Pilsner Gahr edition

Jeg har kjøpt et ølsett, pilsner Gahr edition, og trenger noen tips. For første gang skal jeg lage en gjærstarter. Har fått med to rør med fersk gjær. Tidligere har jeg bare pitchet gjæren rett i karet, nå har jeg investert i magnetrører og kolbe (2liter). Jeg tenkte da å lage en starter på 1,5 liter. Skal jeg da bruke begge rørene med fersk gjær i denne starteren, eller holder det med ett rør, eller må jeg ha en større kolbe for å lage en større starter?
 
Bruk begge. Pils trenger mye og god gjær.
Bruk Mrmalty for å finne størrelsen på starteren.

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
 
Dette blir vel som å lage brød fra et sett istedenfor å blande mel og gjær selv. Sikkert greit for en nybegynner, men når man skal lage en Pilsner bør man ha noen brygg bak seg.

Prisen hos Bryggselv for dette bryggesettet er Kr. 399. Dersom du hadde kjøpt varene løst, noe som tross alt er meget enkelt ville det kostet:

Malt  4.5 x 16 = Kr. 72
Gjær 69 x 2 = Kr. 138
Humle 100g Saaz = 55
Totalt Kr. 265

Du trenger en 3 liters starter for en Pisner
 
Jeg brygget en tilsvarende lager. Samme humorprogrammet, men med w-34/70 gjær. Pitchet 2 rehydrerte pakker i 20 liter vørter som holdt 7 grader. Lot ølet stige naturlig opp til 9 grader. Der gjæret den i 4 dager før jeg løftet den til 10 grader i to dager. (Står nå på 11) Da var den allerede gjæret ned til 1.010. Smakte egentlig meget godt. OG var 1.049. Det jeg lurer på om jeg skal vente de 3 ukene jeg hadde tenkt å la den stå eller om jeg kan coldcrashe nå og tappe om noen dager?
 
Tørrgjær har flere celler en flytende gjær. 2 pakker gir nok gjær for 20 liter med en OG på 1049 og ditt gjæringsforløp viser også dette.
Når vørteren har nådd 1010 som er riktig FG bør du coldcrashe den et par dager slik at gjæren faller til bunnen. Deretter bør du tappe den om til en ny tank og så la den modne et par uker før du tapper den på flasker eller fat.
 
Vet at sett er dyrt, men jeg er nybegynner. Har forøvrig laget lagerøl før, også det sett. Da brukte jeg en pakke tørrgjær pitcha rett i dunken OG 1049, FG 1011, ndet ble en veldig god Urquell. Andre ganger har jeg brukt to pakker, siste gangen rehydrerte jeg tørrgjæren. Uansett har det alltid blitt godt og vellykka øl ut av det. Min erfaring etter ti brygg er at det har gått bra uansett. Blir uansett spennende å prøve med starter. Jeg tester ut med en starter på 1,5 liter og to rør med gjær.
 
Som jeg har forstått det kan jeg like gjerne coldcrashe, tappe på flasker og la lagringen skje på flaskene. Aldri stukket om et øl før iallefall.
 
Gunnar84: Du kan godt tappe direkte på flasker etter coldcrash. Jeg bruker alltid en ekstra tank for at mest mulig gjær skal falle til bunnen. Mener jeg får en klarere øl den veien.

AAS: Dersom du har 10 brygg bak deg er det på tide at du kjøper varene løst. Da får du også mye større valgfrihet i oppskriften og det er jo en del av sjarmen med bryggingen.
 
Reinhard10: Det er et spørsmål om tid. Har testa ut mange av ølsetta og vært fornøyd med dem. I dag tester jeg ut det å lage starter, er inne i en læringsprosess, og kommer til å gå over til å kjøpe i løs vekt etter hvert.
 
Reinhard10 skrev:
Dette blir vel som å lage brød fra et sett istedenfor å blande mel og gjær selv. Sikkert greit for en nybegynner, men når man skal lage en Pilsner bør man ha noen brygg bak seg.

Prisen hos Bryggselv for dette bryggesettet er Kr. 399. Dersom du hadde kjøpt varene løst, noe som tross alt er meget enkelt ville det kostet:

Malt  4.5 x 16 = Kr. 72
Gjær 69 x 2 = Kr. 138
Humle 100g Saaz = 55
Totalt Kr. 265

Du trenger en 3 liters starter for en Pisner

Det aller første all grain brygget mitt var en pils. Ble et nydelig øl.
Med to rør og magnetrører trenger du ikke tre liter starter.
Stå på, pass på gjæringstemperaturen, så går dette bra. :ilike:
 
Reinhard10 skrev:
Gunnar84: Du kan godt tappe direkte på flasker etter coldcrash. Jeg bruker alltid en ekstra tank for at mest mulig gjær skal falle til bunnen. Mener jeg får en klarere øl den veien.

Gjæren vil ikke bunnfelle bedre fordi om du stikker om til et nytt kar. Det gjør vel heller at det tar mer tid å få det klart, siden ting hvirvles opp litt ved omstikking.

Det er forøvrig ikke gitt at man trenger en treliters starter til en pils...
 
Da velger jeg å coldcrashe om et par-tre dager for så å flaske neste helg. Da har den uansett stått 3 uker. Gleder meg til å smake resultatet  ;D
 
AASS skrev:
Tror ikke det, det var tørrhumling i settet.

Ingrediensene er de samme ihvertfall, så det går kanskje an å ta utgangspunkt i oppskriften og så tilpasse den til hva du mener stemmer bedre overens med ølsettet? OG og IBU stemmer overens ser jeg, så den kan vel ikke være så langt unna (?)
 
Tilbake
Topp