Tips til første Hefe?

Jeg ble lurt av hvordan gjæringskaret så ut. Første gangen med mye hvete, og det ble sikkert veldig grumsete eller noe pga det. Men nå så ser den iallefall ut som en paulaner.
 
Ok. Da har denne stått to dager på fat.

Smaken er faktisk veldig lik Paulaner. Eneste som mangler er at den er en smule lys, og litt tynn. Endte opp med FG på 1.012 og bommet på OG slik at den ble bare 1.045

Er det noen andre som har erfaringer med oppskriften i linken omtrent først i tråden?
 
Ok. Da har denne stått to dager på fat.

Smaken er faktisk veldig lik Paulaner. Eneste som mangler er at den er en smule lys, og litt tynn. Endte opp med FG på 1.012 og bommet på OG slik at den ble bare 1.045

Er det noen andre som har erfaringer med oppskriften i linken omtrent først i tråden?

Har ikke prøvd, men har veldig lyst! Du endte opp med å gjære med 300 i stedet for 380 (som den aktuelle oppskriften anga)? Hva tenker du om hvordan dette preger smaksbildet?
 
Det ble 300 ja. Den ble slettes ikke dum, gjæret på 19 frem til dag fem, og så 22 resten. 13 dager tilsammen. Bananpreget er definitivt der, men prøver på 20 grader neste gang. Det er jo mer enn bare banan som skal stemme, men nå er jeg så tett i nesa grunnet allergi at jeg ikke kjenner stort uansett..

I oppskriften til neste versjon har jeg nesten doblet mengden (fra 110g til 200g) caramunich for å få mer farge og en smule mindre utgjæring. Jeg har fått en god boost i utgjæring etter at jeg begynte med o2 for noen batcher siden, så jeg må trekke ut litt mer data her..

Men av det jeg leser så gir 380 mindre banan, og Paulaner er jo dominert av banan, så jeg tror jeg holder meg til 300. Var et veldig godt utganspunkt med 19 grader mtp videre finjustering. Med tanke på at 300 har mindre utgjæring enn 380 og den jeg sitter med nå virker en smule tynn så støtter også det opp om at jeg skal fortsette med 300. Får hvis se hva doblingen av caramunich gjør både i forhold til farge og utgjæring.

Edit: Nå kom jeg på at jeg har lest noe om at overdreven oksygenering kan gi en tynn/vannaktig smak. Jeg tok i rimelig kraftig (hadde ikke flowmeter koblet til), så det kan jo skyldes den småtynne opplevelsen jeg erfarer.

Edit#2: Jeg ser at jeg traff FG ifht oppskriften, så da heller jeg litt mer mot at overdreven o2 er grunnen til den småtynne smaken. OG ble forøvrig fem poeng lavere, vet ikke hvor mye det har å si.
 
Sist redigert:
Tenkte å skape min første Hefe, og tar gjerne i mot tips til en oppskrift jeg har funnet. Først og fremst maltsammensetningen jeg lurer på.

Hvete 57%
Pilsner 31%
Munich 1 8%
Caramunich 3%

Det jeg lurer på her er mengden munich, og jeg har på følelsen at jeg kanskje ikke vil ha cara-en i det hele tatt?

Humles med Hallertauer og fermenteres med 300 @ 20 (er planen).

Jeg planlegger noe lignende selv her nå, får du ikke problem med over 50% hvetemalt?
Mener noen sa det går en grense der.
 
Jeg bruker ikke munich når jeg brygger weiss. 50/50 hvete og pilsener og kun bitterhumle (Hallertauer).
Munich vil gi mer maltsmak, og jeg synes en weiss skal være lys, frisk og lettdrikkelig en varm sommerdag.
En skikkelig tørsteslukker med mye kullsyre.

Men... smaken er forskjellig.

Jeg lurer på å gjøre som deg med 50/50 pils og hvetemalt, men hvordan humler du med kun bitterhumle?
Mener du kun humle ved 60 minutter? Hvor mye evnt?
 
Ja, jeg mener humle ved 60 minutter, det er den som gir ølet bitterhet. Jeg sikter på en IBU rundt 10-15.
Hvis humla du bruker har alfasyre på 4% (står på pakken) vil ca 22 gram tilsvare en IBU på ca. 13 i en batch på 25 liter.
 
Jeg bruker 60% hvetemalt. Bare pass på at hvetemalten er sikkerlig knust ellers kan du få litt lavere mekseeffektivitet. WLP300 er rimelig fruktig og mangler ikke på banan. Jeg holder den på 17 grader gjennom hele utgjæringen, noe høyere og det blir for meg litt for my frukttyggegummysmak. Kraftig karbonering, flaskene er helt oppe på 3.9
 
Jeg lurer på en ting. Begge forsøkene mine har endt opp 5poeng unna target OG. Bør jeg spe på med mer hvete til OG stemmer? Det er jo den som jeg trekker ut mindre av.
 
Er det noen som har noe forslag til hvordan man kan få til både dekosjon, og maltasesteg?

Jeg bruker herms-sløyfe. Jeg regner med at jeg må tømme vannet i herms-beholderen og tilføre nytt kalt vann for maltase-steget, men dette vil jo fort bli varmt igjen. Meske tjukt med første halvparten av malten, for å kunne tilføre kaldt vann når andre halvdel av malten går i.

Dekosjonen i seg selv tror jeg går greit, men begge to samtidig er jo en litt mer spennende vri.

Neste forsøk er iallefall kun med dekosjon.
 
Tilbake
Topp