Bryggelag og fordeling av utbytte.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Et delikat tema som sikkert flere har vært borti.

Dersom man har et bryggelag med 3-5 stykker, der alle har investert i utstyret, men det er ujevnt hvem som gjør hva og hvor ofte... hvordan fordeles det ferdige produktet?
Slik jeg ser det er det tre hovedoppgaver - brygging, tapping og vasking av flasker. Alle tre prosessene tar en kveld. Dersom alle gjør sin del, deles alt likt og alt er prima. Men erfaringsmessig vil det være slik at noen ikke har tid/mulighet til å være med på alt, og oppgavene kan gjerne bli ujevnt fordelt. Man kan selvsagt lage en fordelingsnøkkel som regner ut hvem som har vært med på hva og dermed finne ut hvor mye hver enkelt skal ha... men brygging skal jo være en sosial og jovial greie, så det blir også feil.

Noen som har noen tanker rundt dette?
 
Hei!

Vi er i ca samme situasjon. Vi er fire hvor det er litt ujevnt på deltakelsen. Imidlertid betaler alle like mye hele tiden (en fast sum i måneden) slik at det alltid er penger til brygging og nødvendige oppgraderinger og vedlikehold. Om vi da er 2, 3 eller 4 som brygger spiller ikke så mye rolle. Vi deler alt ølet likt uansett. Nå vil tilfeldighetene ha det til at den av oss som ikke like ofte ha anledning til å være med også er den som drikker minst øl. Han tar ofte med seg noe av ølet sitt til bryggekvelden og så blir det drukket der :) Men alle får like mye øl i utgangspunktet.

Hadde det vært veldig stort misforhold mellom innsats og utbytte kan/må man kanskje regne litt på det, men det jevner seg kanskje ut på sikt?
 
Vi spleiser på både utstyr og ingredienser. Det er litt skjevt fordelt på utstyrsfronten, men det blåser jeg litt i. Det viktigste er at folk skaffer en kasse med nyvaska bjørnunger, er med på bryggedagen og spleiser på ingredienser. ;)
 
Hvis folk deltar på flaskedagen synes jeg det veier opp en del. Brygging er gøy, flasking er kjedelig.
 
Miguel skrev:
Hvis folk deltar på flaskedagen synes jeg det veier opp en del. Brygging er gøy, flasking er kjedelig.
+1. Jo flere det er på flaskedag, jo bedre. Jeg setter også på etiketter og sånn og. Det er nitrist arbeid, men foreløbig så sykt verdt det når jeg gir vekk øl! ;)
 
Tanken vår er at vi eier utstyret sammen, brygger sammen men etter bryggedagen fordeler vi vørter i gjæringskar og folk tar med hver til sitt.

Motivasjonen er vel at én eller få ikke skal sitte igjen med gjæring/ flasking/vasking/korking alene. Hver har ansvar for sin andel. Får se om det er beste måte etterhvert :)


Knut
 
knutjoha skrev:
Tanken vår er at vi eier utstyret sammen, brygger sammen men etter bryggedagen fordeler vi vørter i gjæringskar og folk tar med hver til sitt.

Motivasjonen er vel at én eller få ikke skal sitte igjen med gjæring/ flasking/vasking/korking alene. Hver har ansvar for sin andel. Får se om det er beste måte etterhvert :)


Knut

Hørtes umiddelbart lurt ut, men så begynte jeg å tenke... skal alle ha hver sin oechslevekt, flasketapper, star san, tappedunk, hevert etc etc?
 
Tanken vår er at vi eier utstyret sammen, brygger sammen men etter bryggedagen fordeler vi vørter i gjæringskar og folk tar med hver til sitt.

Motivasjonen er vel at én eller få ikke skal sitte igjen med gjæring/ flasking/vasking/korking alene. Hver har ansvar for sin andel. Får se om det er beste måte etterhvert :)


Knut


Hvor store kjeler er det dere koker i da?? Hvis man er 3-4 stk som deler et 50liters anlegg, så blir det jo ikke akkurat mye per pers:/
 
Ang. utstyr etter gjæring så blir det litt dobbelt opp på noen. Men vi bor nærme, noen bor sammen, vi låner litt av hverandre, og den type utstyr er heller ikke det dyreste. Noen hundrelapper hver ekstra for å dele opp litt av arbeidet.

Vi har en 100L kjele, og går for 75L batcher nå i begynnelsen. Vi sitter da igjen med 15L hver (30 halvlitere), og har noen tanker om hvordan vi kan oppskalere litt etterhvert, så hver kan ende opp med ca 20L.

