Starte med varmtvann?

Jeg regner med at det er noe jeg ikke har skjønt, siden det later til at de fleste setter krana til det kaldeste, og så tapper vannet sitt.

Men, gjør det noe skade å starte med varmtvann? Det skal jo kokes til slutt? Må jo spare lang tid på oppvarming og muligens litt energi?
 
Sist jeg åpnet en varmtvannsbereder ble jeg i hvertfall overbevisst om at varmvann er noe man ikke bør få i seg. Den var full av grums som satte en utrivelig brunfarge i kummen da jeg tømte den ut der.
 
Larzan skrev:
Sist jeg åpnet en varmtvannsbereder ble jeg i hvertfall overbevisst om at varmvann er noe man ikke bør få i seg. Den var full av grums som satte en utrivelig brunfarge i kummen da jeg tømte den ut der.

Nå er heldigvis vår varmtvannsbereder ganske ny, men jeg skjønner. Da er jo det greit. Trodde ikke det samlet seg så mye dritt i slike ting, siden de bare får kaldtvann inn, som er det samme vi får ut av krana.

Forøvrig også samme grunn til at jeg alltid sier at jeg skal ha uten isbiter hvis jeg bestiller vann, juice eller lignende fra et sted.
 
Larzan skrev:
Sist jeg åpnet en varmtvannsbereder ble jeg i hvertfall overbevisst om at varmvann er noe man ikke bør få i seg. Den var full av grums som satte en utrivelig brunfarge i kummen da jeg tømte den ut der.
Åpne vannrørene dine og ta en titt....
Tapp varmtvann, avkjøl og smak, tror nok forskjellen hvis den er merkbar skriver seg fra mindre oksygen i vannet....
Jeg bruker ikke varmtvann selv, grunnet bryggeplanleggingen, men ser ingen grunn til å være skeptisk.
Please correct me if wrong :)
 
Men det er vel greiere å bare la vannet renne gjennom dritten en gang, i steden for å la den stå stille i den i tillegg.
 
Jeg fyller kjelen med 1/3 av total vannmengde, kaldt vann fra springen. Så fortsetter jeg med vann fra vannkoker, 1,5l i slengen. Da oppnår man mesketemp rimelig snart.
 
Brukar som regel kaldt vatn. Men av og til varmt, vis eg har dårleg tid. Etter at eg opna den gamle tanken min som har stått i huset sidan slutten av -70-talet har eg ingen betenkelegheit med å bruke varmt vatn. Tanken var gullande rein innvendig. Men det vil vere forskjell frå plass til plass.
 
Bruker alltid varmtvann fra berederen. Kun for å spare tid. Ser ingen betenkeligheter med det.
Ny tank for 2 år siden.
 
Årsaken til holdningen om å ikke bruke varmt vann fra krana er at det varme vannet kan løse opp giftstoffer fra rørsystemene på veien ut til krana, da de letter løser seg i varmt vann. Hovedbekymringen er bly, noe vi vil ha i oss minst mulig av. Faren er vel realtivt liten, men det anbefales altså ikke forde om. Det er altså ikke berederen i seg selv det går på. Link her http://www.helsenett.no/index.php?o...cle&id=6299&catid=104&Itemid=522 Bedre føre var osv. I min mening tar det så kort tid å koke opp vann at jeg ikke ser noen grunn til å ikke skulle gjøre det på den sikreste måten.
 
Jeg leste en artikkel om kaffebrygging der det var et poeng å bruke så friskt vann som mulig for å få ut de beste aromaene. Man skulle ikke koke vannet først eller ta fra bereder, da dette vannet blir mer oksygenfattig, kun varme opp nytappet vann til ønsket bryggetemp. Vet ikke om det gjelder for ølbrygging også.
 
