humleplante fra plantasjen?

På våren får du kjøpt humlerøtter (rhizomer) fra endel utenlandske nettbutikker, da vet du at du får hunnplante, og tilogmed hvilken type :)
 
Hei.
Jeg har også kjøpt humleplanter fra Plantasjen, men mest som en "kuriositet". På lappen som følger med står det ei heller hva slags type det er, og det bekrefter vel det som står på Norbryggs sider: "Å kjøpe humleplanter på det lokale hagesenteret anbefales ikke, dette er prydvarianten og du kan ikke regne med at den gir brukbar humle til brygging. I verste fall får man en hannplante som ikke engang bærer kongler." Les mer her: http://www.norbrygg.no/index.php/sl.../319-egendyrket-humle-hosting-torking-og-bruk
Ellers finnes det flere tråde her på forumet som gir deg masse info om det å få tak i , plante og behandle egne humleplanter. Bruk søkefunksjonen så finner du dem. Lykke til. :)
 
Hageland har Northern Brewer hunnplanter. Jeg har en sånn på balkongen og den vokser som et uvær!
Aha, du verden. Da har nok de ulike plantebutikker ulike planter da.
Men har du fått testet konglene dine i et brygg noen gang?
Tror jeg skal sjekke om mine er hann- eller hunnplanter før jeg evt. kjøper noe annet. I følge de store produsentene i England og Tyskland er hannplanter bannlyst i km omkrets...
 
Hvor i landet holder du til? Har en stikling eller to stående i vann, som har slått fine røtter og som kan få et nytt hjem. Ukjent opprinnelse; men gir for meg en fin aroma.
 
Midt mellom Oslo og Gardermoen her. Egner seg vel dårlig for å sendes pr post... Gi lyd hvis du skal på disse kanter de nærmeste dagene. Kan overbringes til Oslo S.
 
Aha, du verden. Da har nok de ulike plantebutikker ulike planter da.
Men har du fått testet konglene dine i et brygg noen gang?
Tror jeg skal sjekke om mine er hann- eller hunnplanter før jeg evt. kjøper noe annet. I følge de store produsentene i England og Tyskland er hannplanter bannlyst i km omkrets...

Jeg kjøpte planten kun for en måned siden. Den vokser som et uvær i finværet. Det stod på planten at det var en hunnplante, så stoler på det.
 
Ja, det får man jo håpe er riktig. Da skal jeg sjekke med Hageland her, for på nett står det bare at det er humle, at hunnplantene har kongler, men ikke at denne de selger faktisk er det... blir spennende høre om du får noe på din plante. Men om du vet at det er en Northern Brewer typ, så burde der jo være bankers.
:)
 
Ja, det får man jo håpe er riktig. Da skal jeg sjekke med Hageland her, for på nett står det bare at det er humle, at hunnplantene har kongler, men ikke at denne de selger faktisk er det... blir spennende høre om du får noe på din plante. Men om du vet at det er en Northern Brewer typ, så burde der jo være bankers.
:)

De hadde faktisk to ulike humleplanter. Den ene var litt generisk slik du beskriver, den andre het "Bordbrau" og spesifiserte litt mer, blant annet at den egnet seg til brygging og at det var en hunnplante som derfor ville få blomster. Dessverre har jeg ikke lenger etiketten/infoskiltet.
 
De hadde faktisk to ulike humleplanter. Den ene var litt generisk slik du beskriver, den andre het "Bordbrau" og spesifiserte litt mer, blant annet at den egnet seg til brygging og at det var en hunnplante som derfor ville få blomster. Dessverre har jeg ikke lenger etiketten/infoskiltet.
Aha... Da blir det spennende.. :)
Hvis flere lurer på det å få tak i og dyrke humle så vil jeg anbefale å lese gjennom denne tråden:
http://forum.norbrygg.no/threads/humle-i-v-229-re-hager.9870/
Det er noen sider, men det er veldig mye nyttig.
 
Tilbake
Topp