Som sagt er det ikke sikkert dette er optimalt, og at vi endrer på opplegget senere :)
 
Sist redigert:
Vi er 3 stk. Nettopp startet, og mun brukt ølsett foreløpig. Med stort og smått har vi handlet for ca 4000, dette deler vi likt. Jeg er i pappaperm, og tok på meg oppgaven å vaske flasker, totalt har jeg vasket 15 kasser med bjørnunger. Likte ideen med at folk tar med egne flasker, den regelen gjelder fra i dag :) Ellers brygger og tapper vi sammen, og fordeler likt etterpå.

Foreløpig har dette fungert fint for oss, vi avtaler kvelder det passer for alle sammen.
 
Vi er tre stykker som brygger sammen. Vi startet med en BB30 og delte alle kostnadene. Imidlertid kom behovet for oppgradering til større anlegg fort og da gikk vi for en Speidel 50. Da han ene hadde litt tynt med penger, så er det kun to av oss som har betalt den. Personlig har jeg ikke noen problemer med å se mellom fingrene på den. Vi deler alt likt uansett. Da vi brygger i min kjeller er jeg alltid med på både bryggingen og flaskingen/fatingen. Det er varierende oppmøte på de to andre, men vi deler alt uansett likt..

Jeg er nok hakket mer ivrig enn de to andre, og i og med at vi brygger i min kjeller, så lager jeg alle gjærstartere, klargjør alt, finvasker og oppbevarer alt av utstyr. Det er forsåvidt greit, men de kunne nok vist litt mer takknemelighet for at jeg orger og fikser alt. Jeg står for alt av oppgradering av utstyr.. De har jo ikke peiling :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Vi er fem stykk, og har spleiset på alt av utstyr. Frafall på bryggeoppgaver må vi regne med på grunn av familie/jobb (etc), men så lenge det er "gyldig" fravær har vi ikke lyst til at det skal gå utover antall flasker man får med seg hjem.

Samtidig skal det svi litt å ikke møte opp uansett grunn, og det løser vi med at de som ikke møter opp betaler litt ekstra. Møter du ikke opp på brygging/flasking betaler du 100 kroner, og disse pengene blir brukt til å finansiere neste brygg.
 
Bryggelaget har nå ca 22 brygg bak seg. På 4 av dem har alle tre vært med. 18 brygg har jeg gjort alt selv, samt beholdt ferdig produkt. Problemet viste seg å ikke være så aktuelt:rolleyes:.
 
Vi er tre stykker som brygger sammen. Vi startet med en BB30 og delte alle kostnadene. Imidlertid kom behovet for oppgradering til større anlegg fort og da gikk vi for en Speidel 50. Da han ene hadde litt tynt med penger, så er det kun to av oss som har betalt den. Personlig har jeg ikke noen problemer med å se mellom fingrene på den. Vi deler alt likt uansett. Da vi brygger i min kjeller er jeg alltid med på både bryggingen og flaskingen/fatingen. Det er varierende oppmøte på de to andre, men vi deler alt uansett likt..

Jeg er nok hakket mer ivrig enn de to andre, og i og med at vi brygger i min kjeller, så lager jeg alle gjærstartere, klargjør alt, finvasker og oppbevarer alt av utstyr. Det er forsåvidt greit, men de kunne nok vist litt mer takknemelighet for at jeg orger og fikser alt. Jeg står for alt av oppgradering av utstyr.. De har jo ikke peiling :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Vi er 4 stk. på en BB30, der 2 av oss er mer ihuga enn de de resterende, og der vi (2) brygger en del og fordeler oss imellom. Vi har løst det på følgende: Felleskost er på investeringer vedr. utstyr, og på råstoff/vareuttak så kjører vi regneark der hver enkelt må enten kjøpe inn tilsvarende uttak eller forventet uttak, eller spytte inn kvarttalsvis. Funker greit! Utlegg blir d alltid ved bryggelaug, og tror uansett at hvis man kan dele kost på flere så er d gull!! (Spes på investering :) )
 
Følger opp med erfaringer. Vi er som sagt 5 personer på et 100L anlegg. Alt av utgifter på utstyr deler vi likt.

Ikke alle kan være med på alle bryggekvelder, men utgifter på forbruksvarer deler vi etter hvor mye vørter du får etter en bryggedag, uansett om du er med på bryggedagen eller ikke.

Hver gjærer og flasker hjemme hos seg selv, som fordeler den "kjedelige" og plasskrevende delen på alle likt. Hver må kjøpe og vaske egne flasker. Vi møter gjerne opp hos hverandre på flaskedagen og hjelper hverandre, og deler på utstyr til flasking.

For oss fungerer dette veldig bra, og ingen blir sittende igjen med en for stor del av arbeid eller utgifter, selv om vi brygger hjemme hos en av oss.
 
Tilbake
Topp