Larzan skrev:
Jeg leste en artikkel om kaffebrygging der det var et poeng å bruke så friskt vann som mulig for å få ut de beste aromaene. Man skulle ikke koke vannet først eller ta fra bereder, da dette vannet blir mer oksygenfattig, kun varme opp nytappet vann til ønsket bryggetemp. Vet ikke om det gjelder for ølbrygging også.
Det samme sier britiske tedrikkere i min familie :) 
 
Har aldri brukt noe annet enn varmt vann fra tanken. Det tar jo evigheter å varme opp kaldtvann til mesketemp.
Tror egentlig det et ett fett om det et varmtvannstanken eller speidelen som varmer opp vannet. Og med ungdom i huset blir aldri varmtvannet stående lenge på tanken. ;D
Og ølet blir nydelig.  :biersmile:
 
En liten digresjon: Var sammen med en italiensk jente som gjerne drakk pulverkaffe med varmt springvann. Husker jeg himlet godt med øynene første gang jeg opplevde dette. Men visstnok ganske vanlig i "kaffelandet" Italia.

Selv varmer jeg opp kaldt vann både til kaffe- og tedrikking og til ølbrygging, og kommer nok ikke til å slutte med det.
 
Jeg har nettopp begynt med brygging og har også lurt på bruken av varmtvann fra springen. Etter å ha sjekket litt på forskjellige nettsider har jeg kommet til at det ikke er noe problem hvis man har en forholdsvis ny VV-tank. I en familie dusjes det ofte og det blir dermed stor utskifting av vannet i tanken. At det er lite oksygen i varmtvannet skulle ikke spille noen rolle siden vannet/vørteren kokes minst en tine etterpå.
Jeg for min del satser på varmtvann fra tanken. Sparer mye tid med det.
Dette sier en lege NRK har kontaktet:
[http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1679294.html]
 
Etter det jeg husker fra heimkunnskapen så er det ikke vvb, men rørsystemet som bestemmer om det er lurt. Kaldt hvis det er gamle kobber rør og varmt hvis det er plastrør etter vvb

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Jeg har sånn passe gammel vvb-tank og gjorde testen nevnt tidligere i tråden: tappet varmt vann og lot det stå i kjøleskapet og sammenlignet smak med kaldt vann fra springen. Overbeviste meg ganske raskt om at jeg ikke skulle starte med varmt vann fra springen. Neppe farlig, men det smakte ganske annerledes.
 
Oddvar Demmo skrev:
Skyllet med vann fra VVB under siste brygging siden smaken på det var OK. men strøm sparer vi ikke på det.

Regner med du da varmer det opp ca. 10 grader, om du ikke brygger i "et fjøs", der det ikke er satt skolebegrensing på 67 gr.
 
Ørnegård skrev:
Jeg har sånn passe gammel vvb-tank og gjorde testen nevnt tidligere i tråden: tappet varmt vann og lot det stå i kjøleskapet og sammenlignet smak med kaldt vann fra springen. Overbeviste meg ganske raskt om at jeg ikke skulle starte med varmt vann fra springen. Neppe farlig, men det smakte ganske annerledes.

For at testen skal bli helt rett må du koke og avkjøle kaldtvannet førstst fordi oppvarmet vann mister luft og smaker mere flatt enn kaldtvann rett fra springen....
 
Viktste skrev:
Ørnegård skrev:
Jeg har sånn passe gammel vvb-tank og gjorde testen nevnt tidligere i tråden: tappet varmt vann og lot det stå i kjøleskapet og sammenlignet smak med kaldt vann fra springen. Overbeviste meg ganske raskt om at jeg ikke skulle starte med varmt vann fra springen. Neppe farlig, men det smakte ganske annerledes.

For at testen skal bli helt rett må du koke og avkjøle kaldtvannet førstst fordi oppvarmet vann mister luft og smaker mere flatt enn kaldtvann rett fra springen....

Ikke koke, men varme opp kaldtvann fra springen til samme temperatur som varmtvannet var før nedkjøling. Kaffenerder sverger til bruk av friskt kaldt vann, det er visst noe med uttrekking av aromastoffer som gjøres best med oksydert vann ved riktig temperatur, og det kan man kanskje tenke seg gjelder med mesken også.
 
Tilbake
Topp