Holdbarhet

Hei. Vi er tre karer fra Skjervøy som synes vi brygger djevelsk godt øl. Vi har kjøpt flere typer øl og bygget flere av disse selv. Blant annet Luckt Jack fra Lervig. Ølet vårt smaker helt nydelig når det er ferskt ( inntil en med) men så taper det seg merkbart. Har noen en formening om hvordan vi kan forlenge holdbarheten?
 
Hei. Vi er tre karer fra Skjervøy som synes vi brygger djevelsk godt øl. Vi har kjøpt flere typer øl og bygget flere av disse selv. Blant annet Luckt Jack fra Lervig. Ølet vårt smaker helt nydelig når det er ferskt ( inntil en med) men så taper det seg merkbart. Har noen en formening om hvordan vi kan forlenge holdbarheten?

Lagrer dere ølet i kjøleskap? Om dere ikke gjør det så er det første steg, da vil ølet holde 3 ganger lengre.
 
Hvordan taper de seg? Er det humla som gjemmer seg? Enig i at smaken forandrer seg betraktelig over tid, men jeg synes det stort sett er til det bedre, hvertfall for Brown ales, porter, hveteøl (har lagret på det meste et halvt år hittil)
 
Hei. Lagrer ølet mørkt og kjølig. Den friske humlesmaken taper seg veldig og det smaker nesten som de første ølene vi lagde fra ekstrakt... Den forrige Lucky Jack'en vi lagde for to mnd siden har totalt forandret karakter... Og ikke til det bedre! Sammenlignet med den som har fått fjorten dager på flaske er de ikke sammenlignbare...
 
APA, IPA og andre øl som er humledrevet vil tape seg etter hvert, særlig med tanke på aroma. Hvor fort de tapes er vel litt forskjellig, men generelt er dette ferskvareøl. Gjelder for øvrig også hveteøl (ferskvare altså).
 
Humlesterke øl vil tape seg, det er ingen vei utenom. Men det er noen steg man kan ta som kan være med å dra ut prosessen.

1) Ha ølet på fat
1,5) Oksygenabsorberende korker om man kun har øl på flaske (evt. ha voks på korkene)
2) Lagre kaldt og mørkt
3) Lagre på stabil temperatur
4) Bruk mer humle i WP eller late hop kontra tørrhumle. Tørehumla forsvinner kjapt (vil forandre aroma så her må en prøve seg fram).
 
Takker for respons. Skal prøve å bruke mer humle helt mot slutten av kokinga i stedet for å tørrhumle så mye. Skal selvfølgelig ikke slutte å tørrhumle, men bare se om humlearomaen sitter litt lengre i ved å tilsette den på et litt tidligere tidspunkt.
 
Takker for respons. Skal prøve å bruke mer humle helt mot slutten av kokinga i stedet for å tørrhumle så mye. Skal selvfølgelig ikke slutte å tørrhumle, men bare se om humlearomaen sitter litt lengre i ved å tilsette den på et litt tidligere tidspunkt.

Selv uten optimale lagringsforhold som beskrevet av Odland bør ikke øllet forandre seg fra fantastisk til udrikkelig på 2 mnd. Kan det være at øllet blir oksydert når du flasker det?
 
Vi er fortsatt ganske ferske i ølbryggergamet så det finnes sikkert flere feilkilder, men vi prøver å være svært nøye med desinfisering og generell renslighet. Tror ikke ølet oksyderer når vi flasker det... Vi bruker flasketapper og tapper om så forsiktig som vi kan!
Har en amerikansk IPA til karbonering nå som jeg håper og tror blir veldig bra!!! Smakte på ei flaske etter tre dager og den var allerede blitt god!! Sommeren er berget!
 
Har hørt rykter om korker fra europris, som visstnok kan slippe inn oksygen.
Om det er sant eller ei vet jeg ikke...
 
Har hørt rykter om korker fra europris, som visstnok kan slippe inn oksygen.
Om det er sant eller ei vet jeg ikke...

Kan hende det er noe i det. Jeg glemte å kjøpe inn korker fra bryggselv ved siste brygg og måtte kjøre ned til europris og handle korker der. Disse synes jeg ikke er noe bra i det hele tatt, når du legger de på flaska er de litt store (de er 26mm) og ved flasking av 30 flasker måtte jeg nok bytte ut 8-10 stykker som presset seg skjevt på siden de ikke ligger skikkelig helt fra starten. Må legge til at jeg byttet alle som ble skjeve så samtlige av flaskene mine holder tett, men jeg kommer aldri til å handle korker fra europris igjen.
 
Har kjøpt korkene fra bryggselv og jeg har aldri hatt problemer med at de lekker eller ikke passer...Men jeg skjønner at jeg skal unngå de fra Europris!
 
Tilbake
Topp