En fin ting å rense ølslangene med

Har lenge fundert hvordan jeg enkelt kunne rense ølslangene når jeg skal skifte fat. Synes det er knotete å måtte koble av slangene for å rense dem. Så etter litt søk på nettet så fant jeg en løsning på et amerikans forum.

578973.jpeg
578976.jpeg



1 stk Lavtrykkflaske fra Biltema (39 kr)
1 stk adapter kobling i messing 3/8 Flare x 3/8 FIP fra ebay (ca 75 kr ink frakt)
1 stk out Corneliusfat ventil som jeg hadde liggende (75 kr)
og litt gjengeteip


Testet det nå nettopp og fungerte meget bra, det er bare å koble den til ball-locken og skyle litt starsan-vann, og snu flasken for å blåse ut vannet.
 
Bernts skrev:
Jeg bruker samme oppsett selv, og det funker glimrende.
Har du en link til den adapteren?.


http://www.ebay.com/itm/291131851962?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
 
Helt topp, da fikk jeg bestilt adapter.
Med den jeg har, så har jeg slitt med at poppeten ikke blir trykt skikkelig inn, men det problemet løser seg nå.

Takk for link.
 
Den flaska fra biltema, bør ikke slikt utstyr være foodgrade når en skal kjøre vaskemiddel og starsan gjennom det for og gjøre det rent ?
 
Hvorfor bygge om en pumpekanne? Er jo like enkelt å bruke cornelius? Jeg tar det i forbindelse med vask av et fat. Kjører bare gjennom alle tappekranene når jeg alikevel vasker et fat.
 
MagneFV skrev:
Hvorfor bygge om en pumpekanne? Er jo like enkelt å bruke Cornelius? Jeg tar det i forbindelse med vask av et fat. Kjører bare gjennom alle tappekranene når jeg alikevel vasker et fat.

Så slipper jeg å bruke CO2 på det, også er det ganske handy med å ha tilgjengelig i flaska. Ikke alltid jeg gidder å vaske fatet med det samme jeg bytter.
 
Jeg bruker lufkompressor med en liten slange tilkoblet corneliusfatet i stedet for co2 når jeg vasker. Kjører først igjennom vaskemiddel og så StarSan - alt drevet med trykkluft.
 
Har også en slik, men gjør som MagneFV og kjører igjennom slangene med Sani-Clean når jeg allikevel kobler fra et tomt fat og vasker/desinfiserer det.
 
Bruker også samme opplegg, men husk å tømme kannen etter bruk og skyll den med vann. Lar du starsan stå i flasken, begynner stempelstaget å ruste...
Jeg har forresten også begynt å skylle tappelinjene med salmiakkløsning, noe som renser belegg i slangene meeget effektivt :ilike:
 
Bjarte H skrev:
Fine tappehåndtak, Bjarni.

Jo takk, jeg er veldig godt fornøyd med dem selv.
Har brukt mye tid med å prøve å finne noen håndtak som jeg syntes var fine, men det viste seg å være vanskelig. Jeg tok kontakt med en amerikaner som dreide disse etter mitt ønske, og det ble denne stilen med hvalnøtt. Kostet 120 kr stykke siden de hadde så enkelt design.

579071.jpeg
 
Bjarni skrev:
Bernts skrev:
Jeg bruker samme oppsett selv, og det funker glimrende.
Har du en link til den adapteren?.


http://www.ebay.com/itm/291131851962?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Den er utsolgt nå, greide ikke finne en lik i farta jeg, men er den strengt tatt nødvendig?
(Ser Magne kobler ball-locken rett på)

Ellers fant jeg en billig selger av ball-lock: http://www.ebay.com/itm/Cornelius-T...t-16-99-/321396300336?_trksid=p2047675.l4066
 
Bjarni skrev:
Jo takk, jeg er veldig godt fornøyd med dem selv.
Har brukt mye tid med å prøve å finne noen håndtak som jeg syntes var fine, men det viste seg å være vanskelig. Jeg tok kontakt med en amerikaner som dreide disse etter mitt ønske, og det ble denne stilen med hvalnøtt. Kostet 120 kr stykke siden de hadde så enkelt design.

579071.jpeg

Hvalnøtt?  ;D
Sorry, klarte ikke å dy meg..

whale_nut_by_forestspiritwolf-d7cv2zq.jpg
 
Tilbake
Topp