Uklart

lachris

Norbrygg-medlem
Vår første batch ser slik ut: http://www.lachris.no/sholbryggeriet/wp-content/uploads/2014/07/image.jpeg
etter at den nå har gjæret i snart 2 uker.

Vi brygget lørdag 21/6 og OG var 1.050. 10-15 minutter før kokingen var ferdig tilsatt vi en halv teskje supermoss rørt ut i varm vørter (ca 50 liter). Torsdag 26/6 målte vi 1.010 i forbindelse med at vi tørrhumlet. I dag målte vi rett i underkant av 1.010 og det er ikke noe mer aktivitet i karene ser det ut til. Når vi måler tapper vi fra kranen i gjæringskarene, dvs. noen cm over bunnen.

Spørsmålet mitt er om det er normalt at ølen er så uklar når vi gjør det på denne måten? Hva kan vi forvente av det endelige resultatet basert på at det ser ut som det gjør?

(Forøvrig har vi smakt ved begge målinger og det smaker ikke så gæærnt altså. Selvom det er vanskelig å bedømme 20 grader varmt øl uten kullsyre.)
 
Min første tanke er: hvor ang tid brukte dere på nedkjølingen?
La den stå fulle 14 dager...
Hvis dere har muligheter til coldcrashing vil det hjelpe litt.
Dere vil også få litt bunnfelling i flaskene, så det blir nok uansett litt klarere.
 
Takk for svar!

Vi er ikke helt sikre på hvor lang tid nedkjølingen tok, men synes det tok lang tid. Sikkert en time. Kanskje til og med mer. Vi har en Speidel 50l med Speidel spiralkjøler og kjørte vann fra utekran igjennom. Tror vi gjorde det så fort som det er mulig med dette utstyret...

Den kommer til å stå 15 dager før vi tapper. (Skal tappe søndag.) Når vi tapper tenker vi å tappe med slange ned i bunnen av et annet gjæringskar og så tappe derfra og videre over på flaske med tappestang ned i bunnen av flaskene.
Coldcrashing har vi ikke mulighet til dessverre. Jeg har ikke noe sted å kjøle ned 2 stk 25l gjæringskar.
Vi får håpe på det beste.

Men, er det vanlig at det blir såpass uklart selvom man bruker supermoss?
 
Hvis dere rører litt i vørteren under nedkjøling vil det muligens gå fortere...

Har ikke testet supermoss selv, så jeg vet ikke hva som er vanlig, men mitt første brygg ble ganske uklart. Da brukte jeg lang tid på kjøling,samtidig som jeg ikke hadde klarningsmiddel...
Neste brygg rørte jeg i vørteren under kjøling, i tillegg til irish moss tilsetting på 15min.
Er det riktig med 1/2 teskje på 50 liter?
 
Super Moss skal vel ristes sammen med avkjølt vørter før den tømmes i og kokes 15 min.
Ellers har nok den lange avkjølingstiden noe å si som JoW skriver.
Og det kan være forskjell på gjærtypene, noen legger seg fort på bunnen, mens andre holder seg lenger blandet med ølet.

Dette blir nok bra så lenge smaken er bra, den vil gradvis bli klarere ved lagring kaldt på flasker, så flask ivei.
 
Takk folkens. Vi ristet Super Moss'en sammen med varm vørter og kokte i 10-15 minutter. Så det bør være greit.

Neste batch skal vi ha full kontroll på hvor lang tid de forskjellige stegene tar. Og så skal vi røre litt under nedkjøling. Vi var generellt redde for å røre vørteren ved nedkjøling pga. infeksjonsrisk og sånt, men med StarSan behandling av padleåra så er vi safe, ikke sant?

En annen ting vi ikke gjorde (fordi vi ikke hadde kjøpt padleåra enda, trodde egentlig ikke vi trengte det i en Speidel) var denne såkalte "whirpoolingen" som står beskrevet i den engelske Speidel bruksanvisningen, kapittel 11.7, 2. avsnitt (bare den engelske, ikke den norske...). Er dette essensielt å gjøre?
 
Dere trenger forsåvidt ikke røre med noe annet enn spiralkjøleren. Beveg den forsiktig rundt i vørteren og hev den opp og ned med jevne mellomrom så vil avkjølingen gå raskere. Det er spesielt et poeng å løfte den opp til toppen av vørteren, fordi varm væske stiger så temperaturen er høyest der.
 
Rask nedkjøling hjelper godt. Når det er sagt kan dere forvente at ølet vil klarne endel under karboneringstiden.
 
Ikke unormalt at ølet er litt uklart før det går på flasker. En uke eller to på flasker på kjøl så tipper jeg det er mye klarere!
 
Takk for svar!

Vi er ikke helt sikre på hvor lang tid nedkjølingen tok, men synes det tok lang tid. Sikkert en time. Kanskje til og med mer. Vi har en Speidel 50l med Speidel spiralkjøler og kjørte vann fra utekran igjennom. Tror vi gjorde det så fort som det er mulig med dette utstyret...

Nei det gjorde dere nok ikke. En time nedkjøling er veldig lang tid på en speidel 50. Prøv f.eks. å starte pumpene under 80 grader så greier du det nok på godt under halvtimen.

Som sagt tidligere her, så bunnfeller det nok en del etter flaskingen :).
 
Starter pumpene på min 50ltr når tempen er under 88c, på høyere temp starter de ikke, bruker 15-20 min på å kjøle ned til ale temp (16c)
 
Takk for mange tips:)

Forøvrig tappet vi på flaske i dag. Vi tappet da over på sekundærkar før vi tappet videre på flaske og det ser ut som om det at vi tappet prøvene fra kranen nok har lurt oss litt ift. utseende. Man tapper jo da fra bunnen av karet som nok er litt mer uklart enn resten. Og så ser det ut som om noen dager ekstra har gjort sitt. Brygget ser i hvert fall helt flott ut! Ikke 100% klart, men det plager meg ikke. Det ser bra ut! Og smaken er også mye bedre nå. Dette blir bra!:D
 
Ja, hvis du tapper fra kranen er det lurt å slå ut det første som kommer, for det ligger alltid noe grums i utløpet til kranen.
Bra at et ordnet seg, som du sier, dette blir bra. :)
 
Mulig det er et dumt spørsmål, men kunne man ikke hatt et form for fint filter foran tappekranen på disse gjæringskarene slik at man slapp å få grumset med ut? Skjønner jo at det ville kunne medføre at dette tetter seg, men noe finurlighet kan man vel finne på for å unngå det også?
 
Mulig det er et dumt spørsmål, men kunne man ikke hatt et form for fint filter foran tappekranen på disse gjæringskarene slik at man slapp å få grumset med ut? Skjønner jo at det ville kunne medføre at dette tetter seg, men noe finurlighet kan man vel finne på for å unngå det også?
Mpt rengjøring, og hvis det skulle gå tett så vil jeg tro det er mer praktisk å bruke et dørslag, sil, eller lignende.
 
Tilbake
Topp