Dårlig kok på Speidel 50L

Arthur skrev:
oddev skrev:
nonshaugen skrev:
Da har du vel 13,1A sammenlagt...  13,1A X 240V = 3144W   Ikke veldig langt unna det...

Hvis du har 240V i stikken ja.. Da bor man i så fall oppå trafoen.

Der satte dere meg faktisk på en idé... :idea:
Har nemlig ikke strøm fra nett, men fra eget microkraftverk... :yes: Da går det slik: Turbin>likeretter>lader/inverter>batteribank(stor)>inverter>lokalnett(garage/hus) De inverterene mine er programmerbare...dvs jeg kan stille output fra 200-280VAC for evt. lange strekk. Nå har ikke jeg lange strekk i det hele tatt, men hvor mye tåler elektronikken??? Hmmm...250 bør den tåle....Så setter jeg bare ned igjen etter brygging;-)

250 bør ikke være noe problem. Da blir det nok god kok, ja ;-)
 
Det med mesketid spiller bare noen rolle om en koker samme dag, OG...har dårlig tid. Pleier å meske ene dagen og koke neste. En jeg kjenner hiver oppi et 3KW element ekstra for å spare tid fra maltrøret et ute til kok(og under sparging) Da går det raskt, hehe...av og til FOR raskt så jeg...overkok.

Noe av det jeg liker best med hele speidelen er akkurat det; Du slipper stress. I med malten og play. Må forresten skryte litt v den nye maltmølla fra miller med de beina som gjør at du kan flytte den over en dunk og male, ELLER; Male rett i maltrøret. Malten synker greit etterhvert, og kun minimal røring må til på slutten. Likte den ;D
 
oddev skrev:
marhorn skrev:
Du bruker ikke lang, litt for tynn skjøteledning? Antar at du kan få litt spenningsfall over kabelen isåfall noe som reduserer spenningen til varmeelementene. Tar forbehold om at teorien min ikke holder vann!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg bruker skjøteledning ja, men jeg har målt spenningsfallet, og det er bagatellmessig lite. Skjøteledninger lager noen få prosent spenningsfall, som kan sammenliknes med å bo nær, eller langt fra trafokiosken.

Du har selvsagt målt spenningsfallet mens speidelen forvarmer til kok? Hvilken spenning har du?
 
Aleks skrev:
oddev skrev:
marhorn skrev:
Du bruker ikke lang, litt for tynn skjøteledning? Antar at du kan få litt spenningsfall over kabelen isåfall noe som reduserer spenningen til varmeelementene. Tar forbehold om at teorien min ikke holder vann!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg bruker skjøteledning ja, men jeg har målt spenningsfallet, og det er bagatellmessig lite. Skjøteledninger lager noen få prosent spenningsfall, som kan sammenliknes med å bo nær, eller langt fra trafokiosken.

Du har selvsagt målt spenningsfallet mens speidelen forvarmer til kok? Hvilken spenning har du?

Selvsagt har jeg målt under forvarming, og problemet ligger ikke der. Rett i underkant av 220V mener jeg å huske (216-218)

Jeg har konkludert med at det er det høye forbruket over såpass lang tid som skaper problemet. Stikkontakter, koblingspunkt og ledere blir sakte men sikkert varmere og varmere. Under kok har jeg kanskje 208V målt i enden av skjøteledeningen...
 
Hei, nesten samme utfordring.

Har en 20 liter kjøpt for et halvt år siden som har mista kraften. På de første bryggene så kokte den som bare det til tross for at den var full av godsaker og hverken brukte hatt eller frakk. Nå med 10 liter vann så klarer den ikke å gå over 96 grader :( Er usikker på om det er varmeelement eller styringsboksen som har gått føyken. Styrlingsboksen sier at den varmer og det småbobler rundt element.

Venter på svar fra leverandør og krysser fingrene for en rask løsning, skal si ifra hva konklusjonen blir.
 
oddev skrev:
Aleks skrev:
oddev skrev:
marhorn skrev:
Du bruker ikke lang, litt for tynn skjøteledning? Antar at du kan få litt spenningsfall over kabelen isåfall noe som reduserer spenningen til varmeelementene. Tar forbehold om at teorien min ikke holder vann!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg bruker skjøteledning ja, men jeg har målt spenningsfallet, og det er bagatellmessig lite. Skjøteledninger lager noen få prosent spenningsfall, som kan sammenliknes med å bo nær, eller langt fra trafokiosken.

