St. Peters IPA ølsett

Jeg har prøvd den for en god stund siden, har fortsatt mer igjen og den går i sluken.
Gjæren gjorde jobben, men humlestøvet som fulgte med gjorde ingenting.
Prøv Us-05 og et lass med tørhumle (30-50 gram) så blir det bra.
 
Jeg har også prøvd denne og gjæren funket bra, men smaken var ikke bra.
Gjør som forrige taler sier,tilsett masse humle.
 
Har en pose Cascade, skal bruke noe på en APA jeg har stående nå, bruker resten i IPAen. Må vel gå over til AG-brygging snart :)

Sent fra min GT-N7105 via Tapatalk
 
Har en pose US-05 i kjøleskapet, bruker den. Har også noe Cascade i fryseren jeg kan tørhumle med.

Hva er best temperatur å gjære i? Og når kan/bør/skal jeg hive i humlen?

Takker for svar! :amen:
 
US-05 har ideell temp-range fra 15 til 22 grader (iflg. produsent). Du kan ev. starte et stykke under 20, og mot slutten ville jeg økt den opp mot 21-22 grader så den får ryddet opp etter seg.

Du kan f.eks. tørrhumle på dag 7 (antar du ser for deg rundt 14 dager gjæringsperiode).
 
Dette var det første og eneste ekstraktsettet jeg har brygget  :)

Jeg syntes den blei veldig god, jeg brukte den gjæren som fulgte med, men jeg kasta bruksanvisningen og brygget det etter tips av en av de ansatte på Bryggselv.
Jeg kokte opp vannet som skal kokes og kokte dette med 50 gram cascade i 30 min. Så tørrhumlet jeg den siste uka med 30 gram cascade.

Resultatet blei veldig bra.  :) :ilike:
 
Roger_L skrev:
Dette var det første og eneste ekstraktsettet jeg har brygget  :)

Jeg syntes den blei veldig god, jeg brukte den gjæren som fulgte med, men jeg kasta bruksanvisningen og brygget det etter tips av en av de ansatte på Bryggselv.
Jeg kokte opp vannet som skal kokes og kokte dette med 50 gram Cascade i 30 min. Så tørrhumlet jeg den siste uka med 30 gram Cascade.

Resultatet blei veldig bra.  :) :ilike:

Hadde du bare kokende vann og Cascade i 30 min? Ekstrakten skal ikke kokes eller?
 
Ståle Bye Myrvang skrev:
Hadde du bare kokende vann og Cascade i 30 min? Ekstrakten skal ikke kokes eller?

Jeg kokte bare vann med humle i i 30min.
Men i stedet for å helle ekstrakten i gjæringsbøtta for så å helle varmt vann og blande i spannet, så helte jeg like så godt all ekstrakten i kjelen når jeg slo av varmen(ekstrakten kokte ikke). Slik at det fikk blandet seg skikkelig der.
Så fylte jeg bare oppi med kaldt vann slik at det ble ønsket mengde i spannet.
Så lot jeg det gjære i 1 uke også tørrhumlet jeg og lot det stå en uke til.

Hvis du har en 100 grams pose med Cascade så hadde jag tatt 50 i kok og 50 i tørrhumling. Ikke noe vits i å spare på kruttet  :)
 
Har 70 gram igjen av en 100-gramspose, så får ta det jeg har. Ligger humla i et nett under koken eller flyter den fritt og blir ned over i gjæringspannet?

Sent fra min GT-N7105 via Tapatalk
 
Løst oppi.
Har du nett så kan du jo selvsagt bruke det.
Selv bruker jeg nett når jeg bruker gjær jeg skal vaske. Når jeg veit jeg ikke skal vaske gjæren så dumper jeg den bare ett oppi. 
 
Ble rett oppi. 35 gram som kokte i 30 min. Brukte US-05 gjær. Drar på ferie nå, tilbake neste helg, da får jeg ha i resten av humla. Satser på godt brygg :)

Sent fra min GT-N7105 via Tapatalk
 
Dette var det første og eneste ekstraktsettet jeg har brygget :)

Jeg syntes den blei veldig god, jeg brukte den gjæren som fulgte med, men jeg kasta bruksanvisningen og brygget det etter tips av en av de ansatte på Bryggselv.
Jeg kokte opp vannet som skal kokes og kokte dette med 50 gram cascade i 30 min. Så tørrhumlet jeg den siste uka med 30 gram cascade.

Resultatet blei veldig bra. :) :ilike:
Kjøpte dette settet i dag bare for moro. Tenkte å prøve det Roger nevner her. Men humlene jeg har liggende er:
50g cascade
60g simcoe
70g summit
50g amarillo

Noen som har noen meninger om hva jeg bør koke i 30min og hva jeg bør tørrhumle med? Og hvor mye?
 
Tilbake
Topp