Vask av 5 liter erlendmeyerkolbe - hvordan?

Hvilke tips har folk til vask av 5 liters kolber... sliter med noe rester nede mot bunnen av kolben(i sideveggen)
 
Hvis du ikke kommer til
funka vanlig oppvaskmiddel for meg,
men kan ikke skjønne at det ikke også skulle funke å la det stå i alkalisk løsning
 
Lurte på det samme selv for en stund siden og ble da fortalt at det skulle holde lenge å la kolben stå en tid med maskinoppvaskmiddel eller en PBW løsning.

De siste par gangene har jeg bare skylt kolben etter bruk i varmt vann og ristet godt til jeg har fått fjernet det aller meste. Så har jeg fylt opp til randen med varmt vann og PBW, og satt kolben på magnetrøreren. På den måten får jeg vasket rørepinnen, samtidig som jeg får sirkulasjon i det varme vannet. Jeg forestiller meg at det er en effektiv måte å vaske kolben på. Den har i hvert fall blitt ren og pen.

Noen andre som gjør det på denne måten?
 
Jeg fant noen børster i tier-bingen på en eller annen coop for et års tid siden. Det var en av de store coop-butikkene. Hvis det er en fast del av sortimentet vet jeg ikke. Ikke det at det er så dyrt, men det er fortsatt fem ganger prisen noe slikt burde koste hvis du går for bryggselv.
 
Fyll opp med varmtvann og ta fem t-skjer med oxsy, så ser du det blir rent. Jeg pleier å la det stå over natten.
 
Maskinoppvaskmiddel inni, og lar kolben stå i vasken hvor det også er litt vann og maskinoppvaskmiddel.
Slet fryktelig med svartbrent vørter i starten, så oppdaget jeg at skiten satt under kolben, ikke inni.
 
De billige fargerike svampene man får på butikken (de i 10-pack) er også fine. Stapp en inn, og bruk en pinne eller grillklypa eller whatever til å få skrubbet på innsiden.
 
Varmt vann og PBW. Vanskeligere er det ikke. La det stå et døgn. Skyll med varmt vann. Sprut star-san inn i kolben og rist løs. Legg over desinfisert alufolie. -- Ferdig til bruk.
 
Koker aldri i kolben og da er den enkel å rengjøre. Koker bestandig i en kasserolle, kjøler og har så vørteren og gjær på kolben. Da er det omtrent nok å skylle den.
 
Felleskjøpet har noen fine børster , sikkert beregnet for melketanker men de er litt stivere og lenger i metallet enn Biltema sine.
 
Jeg tenker klor løsning kan også virke. Dette bruker jeg på flasker som har gjærrester som ikke går vekk i koking eller flaskebørste. Hører rykter om at de store bryggeriene også bruker klor på sine flasker ihvertfall.

Husk å skylle godt etterpå  ;)
 
Tilbake
Topp