Vann kanaliseres i mesken - problem!

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Hallo!

Akkurat nå, slik som ved mine siste brygg, så kanaliserer vannstrømmen seg gjennom mesken. Problemet de siste gangene er at den kanaliseres ekstra på ett sted eller et annet. På denne måten kommer det en vannstråke som står opp i lokket på speidelen, og meskevannet drypper eller renner ut ved kangen av lokket.

Noen andre som har problemer med dette? Akkurat nå mesker jeg med 4,4 kg malt, så det er altså god plass i meskerøret.

Hvordan kan det fikses?
 
Kenneth N skrev:
Hallo!

Akkurat nå, slik som ved mine siste brygg, så kanaliserer vannstrømmen seg gjennom mesken. Problemet de siste gangene er at den kanaliseres ekstra på ett sted eller et annet. På denne måten kommer det en vannstråke som står opp i lokket på speidelen, og meskevannet drypper eller renner ut ved kangen av lokket.

Noen andre som har problemer med dette? Akkurat nå mesker jeg med 4,4 kg malt, så det er altså god plass i meskerøret.

Hvordan kan det fikses?
Prøv å stoppe noen ganger underveis i meskingen og rør. Tipper det hjelper
 
Det hjelper etter 30 minutter og 3-4 avbrudd med røring. Problemet er at uansett hvor mye jeg rører i starten av mesken så blir det ikke noe bedre  :jaha:
 
Det er ikke din speidel det er noe galt med (under forutsetning av at det ikke er noe rav ruskende galt med sila som ligger nederst i maltrøret). Det er malingen av maltet som trolig er for fin, eller så brygger du øl med alt for mye hvetemalt. Ved rett maligsgrad vil det være tilstrekkelig rom for vesken til å bli presset opp mellom maltkornene og du vil ikke få kanalisering. 

mvh

Bårdd
 
Enig med Bårdd, har opplevd selv at for fin kverning lager kanaler. På min mølle hadde jeg 1,2 mm åpning, men hadde bare et bor som kjørte gjennom malten alt for fort og ble dermed for fint knust. Gikk over til håndsveiva og problemet ble løst.
 
Bårdd skrev:
Det er ikke din speidel det er noe galt med (under forutsetning av at det ikke er noe rav ruskende galt med sila som ligger nederst i maltrøret). Det er malingen av maltet som trolig er for fin, eller så brygger du øl med alt for mye hvetemalt. Ved rett maligsgrad vil det være tilstrekkelig rom for vesken til å bli presset opp mellom maltkornene og du vil ikke få kanalisering. 

mvh

Bårdd

Mengde malt spiller og inn. På min Speidel, den minste, må jeg ha mellom 4,5-5,5 kg malt sånn ca.
Hvis jeg skal brygge fx en mild, er løsningen å fylle på med umalt malt, eller tynne vørteren. Skal jeg brygge et øl over ca 1067 i OG, må jeg dobbelmeske eller bruke Spraymalt.
Men pause speidelen og røre pleier jeg uansett å gjøre.
Good brewing!
 
Kan avsløre at brygget denne gangen inneholdt 50% hvetemalt, men så tendensen ved de siste 2 brygg før det også. Da ble det brukt 0% hvetemalt og 5,0-5,5 kg malt.

Jeg skal tenke litt på dette til neste gang, så kan jeg sjekke godt om filteret nederst i mesken også. Er det en mulighet å ikke bruke det fineste filteret (metallduken) der?
 
Tilbake
Topp