Skandinavisk mesterskap 2014

thomashagen

Norbrygg-medlem
Geir og jeg var så heldige å få lov til å være med på skandinavisk i år. Her er en liten oppsummering av helga.

Vi dro ned fredag og møtte Per Øyvind og dro på mikkeller and friends. Der smakte vi mye godt øl og prata skit. En veldig koselig kveld. Vi tenkte vi skulle ta det rolig, for vi hadde jo en stor dag med konkurranse foran oss.

Vi sto tidlig opp på lørdag, og var spente foran den store dagen. Alle var enige om at det ikke kjentes ut som at det hadde vært en rolig kveld dagen før. Vi benyttet tiden før festivalen åpnet til å gå en tur til juuls, et sted som solgte mye god whisky (på flaske til å ta med hjem). Det gjorde godt med en gåtur. Etter å ha gått tilbake til hotellet med utbyttet fikk vi bort til festivalområdet. Der var det laaaang kø, sikkert flere hundre meter i hver retning. Omsider kom vi oss inn, og navnene våre sto på lista i døra. Vi fikk alle grønne bånd det det sto øldommer, og vi fikk et program der alle bryggeriene og ølene deres var beskrevet. Vi fant også tidsskjema for når konkurransen skulle være, klokka1700. Ok, da får vi drikke litt øl da, tenkte vi.

Vi gikk da rundt i denne store hallen med ca 80 stands og drakk øl, mens vi lurte litt på hvor konkurransen skulle avholdes. På scenen sto det i programmet. Vi gikk litt rundt, og fant en liten scene. Kunne det være her det skulle skje? På denne lille scenen? Dette var jo skandinavisk mesterskap, og samtidig dansk mesterskap, det måtte vel være noe større enn dette? Men nei, det var bare denne scenen. Vi fikk etterhvert kontakt med de andre norske, og de visste like lite som oss. Så da gikk vi rundt og drakk litt øl da.

Etter noen timer i folkehavet og mange ølsmakinger begynte vi å bli litt slitne, så vi satt oss litt utenfor. Det var ennå 1,5 timer til konkurransen. Etter en halvtime begynte vi å bli øltørste igjen, så vi gikk inn igjen. Vi rakk jo noen øl til før konkurransen, tenkte vi. Da så vi at det sto noen på scenen, og delte ut diplomer, og det sto en 30-40 folk rundt og hørte på. Hadde det startet? Hadde vi gått glipp av konkurransen? Neida, men bare såvidt. De holdt på med å gjøre seg ferdige med de danske. Endelig hadde vi kommet fram til det vi hadde kommet for. En danske begynte å prate i mikrofonen. Jeg hørte ingenting, både pga at han snakket dansk, og fordi det var så mye støy i hallen. Jeg hørte han sa at det var en svenske som vant, men stort sett ikke noe mer. De rundt meg da at de trodde vi fikk 3. Plass. Vi fant Per Øyvind og fikk det bekreftet. Vi ble ikke kalt opp på scenen, og fikk ikke noe premie eller diplom. Det hadde de ikke fått laget ennå. Ja ja, tenkte vi. Så, etter 5 minutter var det vi hadde kommet for over, jeg hadde ikke hørt noen ting, og vi hadde ikke fått noen premie. Så da passet det godt å ta seg en øl.

Etterhvert følte vi oss ferdige med festivalen. Vi fikk med oss Per Øyvind og fikk for å finne oss noe øl. Vi stoppa i en skate-park der Geir ble fasinert av en live konsert med noe Balkan-Musikk. Veldig flinke var de. Så dro per Øyvind oss med inn i noen tvilsomme strøk før vi fant mikkeller bar.

På søndag sov vi litt lengre. Vi var litt tunge i hodet. Flyet vårt gikk ikke før 1700, så vi gikk rundt i København og så på alle som gikk rundt og drakk øl i gatene, og alle som tok kanalbåten. Så reiste vi hjem. Vi var enige om at det hadde vært en fin tur.

Men, tilbake til konkurransen, det vi faktisk var der for. Det var gjort fryktelig lite ut av hele opplegget. Og da vi hørte hvordan bedømmingen var gjort falt hele greia sammen for oss. Dommerne hadde smakt på alle ølene og bedømt alle førsteplassene mot hverandre, alle andreplassene mot hverandre og alle tredjeplassen mot hverandre, og blitt enige om hvilken av de de syntes var mest typeriktig. Vi hadde ikke kommet på tredjeplass, vi var dårligst av førsteplassene. De hadde ikke brukt dommerskjemaer. Vi hadde ærlig talt forventet at det ble gjort skikkelig dømming av alle ølene i konkurransen. Dette ble bare synsing. Hele opplegget var bare trist. Alt fra ingen informasjon, starte en time før det sto i programmet og hele opplegget tok 5 minutter der jeg ikke hørte hva som ble sagt, til bedømmingen var bare trist. Hvis vi skal arrangere skandinavisk noen gang, så håper jeg vi gjør det litt annerledes.

Men vi er veldig glad for at vi fikk dra på en så stor ølfestival, smake så mye øl.
 
Det var synd, Thomas! Jeg regnet med at denne konkurransen var skikkelig store greier! Er det slik at vertsnasjonen som arrangerer scandinavisk går på rundgang landene mellom?
 
Kenneth N skrev:
Er det slik at vertsnasjonen som arrangerer scandinavisk går på rundgang landene mellom?

Den har, stort sett, vært arrangert i Danmark, uten noe særlig medvirkning fra Sverige og Norge. Det har vært snakk om å endre på det.
 
Jeg håper vi kan ta initiativ til å gjøre noe mer ut av den. Jeg tror det er potensial for å gjøre noe bra med dette.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Kenneth N skrev:
Det var synd, Thomas! Jeg regnet med at denne konkurransen var skikkelig store greier! Er det slik at vertsnasjonen som arrangerer scandinavisk går på rundgang landene mellom?

Jeg trodde også dette var noe stort, men så var det bare en liten bisetning på et sideshow på en stor ølfestival. Bedømmingen må ihvertfall gjøres seriøst. Det bør være noen andre som dømmer en de som har sittet og dømt dansk mesterskap hele dagen

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Høres ut som om hele mesterskapet nedi der bare var en stor vits da. Men trøsten får være at det sikkert var mye godt øl å få smakt :)
 
Vi hadde en knalltur. Smakte mye bra øl, fikk vært på to mikkeller-pubber og vi fikk sett mye av København. Anbefaler alle å gjøre det. Mesterskapet var bare en vits.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp