitt første brygg, var ment mest som en "test" og se om utstyret, plassen, rensligheten og det jeg har lest/sett stemmer med virkeligheten.
Settet fra Europris har en bruksanvisning som sikkert er skrevet "for den "type" gjær som følger med kittet, om denne er Plisner gjær eller annen type gjær vet jeg ikke.
Skulle værtfall stå på rundt 19-22 grader i 4-5dager.

Det jeg var mest redd for var om jeg lar ølen "lagre" i gjæringsfatet, med gjærrester etter at gjæringsprosessen var ferdig ville ødelegge/sette usmak på brygger. Slik jeg forstår det på svarene her, så bør den absolutt ikke det.

Mitt største problem/feil tror jeg er bruken av sukker/farin. Skal holde meg til Maltekstrakt fra nå av (om jeg skal lage ekstrakt øl).
 
4-5 dager er feil uansett, helt garantert. Ale-gjær (som også matcher bedre med 22C gjæringstemp) er gjerne ferdig med hoveddelen av gjæringa på den tiden, men det er vanlig å la det stå i ca to uker, siden det gjerne fremdeles gjenstår litt, og det er andre ting som skjer i løpet av den tida, blant annet spiser gjæren opp endel avfallsstoffer den lager i begynnelsen. Mange lar ølet stå kengre enn dette også, 3-4 uker går fint, over det skal man begynne å være mer forsiktig.

Dessuten bør det stå ihvertfall et par uker på flaske etter tapping.

Men, hvis det står 22C og 4-5 dager, så bør du være klar over at det ikke er noe i nærheten av vanlig pils du får, da er det sannsynligvis alegjær, ikke lager (som pils), og det vil bli annerledes smak. 22C er også ganske varmt, som vil si at det blir mye estere og sånt, lurer på om du kan ende med noe litt mer ala saison?
 
Her var det mye tull. Pils og lager benytter samme gjærtype, undergjær. Begge deler skal gjæres ved lave temperaturer og lagres så kaldt som mulig, så lenge som mulig.
 
kvolden skrev:
yngve skrev:
Slike ølsett er ikke Pils, det er Lager. Pils skal undergjæres ved ideelt 5-7 grader i flere mnd mens Lager bruker overgjær og gjæres ut fortere og ved høyre temp.
Fare for at du roter litt her. Pils er en øltype under kategorien lager. Lager er undergjærede øltyper som gjæres på lave temperaturer og lagres kaldt, mens ale er overgjærede øltyper som jevnt over gjæres på høyere temperaturer. Pils-settet fra Europris skal vel i følge bruksanvisningen gjæres på høye temperaturer og den medfølgende gjæra er vel en ale-gjær om jeg ikke tar feil. Så det ender strengt tatt som en ale, og ikke en lager, og dermed er det heller ikke egentlig en pils.

Bøyer meg i støvet ;-)
Mente selvfølgelig Ale...

yngve skrev:
om du er intr, så send meg et pm så kan jeg dele mine erfaringer fra studietid om å brygge billig og bra...
Hvorfor ikke ta det "offentlig" i denne tråden så andre også får nytte av det?
[/quote]

ferdig skrevet og lagret under navnet "billigst mulig!!!"
 
borander skrev:
Her var det mye tull. Pils og lager benytter samme gjærtype, undergjær. Begge deler skal gjæres ved lave temperaturer og lagres så kaldt som mulig, så lenge som mulig.

Så lenge som mulig betyr vel at den aldri skal drikkes? Er ikke mulig å lagre lengre en det.
 
Det eneste som er "Pils" med slike sett er navnet; gjæren som følger med er en overgjær.
Fullt mulig å få til bra øl med sett men da er det bare å hive de instruksjonene som følger med...
 
Tilbake
Topp