Kutting i metall, kegerator

Siden forumet nekter å lage et DIY underforum ser jeg meg nødt til å poste dette i Utstyrstråden.

Jeg har et gammelt Behakjøleskap jeg holder på å bygge om til kegerator. Her må jeg rette ut fryseboksen for å få plass til fatene. Problemet er at rørene går igjennom plata på andre siden. Her må jeg kutte i plata for å få frigjort rørene og deretter rette ut hele greia.

Se bilder under. Noen som har tips til hvordan jeg enklest mulig kutter i slikt metall?

2014-05-22_0953.png
 
Vinkelsliper eller metalbor. Gjort  noe lignende med bor, da borret jeg flere hull så tett som mulig og fikk løsnet rørene jeg skulle fjerne.
 
Dennis skrev:

Hadde vært enklest, men ser det ikke på Biltema/Clas. Blir det for dyrt må jeg finne på noe annet.

Fant dog vinkelsliper til 199,- på Biltema, kanskje jeg går for den :)
 
jernfilsag, bor, vinkelsliper eller en kombinasjon. Godset er ganske tjukt. men er du nødt til å jobbe inne i kjøleskapet? Blir jo et helvete.
 
RETBergen skrev:
jernfilsag, bor, vinkelsliper eller en kombinasjon. Godset er ganske tjukt. men er du nødt til å jobbe inne i kjøleskapet? Blir jo et helvete.

Ja, må jobbe inni kjøleskapet :( Ser rørene er loddet sammen, men tør ikke lodde av disse, kommer sikkert til å lekke masse væske ut av rørene om jeg gjør det.

Skulle hatt et vinkelsliperblad med liten diameter slik at jeg kan kutte mer presist uten å komme borti andre ting. Jernfilsag (antar dette er baufil) kommer jeg ikke til med inni der. Bor kan funke dog, skal teste dette.
 
utfordingen er å holde jævelskapet fast, uansett hva du jobber med av verktøy. HMS'en i dette kan raskt bli en katastrofe med hode inne i kapet, stålskrammel og vinkelsliper. Jernvilsag med nye blad, og en innretning som holder skrammelet fast kan være en ide. Hver gang jeg har forsøkt dremel, så har den vært for puslete eller at bladene dør med en gang. Mulig allikevel at det finnes noen gode diamantblad til dremel som kan klare dette? stål eller alu? om det er alu burde det meste av verktøy funke
 
Intercom skrev:
Dennis skrev:

Hadde vært enklest, men ser det ikke på Biltema/Clas. Blir det for dyrt må jeg finne på noe annet.

Fant dog vinkelsliper til 199,- på Biltema, kanskje jeg går for den :)

Mener platesaks?
http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Platesaks-12215/
 
Intercom skrev:
Skulle hatt et vinkelsliperblad med liten diameter slik at jeg kan kutte mer presist uten å komme borti andre ting. Jernfilsag (antar dette er baufil) kommer jeg ikke til med inni der. Bor kan funke dog, skal teste dette.


Fins små baufiler også..   Og så er det eit veldig kjekt reidskap som heiter multifunksjonsverktøy (eller nokon kallar det FEIN-sag).  

http://www.bosch-do-it.com/no/no/hobbyhandverkere/verktøy/pmf-190-e-set-3165140669535-199915.jsp

Plata du skal kappa i er vel kanskje aluminium?
 
Er blikkenslager og vil påstå at platesaks er det beste jeg har lest til no.
Om du ikke skal bruke blikkbiten senere, kan du jo bare ta to vannpumpetenger å rive sunt skrammelet som du river et ark. Koster nesten ikke krefter.
 
Jepp.
Eller hvis du finner "heavy duty" dremel-blader. Dyrt, men veldig mye mer solid. Og større/tykkere.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Hei, eg ville ikkje brukt vinkelsliper då den vil gløde metallet som igjen vil lett ruste/oksidere. Bruk baufil eller aller enklest Stikksag med metallblad.
Då kan du holde med ei hand på sag og ei på metallet. Lykke til  :ilike:
 
Han skal vel fjerne hele greia, så tror ikke det er noe problem...

Men en blikksaks koster 99 kr på clas, og høres uten tvil ut som den beste løsningen

http://m.clasohlson.com/no/Cocraft-blikksaks/Pr407255000
 
Funkar kanskje på blikk. Men det ser no ut til å vera kanskje 2 mm tjukk plate dette og då er vel neppe blikksaks tingen?  Men om det er tynt blikk (< 1 mm tjukt) så funkar  blikksaks kanskje. 
 
Intercom skrev:
protto skrev:

Jeg har dremel, men de kutteskivene som følger med der klarer ikke kutte i annet enn plastikk.... Går i stykker veldig fort.

Originale dremel-skiver? Jeg har kuttet 3-4mm tjukt stål med de da jeg skulle fjerne veltebøyla fra pickupen. Det var ikke store biten, men det gikk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Plasmabrenner eller skjærebrenner. Hvorfor bruke for smått utstyr? Nå har du sjansen til å kjøpe deg en Plasmabrenner på ølbudsjettet...
 
Vinkelsliper koster 99 på europris. Sørg for å få med ei kappskive for stål (de er tynne, ca 2-3 mm) så er det gjort i en fei. Bruk gjerne låsetang, briller og hansker for HMSen sin skyld.
 
Tilbake
Topp