Kran på gjæringskar - kilde til infeksjon?

Var en som påstod at krana var en kjent kilde til infeksjon? Hvis man bruker den til flasking og har tappa fra den underveis, så kan jeg se problemet, men generelt?

Selv syns jeg kran er veldig praktisk til å ta ut prøver underveis uten å måtte åpne karet, men foretrekker å bruke hevert til flaskinga, kan ikke helt skjønne hvordan krana kan bli noen infeksjonskilde da?
 
Har kran på alle mine gjærdunker og ikke hatt infeksjon enda. Men tror det er viktig at det ikke er grader og skraper, hvis det er plastdunk vel og merke, rundt hullet. Bakterier fester seg lett i disse. Men om alt rengjøres og får en omgang med starsan så er nok sjansen for infeksjon liten.
 
Ingen fare så lenge en gjør ordentlig rent. Men det blir litt mer jobb med kran.

Det blir gjerne liggende gjærsedimenter inne i krana. Disse kan være vanskelig å få bort uten å demontere den. Samt at bakterier kan gjemme seg i sprekkene mellom kran og gjæringskar.

Så krana må nesten tas av for å rengjøres ordentlig, og alle delene desinfiseres før den monteres tilbake.

En annen ting er lekkasjer. Fort gjort at den får slag eller bøy når karet eller ting i nærheten flyttes. Mange som har fått hele batchen utover gulvet.
 
Jeg testet med å demontere en plastkran. (man kan dra ut ventil spindelen) og koke dette for å rengjøre det skikkelig.
Kranan drypper etterpå dette. Ikke i ventil spindel,,men i den delen som man kan rotere med spindel i.

SÅ jeg anbefaler ikke koking av disse plastkranene til dunker.

Kommer til å fortsette å bruke klor til desinfisering ved demontering,,samt starsan skyll etterpå for å fjerne klorvann.
 
Det er kjekt med tappekran for å ta ut prøve til måling av SG. Jeg stikker alltid om før flasking, og bruker hevert til dette. Det "nye" karet blir alltid behandlet med Starsan før bruk, også tappekrana blir gjennomspylt med Starsan.
 
Disse plast(bøtte)kranene er innsatt med noe "gugge" (silikonbasert kanskje?) som skal tette. Dette forsvinner ved kok. (Har selv gjort dette...)

Da jeg liker å få demontert kranene helt, og er litt skeptisk til denne "gugga", har jeg begynt å fjerne denne gugga og erstatte med gjengeteip jeg har dyppet i starsan. Bader også alle krandelene i PBW etter bruk og Starsan før neste bruk.

Teipen gjør at man mister mulighet til å rotere krana, men de er helt tette etter min erfaring. Ved tapping sprayer jeg godt med starsan opp i krana.
 
Bruker begge deler og har ikke problemer med infeksjon. Tapper av underveis of flasker med samme kran.  Før flasking snur jeg krana opp ned og sprayer den full av starsan. Første tapping er i målerør for å måle endelig fg.  Før tapping av vørter fylles gjærbøtta med 5-15 liter starsan som får stå lenge og minst en liter starsan tappes ut gjennom kran. Aldr infeksjon, men bank i bordet.

mvh

Bårdd
 
Demontering (alle delene kan dras fra hverandre, mulig du må bruke litt makt for å få fremre og bakre del av kranen demontert) og koking er trikset. Jeg bruker bare vanlig vaselin som tetningsmiddel. Sprayer dem også litt med StarSan etter at de er satt sammen etter koking bare for å være sikker.
 
Demonterer dere mer enn dette? Hvordan får man eventuelt løs den roterende delen på tuppen hvor den røde delen sitter fast?

Jeg har ikke gjort annet enn å skru kranen av karet og vasket denne separat tidligere. Har ikke dementert den slik som på bildet en gang. Jeg bruker riktignok kun kranen på det karet jeg stikker om til når jeg flasker. Har ikke hatt noe problem foreløpig i hvert fall. Lar den kose seg en stund i PBW. Skyller igjennom krana med PBW løsning når jeg vasker karet, og tilsvarende med star san.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    554,5 KB · Sett: 325
Jeg jojte min slik ,demontert med rød ventilspindel demontert fra ventlhus.

Det er den roterende delen på ventilhus som begynte å lekke. Jeg kommer til å legge de i klor noen timer neste rengjøring.

Tror ikke koking dreper noe mere enn evt klor.
 
Marius K. skrev:
Demonterer dere mer enn dette? Hvordan får man eventuelt løs den roterende delen på tuppen hvor den røde delen sitter fast?
Ja.
Du bare drar den av med litt makt, kan ofte være en fordel å ha den røde delen i for å få kraft nok til å dra dem frahvereandre. Desinfisere delene hver for seg. Smør med litt vaselin før du setter den sammen så lekker den ikke mer.
 
Tilbake
Topp