Page 24

Storveis!

Takker så mye for oppdatering!

Tror jeg må finne en kommersiell gjærtype, men det skulle vel ikke være umulig å finne noe tilsvarende nei :)


Mvh Martin
 
DagRune skrev:
Hei,
Tjuvsmakte på brygget nå, og det ser veldig bra ut! Tappet på fat 3 dager siden, og hurtigkarbonert. Fermenteringen gikk greit, men måtte la det gå lengre fordi gjæringen stoppet opp underveis. Den kom i gang igjen etter omstikking, så tørrhumlingen ble satt i gang seinere enn beregnet. Totalt 10 dager gjæring pluss 7 dager med tørrhumling.

Resepten (20 L):
5,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) 
1,00 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)
0,30 kg Carared (39,4 EBC)
25,00 g Brewer's Gold [5,90 %] - Boil 60,0 min Hop 4 16,7 IBUs
6,00 g Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 5 -
20,00 g Strisslespalt [3,00 %] - Boil 5,0 min Hop 6 1,4 IBUs
30,00 g Strisslespalt [3,00 %] - Aroma Steep 15,0 min Hop 7 0,0 IBUs
20,00 g Strisslespalt [3,00 %] - Dry Hop 7,0 Days

totalt 18 IBU

Mesket 60 min v 67-68 C, 10 min mash out v 75 C
OG 1.062
FG 1.013, ABV 6,2 %

Gjæret ved ca 20 C.
Jeg brukte renkultur gjær fra en flaske Page 24, fra enkeltkoloni på petriskål og oppformert til 160 mrd celler i 1 L vørter i ristekultur med luft.
Går ut fra at det skal gå fint med en eller annen belgisk gjærtype som kan gi samme aromabilde.

Karakteren er fin - svært lett søtlig maltpreg, men likevel friskt, og gode sitrusaromaer (appelsin?) fra gjæra samt svakt blomster fra aromahumla. Ennå bittelitt "heimebrygg-duft", men jeg regner med denne forsvinner etter et par ukers lagring. Artig at det for en gangs skyld ble masse bittesmå kullsyrebobler - de gir fint skum. Ellers har jeg vært plaget med store bobler og lite skum i tidligere versjoner

Stemmer tidene på hummle tilsettningen som står i oppskriften? 15 og 5 min for strisslespalt?
 
Hei,
Resepten er klippet mer eller mindre rett ut fra Beersmith, og kan være litt uklar ser jeg.

Strisslespalt tilsettes 5 min før slutt, samt ved slutt og får stå i 15 min uten koking.
 
DagRune skrev:
Gjæret ved ca 20 C.
Jeg brukte renkultur gjær fra en flaske Page 24, fra enkeltkoloni på petriskål og oppformert til 160 mrd celler i 1 L vørter i ristekultur med luft.
Går ut fra at det skal gå fint med en eller annen belgisk gjærtype som kan gi samme aromabilde

Jeg likte godt nerdefaktoren i denne delen  :skitbra:  ;D

Men. Vet du at de ikke har brukt typisk Nottingham til karbonering?
 
Fredrik R skrev:
Jeg likte godt nerdefaktoren i denne delen  :skitbra:  ;D

Men. Vet du at de ikke har brukt typisk Nottingham til karbonering?

Takk - tar det som et kompliment!  :) - jeg har tilgang til lab og prøver å utnytte det.
Og i følge deres hjemmeside er sekundærfermentering på flaske for å bedre smaken, og de har beskrevet prosessen på hjemmesiden (page24.fr). De har et trinn hvor de kjøler ned ølet på tank til 0 °C for klaring, dernest overføring til romtemperatur etter flasking for å få igang gjæring igjen.

Dessuten har kopien også klare frukt-aromaer som ikke var der da jeg prøvde ut med standard ale-gjær (SafAle S-05).
 
DagRune skrev:
Fredrik R skrev:
Jeg likte godt nerdefaktoren i denne delen  :skitbra:  ;D

Men. Vet du at de ikke har brukt typisk Nottingham til karbonering?

Takk - tar det som et kompliment!  :) - jeg har tilgang til lab og prøver å utnytte det.
Og i følge deres hjemmeside er sekundærfermentering på flaske for å bedre smaken, og de har beskrevet prosessen på hjemmesiden (page24.fr). De har et trinn hvor de kjøler ned ølet på tank til 0 °C for klaring, dernest overføring til romtemperatur etter flasking for å få igang gjæring igjen.

Dessuten har kopien også klare frukt-aromaer som ikke var der da jeg prøvde ut med standard ale-gjær (Safale S-05).

Det var absolutt et kompliment. Jeg har en sær fasinasjon for akkurat denne delen selv :)
jeg lager personlig gjærbank på slants og skåler, så jeg får vel kjøpe ei flaske Page og dyrke gjæren derfra til sommerbrygget :)
 
Jeg fikk gjort en parallellsmaking mot originalen i går. Resultatet er nokså likt, den største forskjellen er at kopien har mer av gjær-aromaer, spesielt banan. Det hadde kanskje vært en ide å kjøre gjæringen på litt lavere temperatur?
Ellers har originalen litegrann mer av det jeg tror er humlearoma, så det kan kanskje være lurt å øke aromahumla litt, og også øke bitterhumla en smule, men ikke mye!
 
