Hva menes med 0 minutt humlen i oppskriften?

Når det står 0 min kok i oppskriften, skal den da tilsettes når det er under 1 min igjen eller skal den i akkurat når jeg begynner å kjøle?

IK
 
For å spinne litt videre på denne, hvilke store forskjeller vil det gi hvis man legger den i 5 eller 10 minutter tidligere?
 
Stenumgard skrev:
For å spinne litt videre på denne, hvilke store forskjeller vil det gi hvis man legger den i 5 eller 10 minutter tidligere?

Du får mindre aroma og du får en annen aroma. Ikke minst vil du trekke ut overraskende mye bitterhet ut av tilsetningen. Humletilsetning 10 min før kokeslutt gir ca 1/3 av bitterheten du får fra 60 min koking.

mvh

Bårdd
 
Bårdd skrev:
Stenumgard skrev:
For å spinne litt videre på denne, hvilke store forskjeller vil det gi hvis man legger den i 5 eller 10 minutter tidligere?

Du får mindre aroma og du får en annen aroma. Ikke minst vil du trekke ut overraskende mye bitterhet ut av tilsetningen. Humletilsetning 10 min før kokeslutt gir ca 1/3 av bitterheten du får fra 60 min koking.

Men hva hvis humla blir liggende en stund i varm vørter etter at kokinga er avslutta, og det tar litt tid før man kommer igang med kjølinga ? Blir det ikke ekstra bitterhet av en slik situasjon. Det skjedde meg ved ved brygging av IPA for 3 uker siden. Den er nå ferdig gjæra og fin bortsett fra at den er altfor bitter. Eller er det for tidlig å dømme om smaken, og kan jeg håpe på at den mildner ved lagring ?

mvh

Bårdd
 
bjønn skrev:
Bårdd skrev:
Stenumgard skrev:
For å spinne litt videre på denne, hvilke store forskjeller vil det gi hvis man legger den i 5 eller 10 minutter tidligere?

Du får mindre aroma og du får en annen aroma. Ikke minst vil du trekke ut overraskende mye bitterhet ut av tilsetningen. Humletilsetning 10 min før kokeslutt gir ca 1/3 av bitterheten du får fra 60 min koking.

Men hva hvis humla blir liggende en stund i varm vørter etter at kokinga er avslutta, og det tar litt tid før man kommer igang med kjølinga ? Blir det ikke ekstra bitterhet av en slik situasjon. Det skjedde meg ved ved brygging av IPA for 3 uker siden. Den er nå ferdig gjæra og fin bortsett fra at den er altfor bitter. Eller er det for tidlig å dømme om smaken, og kan jeg håpe på at den mildner ved lagring ?
 
Her var det ikke godt å se hva du har skrevet og hva jeg har skrevet.

Men ja. Hvis humla får ligge lenge i vørteren før kjøling vil den avgi noe bitterhet til ølet. En tenkt graf på et normal øl. Er en utnyttelse av alfasyrene på ca 1 prosent pr minutt koking i det første kvarteret. Deretter flater grafen ut mot 27-30% mot 60 minutter. Dette er ikke helt riktig men det gir et ganske godt blide. Koking av humle i 5 minutter gir derfor ca 1/6 av bitterheten til koking i 60 minutter. Lar man 50gram humle med høy alfasyre (11) ligge 3-5 minutter i varm vørter som ligger rett under kokepunktet vil dette kunne gi opp mot mellom 7-14 nye IBU.  Det bør en ikke kimse av. Det er stor forskjell på 30 og 44 IBU.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp