Klage på Mack Witbier og Mack IPA

Som tromsøværing var jeg svært spent på IPA fra Mack og suste på Polet for å kjøpe. Ble som andre svært skuffet, og sendte epost til bryggeriet. Men har vel som forventet, selv om jeg håpet, ikke fått svar. Hadde en hyggelig og seriøs tone i min epost.  Både IPA-en og manglende respons er skuffende.
 
Altså er de smaksmessig nedtonet. Jeg tviler ikke på at de er kjedelige øl, men prøver bare å forklare hvorfor de er som de er. Økonomene bestemmer, og de er ikke alltid interessert i hvordan ting egentlig blr smake...
 
Gahr skrev:
Altså er de smaksmessig nedtonet. Jeg tviler ikke på at de er kjedelige øl, men prøver bare å forklare hvorfor de er som de er. Økonomene bestemmer, og de er ikke alltid interessert i hvordan ting egentlig blr smake...

Dessverre må jeg nok en gang få kverrulere litt på at du bruker ordet "nedtonet". Smak selv, så skjønner du hvorfor. Dette er ikke en kjedelig IPA og en kjedelig wit. Selv med all godvilje i verden vil du ikke finne smaker i disse som ville gitt deg vage assosiasjoner til typene de skal være en gang.

Personlig kunne jeg sikkert funnet på å si at Hansa IPA ikke er en IPA og sikta til at den er for søt og alt for mild på bitterhet og humlearoma til å passe det man forventer i mikrobryggverdenen. Likevel synes jeg ikke det er galt at de markedsfører det som en IPA fordi jeg forstår behovet for å gjøre ølet salgbart i den skala som Hansa trenger. Det vi snakker om her er helt annerledes.

Dette er mer som at de kutta ut utvanninga for å komme til 6,5% og droppa én Cascade-pellet i sin vanlige pilsnerbatch.
 
Gahr skrev:
Altså er de smaksmessig nedtonet. Jeg tviler ikke på at de er kjedelige øl, men prøver bare å forklare hvorfor de er som de er. Økonomene bestemmer, og de er ikke alltid interessert i hvordan ting egentlig blr smake...

Synes du er litt snill med de.

For å sette det veldig på spissen så er et maltkorn dyppet i vann og tilsatt en humlepellet og brødgjær også smaksmessig nedtonet. Ingrediensene er der, men brukt på feil måte i forhold til hva man forventer man har kjøpt hvis det står "øl" på etiketten.

Grunnene til at de er sånn tror jeg de fleste er klar over. Hvorfor de ølene er sånn er ikke et poeng i seg selv, poenget er at det som står på etiketten er ikke det man får.

Forventer ikke loff når det står grovbrød på posen.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hvorfor lage en IPA som skal smake mere som pils fordi de fleste vil ha pils. De som vil ha IPA og setter pris på kvalitet vil jo ikke kjøpe det Ballerinapisset uansett.
Kan dem ikke bare holde seg til pils da.
Det eneste er jo at de kan doble prisen
 
Saka er den at IPA er i ferd med å koma inn i folk sitt vokabular. IPA selger. Sleng det på etiketten! Men pass på innhaldet, folk flest sine ganar er akkurat som før.
 
amatøren skrev:
Saka er den at IPA er i ferd med å koma inn i folk sitt vokabular. IPA selger. Sleng det på etiketten! Men pass på innhaldet, folk flest sine ganar er akkurat som før.

Joda. Det et jo klart. Men som sagt. Det ER jo ikke IPA. Ikke at det står nedskrevet i lovbøkene hva som er IPA. Men dog, det er vel ganske "almennt" vedtatt innenfor ølkretser hva som er en IPA.

Er jo bare å sette i gang å lage lettøl og selge det som BW, egentlig. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg synes det et er rart at dere ikke får svar på deres epost.  :attevar:

De gangene (2)  ;) jeg har ringt Mack ang deres øl har jeg fått snakket med bryggerimesteren selv :skitbra: :skitbra:
 
amatøren skrev:
Saka er den at IPA er i ferd med å koma inn i folk sitt vokabular. IPA selger. Sleng det på etiketten! Men pass på innhaldet, folk flest sine ganar er akkurat som før.

Det er vel bare et spørsmål om tid før Helsedirektoratet finner ut at etikketter er markedsføring og vi må hente øl ut av grå bokser i butikkene, tenker jeg.
 
amatøren skrev:
Saka er den at IPA er i ferd med å koma inn i folk sitt vokabular. IPA selger. Sleng det på etiketten! Men pass på innhaldet, folk flest sine ganar er akkurat som før.

Det er akkurat dette som er poenget. Markedsavdelingen vet at IPA er kult, men de vet også at pilsen selger mest.

Det er ikke meningen å være "snill", men de store bryggeriene har en annen filosofi enn de i craft-segmentet. Og dét er den virkelige forskjellen mellom dem, ikke størrelsen.
 
Derfor er eposten med spørsmål som startet tråden helt relevant synes jeg. Er spent på svaret.
Helt ærlig synes jeg faktisk det er en sak som Norbrygg som forening bør vurdere å snuse litt på. Det er ikke bare ølet som vannes ut her.
Om alt heter alt og kan kalles alt, hvordan skal en da kunne få kjøpt det en vil ha, eller farklare noen hva noe er.

--
 
I bunn og grunn så burde dette også være en sak for Bryggeri- og Drikkevare-foreningen.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Gahr skrev:
amatøren skrev:
Saka er den at IPA er i ferd med å koma inn i folk sitt vokabular. IPA selger. Sleng det på etiketten! Men pass på innhaldet, folk flest sine ganar er akkurat som før.

Det er akkurat dette som er poenget. Markedsavdelingen vet at IPA er kult, men de vet også at pilsen selger mest.

Det er ikke meningen å være "snill", men de store bryggeriene har en annen filosofi enn de i craft-segmentet. Og dét er den virkelige forskjellen mellom dem, ikke størrelsen.

Tror de fleste har skjønt det allerede før denne diskusjonen. Det jeg prøver å diskutere er vel heller hvor grensen går for hvor stort avviket kan være mellom etikett og innhold, og jeg mener at her har Mack gått for langt.

Etiketter ER markedsføring. Det er ikke lov å reklamere for alkohol, men det er et lovlig produkt da er det lov å markedsføre det. Markedsføring er mer enn reklame. Markedsføringsloven er faktisk ganske tydelig på at villedende markedsføring er ulovlig, som f.eks. å markedsføre et produkt som noe annet enn det det er. Nå skal ikke jeg flagge at Mack har brutt loven her, jeg prøver bare å sette en kontekst for diskusjonen.

Skulle vært spennende å se om det ble annerledes hvis Mack lanserte sin egen musserende vin og kalte den champagne. Ganske sikker på at det hadde fått forbrukerrådet til å reagere selv om distinksjonen mellom musserende og champagne ikke har noe med ingrediensene å gjøre.
 
Hvor grensen går er et interessant spørsmål. Alkoholholdig drikk er så vidt jeg vet f.eks.unntatt bestemmelsene om at man må oppgi en varedeklarasjon på pakningen (jeg skjønner ikke egentlig hvorfor). Jeg er selvsagt enig i at navn og innhold helst bør stemme overens, men jeg tror det kan bli vanskelig å lage noen form for regelverk som sier noe om hvordan et øl skal smake i forhold til hvilken øltype det utgir seg for å være. Ville man være tjent med regler for hvilke ingredienser man måtte bruke for å kunne kalle et øl for det ene eller det andre? Jeg setter det nok på spissen, men det hadde fort blitt problemer. Tenk om avholdsfolket i Helsedepartementet skulle bestemme mer en de allerede gjør!:D
 
Synes de har flyttet grensen litt langt her nå. Greit å bomme på målet, men når/hvis en såpass stor skivebom er gjort med kalkulert overlegg er det svindel.

To øl som normalt ligger langt fra hverandre i smak/utseende møtes på midten og fremstår som pils...? Fordi "alle" som drikker øl egentlig liker kun pils, men de ønsker å fremstå som trendy og drikke IPA/Wit? Hvis det stemmer at saueflokken egentlig vil ha pils innpakket trendy og dyrt, så er det jo et sjakktrekk. "IPA-en til Mack er myyye bedre enn NØ sin, ikke så bitter og ekkel, men like lettdrikkelig som Wit-en til Mack og annen pils".

I så fall vil jo de som leverer de ekte varene, mikrobryggeriene, lide. Folk generelt likte ikke produktet, kun navnet...

Håper markedsavdelingen hos Mack og andre store tar feil, og denne jukse-trenden svinner hen av seg selv.
 
Jeg er enig i det Bjarte sier, markedet tar seg av det.

Jeg ble veldig nysgjerrig på disse ølene her nå jeg, de har fått begge to inn i Mandal nå. Tror jammen med jeg skal prøve begge to 2 morgen  ;D
 
kintii skrev:
Jeg er enig i det Bjarte sier, markedet tar seg av det.
Jeg ble veldig nysgjerrig på disse ølene her nå jeg, de har fått begge to inn i Mandal nå. Tror jammen med jeg skal prøve begge to 2 morgen  ;D

Man kan jo håpe dere har rett i det. Allikevel synes jeg ikke det holder helt å bare belage seg på det. Jeg følte meg svindla av disse produktene. Det samme vil jeg ikke si om f.eks. Ass Stout og Frydenlund Pale Ale, de er bare kjedelige. Spent på hva du synes.

«Those giraffes you sold me, they won't mate. They just walk around, eating, and not mating. You sold me... queer giraffes. I want my money back.» – Proximo, The Gladiator.
 
Tilbake
Topp