Fikk stukket en Page 24 kopi oppskrift i hånda av en erfaren brygger her på forumet, han får selv stå fram om han vil ;)
Jeg har ingen anelse av hvordan den er, har tenkt å teste den utpå sensommeren. Slik er altså den oppskriften:


Batch size: 50L
Volume Boiled: 55L

10kg Belgian Pils
2,2kg Belgian Munich
0,8kg Crystal Malt 60`L
1kg Blond Dry (eller Muntons Dry Light)
0,85kg sukker
70g Styrian goldings (alternativt: Fuggles / East Kent Goldings / Brewers Gold)

Gjær: White Labs WLP011 European Ale
 
Noen som har prøvde den siste oppskriften her og kan si noe om hvor lik den blir originalen?

Har tenkt til å brygge galskapen med WLP072, French Ale så det har kanskje ikke alverdens å si, men jeg har jo selvsagt muligheten til å endre gjæren.

En kompis som er veldig glad i page 24 blonde, så han som vil at vi skal brygge en klone. Jeg har foreløpig ikke smakt den så burde sikkert ta en tur på polet.
 
Har ikke prøvd den enda. Men jeg burde, stor fan av page 24.. kronene ruller.

Det finnes en Page 24 Triple. Skjelden det er å finne på polet, men er i deres bestillingsutvalget. Gratis frakt til nærmeste pol som kjent, så anbefaler virkelig å prøve den! Synes den er ett hakk bedre enn reserve hildegarde (selv om en er også god) :)
 
Som sagt tidligere - bryggeriet opplyser selv at de bruker Brewer's Gold og Strisslespalt i deres Reserve Hildegard.
Jeg har nå brygget en versjon med litt økt bitterhumle (30 g Brewers Gold) og 5 g mer Strisslespalt ved 5 min.
Den siste ble gjæret med Wyeast #3711 - den ser ut til å passe bra.
Nå er fruktigheten mer framtredende, og mindre syrlig.
 
På hvilke temperaturer har du gjæret den? Oppskriften med strisslespalt er lagt inn i beersmith og skal etterhvert testes.
 
>Jeg brukte renkultur gjær fra en flaske Page 24, fra enkeltkoloni på petriskål og oppformert til 160 mrd celler i 1 L vørter i ristekultur med luft.

Hardcode!Har du lenke til en ok ressurs for å gjære dette? Har vasket og gjenbrukt gjær, men hadde vært flott å kunne dyrke opp en ren kultur.
 
Hei,
For å rendyrke gjær etter denne metoden, bør du ha tilgang til helst en autoklav. Men det går kanskje å bruke kokt vørter tilsatt 1 % agar (hvis du får tak i det). Kok vørter med agar, og hell i petriskåler (igjen, hvis du får tak i det). Etter de er stivnet, kan man stryke ut med en steril pinne (proffer bruker podeøse) på overflaten. Dekk til og la gro i et par døgn. Du vil da få opp mer eller mindre tett koloniformasjon. Plukk en koloni med steril pinne og overfør til kokt vørter (20-50 ml). Dyrk på risting i et par døgn - overfør til 1-2 L forkultur (vørter).

Litt komplisert dersom man ikke som meg har tilgang til lab og utstyr designet for formålet. Ellers må man improvisere. Men prinsippene finnes sikkert ute på nettet - enkeltkoloniisolering er beskrevet i wikipedia her: https://en.wikipedia.org/wiki/Streaking_(microbiology)
 
For de som fremdeles er interessert i denne tråden, så vil jeg rette oppmerksomheten til følgende setning på produsentens hjemmeside:

- Son corps malté et sa robe dorée sont quant à eux obtenus à l'aide de deux malts différents.

Google translate gir indikasjoner om at oppskriften på Bière hildegarde blonde inneholder kun to forskjellige malttyper. Det er mest nærliggende å anta at basisen består for det meste av CASTLE MALTING CHÂTEAU PILSEN 2RS. En video jeg så på YouTube fra bryggeriet gir en indikasjon på at Castle Malting leverer malt til bryggeriet (bilde av en sekk med CHÂTEAU MELANO).

Maris Otter gir garantert et bra øl, men skal man nærmere originalen, så har jeg mer tro på en blanding av pils og munich. Oppskriften ble utformet i 2003, så man kan sikkert se bort i fra alle de nyere malttyper som leveres fra Castle i dag.
 
Jeg fant følgende sitat fra bryggmester (Bogaert) hos St. Germains:

- St. Germain recommends fermenting with Safale S-04 yeast, a strain from Whitbread, at 75°F (24°C). Lager as cold as possible (down to freezing) for 3 weeks.
- The suggested yeast will create noticeable fruitiness at 75°F (24°C) — a quirk of St. Germain’s house character.

- Bogaert recommends Castle Malting’s 25 EBC Munich

- For an 8% bière de garde, shoot for about 45 IBUs to keep the balance point

Mesking:
If possible, start with 95°F (35°C) water and raise to 145°F (63°C)
145°F (63°C) for 25 minutes
165°F (74°C) for 35 minutes
Sparge at 169°F (76°C)


Mitt forslag til maltsammensetning er
- 84% Castle Pils malt
-16% Castle Munich 25 EBC (10L)
Juster farge mørkere med Castle Melano ("Munich turbo") ved behov - eller hvis du vil ha en mer "amber/rød" Biere de Garde

Humle følger tidligere anbefalinger
Bitterhumle 60 min: Galena (grei å få tak i)
Aromahumle: Strisselspalt (Brewshop)

Jeg har en batch gående der jeg har brukt Castle Pils, Castle Munich light og 100g Melanoiden. Gleder meg til prøvesmaking om fem uker :)
 
Tilbake
Topp