Flytende gjær for første gang

Har kjøpt et øl-sett fra Bryggselv, en Belgisk Wit. Ble anbefalt flytende gjær og endt opp med to rør med WLP400(?) som jeg skal ha i. Men nå har jeg kest litt på nette og blitt usikker, har ikke brukt flytende gjær før og lurer på hvordan jeg lager en starter?

Noen enkle tips til en rookie? Har ikke magnetrører og erlenmyerflaske (eller hva det heter...)

Trenger jeg DME?

Takker for tips :)
 
Har du søkt forumet? Det er mange tråder som beskriver det du lurer på, men la gå.

Cowboy versjon:
Kjøp et glass moss maltekstrakt på butikken. Kok opp med 2.5l vann. Kjøl og fordel på to 1.5l brusflasker sammen med gjæren. Ha korken løst på og rist flaskene både når du går forbi og ikke går forbi i 2døgn. Sett kalt og slå av vørter. Slå gjæren i brygget.

--
 
Ekstra lys DME er veldig greit å ha liggende til å lage starter. 100g/liter med vann, men Moss maltekstrakt funker sikkert også fint. Størrelsen på starteren avhenger av størrelsen på batchen din, men til f.eks. 25 liter, så bør en starter på 1-1,5 liter være bra. Det er uansett bedre enn ingen starter. Hvis du har en stor nok karaffel, så kan den være fin å bruke med en lapp desinfisert alufolie over åpningen. Så gjør du som Hans Einar sier og snurrer rundt på den så ofte du kan.

Og du: husk nå endelig å vaske og desinfisere karaffel/brusflaske, røra med gjær, folien, henda dine og alt annet som måtte kunne komme i nærheten av gjæren og starteren din :)
 
Hva er batch størrelse??

Gjette jeg at de solgt deg to rør så slippe du å lage et starter....

Men det er mange flere her med mye mer erfaring enn jeg.
 
På 18 liter burde absolutt 2 rør med passe fersk gjær holde, med mindre du satser på en ekstrem OG.

Enkel beregning gjøres her
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
men husk at helt 100% treffer en aldri på gjærmengden og alt bak komma bør rundes av og at øl blir det også om du bruker halve mengden. Det blir bare ikke helt slik oppskriften beskriver.

PRoduksjonsdato er vanligvis 4 mnd. før "best før".
 
Er Beerkit enhancer som fås kjøpt på europris det samme som DME? Går det evt å bruke Beerkit Enhancer i forbindelse med gjærstarter? Står på posen at den inneholder blant annet Spray-dried-malt...
 
Tilbake
Topp