Bryggertabber

Men hvis man har sensoren i vann ved siden av gjæringskarret vil jo ikke denne sensoren registrere den temperaturen gjæren produserer i vørteren?
Prøver jo å holde rett temperatur i vørteren, og ikke i kjøleskapet.
Bildet av sensoren på en bitter som står til gjæreing i kjøleskapet:
 
Bryggekompisen åpna kjøleskapet på 18. mai og fikk 10 liter hjemmebrygga pils i fanget. "Takk for i går — er resten!", liksom. Ølslangen spratt visst av hurtigkoblingen og fatet, som stod tilkoblet åpen CO2-kran hadde tømt seg selv og CO2-flaska over natta. Nevnte jeg at dama hans hater øl?
 
Hadde en fantastisk bryggedag i dag! Skulle brygge en kølsch til fotball vm... Etter at meskingen og kokingen gikk som smurt, satte jeg gryta opp på en krakk (for å slippe å løfte den før tapping til gjæringsspannet) og startet kjølingen. Glad og fornøyd gikk jeg ned i kjelleren for å dekantere gjærstarteren. Hørte plutselig et jævlig brak etterfulg av at navnet mitt ble ropt HØYT av konen min. Jeg løp opp trappen og kom inn på badet. Der var det en salig blandinga av vørter og humle utover baderomsgulvet!!! Selvfølgelig rant dette videre inn på vaskerommet og inn under benker og skap. Gryten hadde tippet og lå på gulvet..... Hadde håpet at jeg aldri skulle skrive noe i denne tråden  :bank2: slik gikk det ikke. Bryggevettregel nr 1 i dette huset blir: aldri forlat gryten uten å forvisse deg om at den står støtt!!!  :rasende:

Har nå vasket gulv og vegger flere ganger. Konen klager enda på at det er seigt på gulvet... Får finne frem vaskekluten igjen :noway:
 
ønsk meg velkommen

weisbeer on ice. Ikke noe kjerring cold crashing på Søleide bryggeri.

varmet den opp med grilltenner for å tine is, rørte litt slik at den ble grumsete igjen, tappet om til nytt kar med sukker, og flasket. Velger å tro at det går bra. Var ca 5 cm is på toppen. ikke is i bunnen av karet.
 
Minitabbe for et par uker siden: tenkte å teste med DME til karbonering, og kokte opp en liten skvett vann og dme... Snudde meg bort fra komfyren for å sette vekta inn i skapet igjen, og da jeg snudde meg tilbake var jaggu den fordømte kjelen ALLEREDE på vei til å koke over og selv om jeg røska kjelen av plata rakk det å koke over bittelitt... At jeg aldri lærer... Snu ALDRI ryggen til en kjele med vørter på komfyren...!!
 
TorsteinO skrev:
Minitabbe for et par uker siden: tenkte å teste med DME til karbonering, og kokte opp en liten skvett vann og dme... Snudde meg bort fra komfyren for å sette vekta inn i skapet igjen, og da jeg snudde meg tilbake var jaggu den fordømte kjelen ALLEREDE på vei til å koke over og selv om jeg røska kjelen av plata rakk det å koke over bittelitt... At jeg aldri lærer... Snu ALDRI ryggen til en kjele med vørter på komfyren...!!

:fyflate:
Hoho! Been there, done that! En god huskeregel er "En kjele du passer på, koker aldri over. En kjele du snur ryggen til, koker alltid over!"
 
Når det samler seg 100 brun- og svartsnegler på lokket til gjæringsfatet som jeg bare la på hagemuren i et øyeblikk, er det tegn på at øllet blir jævlig bra? Hvordan er det mulig, jeg kan sverge på at det var bare 10 minutter..
 
Når det samler seg 100 brun- og svartsnegler på lokket til gjæringsfatet som jeg bare la på hagemuren i et øyeblikk, er det tegn på at øllet blir jævlig bra? Hvordan er det mulig, jeg kan sverge på at det var bare 10 minutter..
Snegler er voldsomt festglade vøtt! Shells in the air!
 
Når du klarer å pitche halvparten av gjæren, før du oppdager at det du tror er gjæringskaret med deilig vørter faktisk er bøtta med skitten star san oppløsning...
 
Jeg har nesten gått tom for hjemmebrygg! o_O
Tørrhumlet neste IPA i går, så da kan jeg kanskje flaske til helgen.
 
Når det samler seg 100 brun- og svartsnegler på lokket til gjæringsfatet som jeg bare la på hagemuren i et øyeblikk, er det tegn på at øllet blir jævlig bra? Hvordan er det mulig, jeg kan sverge på at det var bare 10 minutter..

Her har du en glimrende forretningsidé, sneglefeller med denne spesielle vørteren vil bli en hit på markedet. ;)
 
uploadfromtaptalk1402732281741.jpg

Tørrhumlet i håp om at pelletsene skulle dette ned, men de har bare blåst seg opp på toppen nå dagen etter... Er det dumt å slå litt på dunken? Detter ned litt fra krausen da

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Vis vedlegget 12957

Tørrhumlet i håp om at pelletsene skulle dette ned, men de har bare blåst seg opp på toppen nå dagen etter... Er det dumt å slå litt på dunken? Detter ned litt fra krausen da

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Helt normalt at den legger seg på toppen. Du kan jo slå litt i siden så det detter nedi, men det ramler nok ned av seg selv etterhvert.
Ser at enkelte rører i gjæringskaret, og er du forsiktig så går det sikkert bra. Prøv å ikke få oksygen nedi. Over øllen i gjæringskaret er det mye co2, og den er tyngre enn o2. Hvis du unngår brå bevegelser så bør co2en fungere som et "lokk" over brygget.

Nb. Ikke lukt oppi gjæringskaret. Jeg har testet. Det river i nesa! :eek:
 
Tilbake
Topp