Misfarging og rust på varmeelement

Jeg ser at varmeelementet i kjelen min blir hvit og ruster innerst. Er det vanlig? Ser ikke veldig bra ut å få med i ølet...

ImageUploadedByTapatalk1404120857.941968.jpgImageUploadedByTapatalk1404120877.609287.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser nesten ut som kalk på selve elementet?

Hvis det er det kan det være noe med mye kalk i vannet / justering av vann?

Jeg regner med at bildet er fra kokekjelen? Kanskje det hjelper å tørke av med papir etter at du har vasket morroa?

Jeg hadde også skrudd av mutteren og sett hvordan ståa er i gjengene.
 
Når det er sagt synes jeg det var litt rart at her ikke var brukt rustfritt? Det har kanskje vært belagt med noe som skal hindre rust o.l?

Hvor mange ganger har elementet vært brukt?
 
Det er ikkje heilt uvanleg at det rustar litt det. Kansje ikkje heilt bra men er ikkje det verste heller. Ein star san -soak over natta hjelp kansje litt.
Fosforsyre blir jo solgt som rustløysar.
 
Dette er helt vanlig, og skyldes det kjemiske forholdet mellom vannet, metallet i kjelen og metallet i elementet. (Kjemikerne her kan sikkert gi mer detaljer om akkurat det) Du kan unngå rust her ved å sette inn en offeranode, eller begrense rustdannelsen ved å sørge for å holde det helt tørt når det ikke brygges. Jeg har holdt meg til det siste. Jeg mener Kal skriver noe om det i electric brewery-guiden sin, forresten.

Jeg har ennå tilgode å se et slikt type element med faktisk rustfri base, dessverre. Hadde vært fint om det fantes.
 
Tilbake
Topp