Du har selvsagt målt spenningsfallet mens speidelen forvarmer til kok? Hvilken spenning har du?

Selvsagt har jeg målt under forvarming, og problemet ligger ikke der. Rett i underkant av 220V mener jeg å huske (216-218)

Jeg har konkludert med at det er det høye forbruket over såpass lang tid som skaper problemet. Stikkontakter, koblingspunkt og ledere blir sakte men sikkert varmere og varmere. Under kok har jeg kanskje 208V målt i enden av skjøteledeningen...

Om du har bare 208V i enden av skjøteledningen har du et problem et sted. Enten aaaaaltfor lang kabel eller kabel med for lite tverrsnitt. Har du en feks 20m skjøtekabel med 2.5 kvadrat  ledere vil du ha så godt som 0v eller noe i nærheten i spenningsfall med belastningen en Speidel utgjør. Og hvis spenningen blir så lav inn på speidelen, vil effekten på varmelementene bli tilsvarende lav. Med resultat i dårligere kok.
 
Putre skrev:
oddev skrev:
Aleks skrev:
oddev skrev:
marhorn skrev:
Du bruker ikke lang, litt for tynn skjøteledning? Antar at du kan få litt spenningsfall over kabelen isåfall noe som reduserer spenningen til varmeelementene. Tar forbehold om at teorien min ikke holder vann!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg bruker skjøteledning ja, men jeg har målt spenningsfallet, og det er bagatellmessig lite. Skjøteledninger lager noen få prosent spenningsfall, som kan sammenliknes med å bo nær, eller langt fra trafokiosken.

Du har selvsagt målt spenningsfallet mens speidelen forvarmer til kok? Hvilken spenning har du?

Selvsagt har jeg målt under forvarming, og problemet ligger ikke der. Rett i underkant av 220V mener jeg å huske (216-218)

Jeg har konkludert med at det er det høye forbruket over såpass lang tid som skaper problemet. Stikkontakter, koblingspunkt og ledere blir sakte men sikkert varmere og varmere. Under kok har jeg kanskje 208V målt i enden av skjøteledeningen...

Om du har bare 208V i enden av skjøteledningen har du et problem et sted. Enten aaaaaltfor lang kabel eller kabel med for lite tverrsnitt. Har du en feks 20m skjøtekabel med 2.5 kvadrat  ledere vil du ha så godt som 0v eller noe i nærheten i spenningsfall med belastningen en Speidel utgjør. Og hvis spenningen blir så lav inn på speidelen, vil effekten på varmelementene bli tilsvarende lav. Med resultat i dårligere kok.

20 meter 2,5mm2 gir et spenningsfall på ca 3,92V ved 14A. Dette er bare skjøteledningen, så kan jeg tippe ytterligere 20 meter 2,5mm2 fra stikk til sikringsskap. I tillegg kommer termisk påvirkning over tid.
 
Ja, det stemmer nok omtrent det spenningsfallet. Jeg fikk over 4v ved beregning, men hvis nettspenninga i huset er såpass lav kombinert med lange strekk ( over 40m med 2.5mm) så bør det vel treffes tiltak for å redusere spenningsfallet her. Enten ved å bruke kortere kabler eller å gå opp på tverrsnittet.
Tror ikke Speidelen er særlig fornøyd med å jobbe på 208v ved belastning. Det er nok å be om bråk eller unormalt dårlig kok.
 
Putre skrev:
Ja, det stemmer nok omtrent det spenningsfallet. Jeg fikk over 4v ved beregning, men hvis nettspenninga i huset er såpass lav kombinert med lange strekk ( over 40m med 2.5mm) så bør det vel treffes tiltak for å redusere spenningsfallet her. Enten ved å bruke kortere kabler eller å gå opp på tverrsnittet.
Tror ikke Speidelen er særlig fornøyd med å jobbe på 208v ved belastning. Det er nok å be om bråk eller unormalt dårlig kok.

Nei, det er den ikke, spesielt ikke uten varmetrekk eller lokk. Det aller beste jeg har gjort, er å kjøpe meg hatt. Med denne får jeg knallbra kok, uansett.
Har en 10meter lang 4mm2 kurs jeg skal koble over fra 20A til 15A senere, så kan jeg bruke denne med husomorstikk. Da er i allefall spennigsfall en saga blott. Kortere oppvarming og raskere kok. Tommel opp  :ilike:
 
Tilbake
Topp