Klage på Mack Witbier og Mack IPA

Svar fra Bryggeriforeningen:

Hei Øyvind!

Det er flott at produktene skaper  debatt og at ølinteresserte mennesker gir tilbakemelding til bryggeriene.
Vi som forening kan imidlertid ikke ta stilling i denne diskusjonen.
Jeg regner imidlertid med at Mack gir deg svar!

Vennlig hilsen

Petter Nome
Direktør
Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27
Pb 7087 Majorstuen
0306 Oslo
95 95 00 00
www.drikkeglede.no
 
Bjarte H skrev:
RDWHAHB - markedet tar seg av det

+1

Husk at dette er nytt for de store bryggeriene, vi kan vel anta at det sitter mer kompetanse på de forskjellige øltypene på dette forumet enn hos de ansatte på bryggeriene.
La de lage og markedsføre det ølet de vil, markedet bestemmer hva som selger.

Uansett... who cares... vi vet at vi kan lage bedre øl, til en brøkdel av prisen, på komfyren hjemme hvis vi vil.
 
nordhagen skrev:
Skulle vært spennende å se om det ble annerledes hvis Mack lanserte sin egen musserende vin og kalte den champagne. Ganske sikker på at det hadde fått forbrukerrådet til å reagere selv om distinksjonen mellom musserende og champagne ikke har noe med ingrediensene å gjøre.

Akkurat denne problemstillingen løste Mack elegant med å kalle brusen sin for frukt-sjimpanse etter at franskmenne klaget inn og fikk forbudt frukt champagne....

Jeg syns ellers at det er veldig positivt at de store bryggeriene også prøver seg fram med nye brygg.  Her er det jo ikke snakk om 2 nye typer sommerpils, men om øl som skal smakes på og kanskje diskuteres! Bare fint om det kommer flere øl som folk legger merke til og husker -enten det er for å velge om igjen eller for å unngå!
Harald
 
Jeg skal bare ha sagt at jeg synes ikke det er OK at Mack har lurt meg til å kjøpe to av deres øl, for det er virkellig det de har gjort. Jeg liker ikke elefantøl, men kan enkelt unngå å kjøpe det fordi produktet har riktig etikett. Men det er nettopp elefantøl dette smaker selv om Mack har skrevet noe annet på etikettene. Det er og blir villedende markedsføring og det synes jeg det er greit å reagere på!
 
Elefantøl er ikke en egen stil i ølbrygging, men et produktnavn, så det vil i alle tilfelle ikke være aktuelt å bruke det navnet.

Så lenge smak på øl ikke er standardisert må en vel være forsiktig med å stole på de store bryggerienes betegnelser, og ikke ha for store forhåpninger når en kjøper nye øltyper.
 
nordhagen skrev:
Jeg skal bare ha sagt at jeg synes ikke det er OK at Mack har lurt meg til å kjøpe to av deres øl, for det er virkellig det de har gjort. Jeg liker ikke elefantøl, men kan enkelt unngå å kjøpe det fordi produktet har riktig etikett. Men det er nettopp elefantøl dette smaker selv om Mack har skrevet noe annet på etikettene. Det er og blir villedende markedsføring og det synes jeg det er greit å reagere på!

Jeg er igrunn enig. Stort selskap som sikkert tjener nok av penger, men de skal selvsagt ha mer (eller vinne tilbake markedsandelene de har tapt til craft-bryggerier) og gjør det ved å jukse. Hvis de vil lage IPA så får de heller bite i eplet og bruke penger slik at de kan lage en IPA. Hvis ikke kan de droppe det.

Det er lureri og det er den uvitende mannen i gata som får "lide" av det.
 
Korleis kunne dette stilt seg dersom ein ikkje hadde eit reklameforbod mot alkoholvarer? Kan ein då tenke seg at lovreguleringa knytt til villeiande marknadsføring, jf Mack sin IPA-pils, i større grad hadde gjort seg gjeldande? Dessutan synast det som om myndigheiter, ved omboda, også ser meir alvorleg på villeiande marknadsføring/reklame kontra villeiande etikettar.
 
