Avlesing av hydrometer - trenger litt råd

ToreK

 
Endelig er første brygg underveis!

Det ble en American Pale Ale fra Vestbrygg.

Bear with me, jeg kommer med noen nybegynnerspørsmål (forsøkte å finne en tråd om dette uten hell).

Jeg skal cut to the chase:
OG = 1.050
FG = 1.012

Den har stått til gjæring i halvannen uke, og planen er å flaske den til helgen. Oppskriften sier 19 grader i to uker.
Jeg leste av på hydrometeret nå, og begynner å tvile på mine egne evner når det kommer til avlesning.

Hydrometeret er fra Stevenson Reeves (kjøpt på Vestbrygg), og jeg ble akutt usikker på verdiene her.
Jeg trodde at OG var finfin på 1.050, og når jeg nå tok ut en prøve leser jeg den til ca 1.018.
Kan noen vennlige sjeler der ute fortelle meg om jeg er helt på jordet her?  :jaha:
Er det smart å vente litt til med å flaske ølet? Skal/kan man tilsette noe?

Temperatur under gjæring har vært noe høyere enn anbefalt (ca 19,5 til 21 grader i karet) på grunn av ingen kjølemuligheter og usedvanlig varmt vær i Bergen. For tiden er det temmelig lite aktivitet i gjærlåsen.
 

Vedlegg

  • hydrometer.jpg
    hydrometer.jpg
    976,4 KB · Sett: 497
Om jeg forstår deg rett, så har du målt OG til 1050 etter kok. Så har du gjæra det i 1, 5 uke. Den er nå på 1018. Du er ikke på jordet, men tror nok at den ikke er ferdig med gjæringa. Mål på nytt over 3 dager å se om du får samme måling. Dersom den ikke endrer seg, så er nok gjæringa ferdig. Du kan forsøke å riste litt liv i dunken, men vær forsiktig, lett å få oksidert øl.  Syns dog at målinga di er litt høy, hvilken gjær har du brukt? Dersom tørrgjær, rehydrerte du den? Rista du oksygen i vørteren når du tilsatte gjæren?
 
Takk for svar!
Det ble brukt tørrgjær (safeale US-05) som ikke ble rehydrert, så det tok riktignok litt tid (1 døgn) før det begynte å ploppe i låsen.
Vørteren fikk oksygen ved at den ble tappet fra kjøkkenbenk til gjæringskar som sto på gulvet. Det så i det minste ut som at det kom en del inn.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
1.018 er litt høyt ja. Men FG kommer litt an på sukkersammensetningen i vørteren. Er dette et ekstraktbrygg eller mesket du selv?

For høy mesketemperatur gir gjerne høy FG, og det kan være variasjoner også i maltekstrakt.

Uansett, er gjæringen ferdig så er den ferdig. Er FG uendret over et par dager, er det bare å flaske.
 
Det er BIAB, men vi traff en litt vel høy mesketemperatur. Vi touchet godt over 70 grader (erfaring notert).
Jeg får følge med, og er den uendret i morgen er det vel bare å flaske.
Er en høyere FG enn tiltenkt noe man bør regne inn når man skal lage sukkerlaken? Bør man kanskje beregne noe mindre sukker pr liter for å unngå potensielle smell?  ::)
 
Nei, dette har ikke noe å si når du karbonerer. På grunn av høy mesketemperatur kan du ha fått flere ugjærbare sukkerarter, og de som ikke har gjæret nå vil ikke begynne å gjære når du tapper flaske.
 
Hei!


Anbefaler at du rister dunken,evt setter den på skrå å få skikkelig skvulping slik at du får ristet inn mere oksygen enn bare å la det splasje ved fylling av dunken. Dette Gjelder FØR gjæring. Under gjæring og etter-på er det fy fy å riste inn oksygen.

Dette er greit å gjøre til en vane. Det anbefales vel rundt 1-2 minutter kraftig risting. Då får gjæren mere oksygen før gjæringen.

Kenneth.
 
ToreK skrev:
Det er BIAB, men vi traff en litt vel høy mesketemperatur. Vi touchet godt over 70 grader (erfaring notert).
Jeg får følge med, og er den uendret i morgen er det vel bare å flaske.
Er en høyere FG enn tiltenkt noe man bør regne inn når man skal lage sukkerlaken? Bør man kanskje beregne noe mindre sukker pr liter for å unngå potensielle smell?  ::)

Ein så høg meske temperatur vil gje deg ein del eit ugjærbart sukke. Og så lenge ein karbonerer med samme type gjær vil den berre spise opp det sukkeret ein tilset for korbonering.
Med kontroll på mengde sukker i flaske, at ein ikkje får i ein annen type gjær / bakterie går dette fint.

Eg hadde ikkje vore engstelige for flaskebombe hadde det vore vårt øl.

.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Kontrollmålte i går, og da var den faktisk "on target" på 1.012!
I dag skal det for første gang flaskes, så er det bare å vente i spenning på å kunne smake på det ferdige resultatet  :biersmile:
 
Tilbake
Topp