Skal lage min første lager!

Hei!

Har tenkt å brygge min første lager, har kjøpt inn følgende gjær: Wyeast 2633 Octoberfest. Så mitt spørsmål er på vilken tempratur skal gjæret tilsettes? Er det slik at gjæret skal tilsettes på ca. 20 grader, så sette dunken til gjæring på vanlig måte med gjær lås, når den begyner å "gå" skal den settes til ønsket gjærings tempratur ca. 11. grader? Er jeg helt på gjordet her?

mvh
Oddvar Olsen
 
Jeg bruker å tilsette gjæren ved ca 8 grader, og la temperaturen stige naturlig til 10 grader. Du bør nok satse på noe i den duren.
 
Hei, jeg lurer litt på det samme.

Får dere vørteren ned til 8 grader med spiralkjøleren, eller lar dere gjæringsskapet ta denne jobben(før tilsetting av gjær)? eksempelvis over natten.
 
Jeg bruker spiralkjøleren til den jobben. Vannet i krana er fortsatt kaldt, så det går fint. Går sikkert å la kjøleskapet gjøre den jobben også.
 
Om du venter til du ser gjæringsaktivitet, så husk at det tar tid å kjøle ned 20-25 liter med vørter/øl ned 10 grader. Da kan du fort være på dag 2 eller dag 3...
 
Takker for alle svar, da har jeg fått svar på det jeg lurte på.
Nå til neste spørs mål, har mekka til en STC 1000 for temp styring av 470 l fryseboks. Har bare prøve kjørt denne og synes tempraturen svinger veldig mye, har kansje for lite effekt på varme element 2x100W. Hver gang fryse "kompressoren" slår inn går tempraturen i fryse boksen ned 3 grader lavere en instillt tempratur på STC 1000. Kansje jeg skulle prøve å legge en varmevifte på 800W i fryseren slik at jeg for en hurtigere oppvarming av lufta etter at fryse kompressor har kjølt ned fryseboks? Dere som har lignende system hvike varmekilder bruker dere? Har dere tempsensor festet på gjering bøtta eller måler den luft temp i fryser?

Oddvar Olsen
 
Kva er det du måler temperatur på. Vis det er rett i lufta er dette ganske normalt.
Fest sensoren på gjæringskaret isoler det godt vekk frå lufta.
Vi bruker fryse og ser ikkje slike svingninger. Har ei frostvakt frå Jula på 200w. Vårt oppsett er meget stabilt.



frå min HTC "smart-tellefon "
 
Tilbake
Topp