Når det kommer til matprodukter (som øl forsåvidt egentlig er), som kjøttprodukter og slikt så har de retningslinjer for at f.eks fiskepinner (eller lignende) må inneholde x-prosent fisk. Fiskepinner var bare et eksempel, jeg vet faktisk ikke helt hvordan det er med fiskepinner. Men skal man kalle et produkt for noe så må en viss prosentandel av innholdet samsvare med dette.
 
amatøren skrev:
Korleis kunne dette stilt seg dersom ein ikkje hadde eit reklameforbod mot alkoholvarer? Kan ein då tenke seg at lovreguleringa knytt til villeiande marknadsføring, jf Mack sin IPA-pils, i større grad hadde gjort seg gjeldande? Dessutan synast det som om myndigheiter, ved omboda, også ser meir alvorleg på villeiande marknadsføring/reklame kontra villeiande etikettar.

Reklame er bare én liten del av all markedsføring og markedsføringsloven omfatter bl.a. alt en bedrift foretar seg for å posisjonere og differensiere sine produkter, også navngivning og etiketter. Det er alkoholreklame som er forbudt i Norge, ikke alkoholmarkedsføring som helhet. Da hadde det i praksis vært ulovlig å selge alkohol. Produktnavn og etiketter som hevder noe om et produkt som ikke er sant er villedende markedsføring og omfattes av loven. Det er det ikke tvil om.

Det som er diskutabelt er om IPA og wit er differensierende typebetegnelser og om det kan fastslås at produktene ikke svarer til disse. Jeg mener det.
 
Miguel skrev:
Når det kommer til matprodukter (som øl forsåvidt egentlig er), som kjøttprodukter og slikt så har de retningslinjer for at f.eks fiskepinner (eller lignende) må inneholde x-prosent fisk. Fiskepinner var bare et eksempel, jeg vet faktisk ikke helt hvordan det er med fiskepinner. Men skal man kalle et produkt for noe så må en viss prosentandel av innholdet samsvare med dette.

Jeg tror ikke vi er godt tjent med regler på dette.
 
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Når det kommer til matprodukter (som øl forsåvidt egentlig er), som kjøttprodukter og slikt så har de retningslinjer for at f.eks fiskepinner (eller lignende) må inneholde x-prosent fisk. Fiskepinner var bare et eksempel, jeg vet faktisk ikke helt hvordan det er med fiskepinner. Men skal man kalle et produkt for noe så må en viss prosentandel av innholdet samsvare med dette.

Jeg tror ikke vi er godt tjent med regler på dette.

Både og. Jeg tror ikke det ville vært særlig interresant for et evt tilsyn å innføre regler på dette. Samtidig så bør det gå an å pushe grenser, det er jo derfor man får oppleve nye og spennede øl. Men et sted bør denne grensen gå, iallefall når det kommer til et ferdig produkt. Som i dette tilfelle kalle en pils for IPA eller Wit.
 
Kinn Foreign Extra Double Imperial Russian Export Stout Porter må vel være det beste og mest nøyaktig beskrivende navnet noen sinne. Godt øl er det også.
 
Dersom det innførast regelverk her, noko eg utelukkar (det er nok typediskusjon innanfor bryggarmiljøet), så kan Mack uansett koma seg unna dette ved å lansere Nordlands-IPAen eller Polar-IPA. Ein Polar-IPA smakar så klart akkurat som din lokale pils.
 
amatøren skrev:
Dersom det innførast regelverk her, noko eg utelukkar (det er nok typediskusjon innanfor bryggarmiljøet), så kan Mack uansett koma seg unna dette ved å lansere Nordlands-IPAen eller Polar-IPA. Ein Polar-IPA smakar så klart akkurat som din lokale pils.

Da synes jeg de må stryke IPA da det ikke har noe med det folk flest forbinder med IPA. Uansett amerikans eller britisk.
 
Det blir interessant å se om det blir noen svar å få fra mack, hold oss oppdaterte isåfall  ;) Lurer på hva de har å si.
 
Hei!

Har ikke smakt disse to ølene,kanskje jeg gjør det...eller ikke. Det jeg tenker er at hvis flere sender en mail til bryggeriet blir det kanskje lagt mere merke til........

Vil forøvrig ikke selv sende mail før jeg har smakt.


Kenneth
 
kintii skrev:
Det blir interessant å se om det blir noen svar å få fra mack, hold oss oppdaterte isåfall  ;) Lurer på hva de har å si.

Mack har svart på kritikken av deres IPA på fjesboka 5 Mai
 
Tilbake
Topp