Forskjell på APA og Pale Ale? Og gjæringstemp.

Jeg vil si at en apa er en mildere variant av ipa, er pale ale en mildere variant av apa igjen? Eller er det helt forskjellig bruk av humle? Jeg bestilte et sett fra olbrygging.no, der er det med safale us-04, litt spent på den da det virker som at man enten liker eller hater denne gjæren ;) Den kom jo med en oppskrift som jeg vil tro er utprøvd, men stusser litt på anbefalt gjæringstemperatur på mellom 18-23 grader. Innbiller meg å ha lest anbefalinger på rundt 16 grader. Noen som har noen formeninger ang dette?
 
Hei
Er vel litt sent svar, men jeg har nylig brygget med den "utskjelte" us-04 gjæren, en bitter(Jamil).
Gjæret på 17c etter anbefalinger på nett. Etter ferdig gjæring var det rett på fat og kunstig karbonering.
Som et ekstra eksperiment rehydrerte jeg heller ikke gjæren, men bare drysset den over.
Muligens som et resultat av at jeg ikke rehydrerte, tok det litt tid før gjæringen kom igang.
Ellers gjæret ølet fint ut med en fg på 1.010.
Det var i starten en merkbar gjærsmak på ølet, men nå etter at det har stått en stund, er det blitt meget godt, og gjærsmaken er forsvunnet.
I starten lagret jeg det litt for kaldt, ca 4c, og bitterheten ble litt for markant. Med en serveringstemp på ca 14-15c balanserer det mye bedre.
 
Tilbake
Topp