Tilsetting av sukker

Hei.

Har forstått at det er forskjellige måter å tilsette sukker. Noen tilsetter litt i hver flaske, andre tilsetter sukkeret direkte i dunken før flasking. Det er den siste metoden jeg selv synes virker enklest og greiest, da alle flaskene også blir like med lik mengde.

Spørsmålet er hvordan sukkeret blir blandet, uten at det da blir tilsatt oksygen?
 
Man lager en sukkerlake og har denne i en ny bøtte. Deretter bruker man hevert til å overføre ølet til denne nye bøtta. Om man ikke "splæsjer" med ølet, men lar det fylle seg sakte, men sikkert opp fra bunnen vil sukkerlaken og ølet blande seg uten at ølet blir oksidert.
 
Pleide å tilsette halvparten av laken i bunn og halvparten når det var halvveis fylt. Fylte ved å legge slangen i en halvsirkel i bunn slik at det ikke splashet og bidro til å blande ut laken med ølet.
 
Tappet et brygg i går. Stakk om til ny dunk som jeg hadde sukkerlake i, men da jeg var ferdig med flaskingen smakte jeg på en liten slump som lå igjen i spannet, og det smakte veldig søtt. Lurer derfor på om jeg har fått blandet det dårlig. La hevertslangen slik at øllet snurret i bunnen av karet, så skulle tro det blandet seg godt, men litt usikker nå.

Kanskje røre forsiktig neste gang?
 
Kan være en ide. Om du rører meget forsiktig og desinfiserer røreredskapet godt. Også et lurt triks og markere de første og siste flaskene når man tapper i tilfelle det har vært litt forskjell i mengden lake.
 
Flere gode tips her. Trur jeg da prøver meg med sukkerlake i både bunn på tappedunken og resterende mengde lake (50/50) ved halveis gjennomført overføring fra gjærdunk til tappedunk. Etterfulgt av en rolig og forsiktig røring med sterilt verktøy ;)

I samme slengen; hva er oppskriften på sukkerlake? :)
 
Jeg venter som regel 15-30 minutter etter at ølen har fått blandet seg med sukkerlaken, samt en liten forsiktig sving med bryggesleiva for sikkerhetsskyld.
 
Flere gode tips her. Trur jeg da prøver meg med sukkerlake i både bunn på tappedunken og resterende mengde lake (50/50) ved halveis gjennomført overføring fra gjærdunk til tappedunk. Etterfulgt av en rolig og forsiktig røring med sterilt verktøy ;)

I samme slengen; hva er oppskriften på sukkerlake? :)
Minst 2 dl med vann og tilmålt mengder sukker, kokes i 10-15 minutter. Selv pleier jeg å bruke 3-4 dl vann for å en blanding som blander seg "lett" med ølet. Ideelt sett kjøler du den ned etter koking.

Du trenger ikke tappe halvparten av sukkerlaken først og så resten etterpå hvis du uansett har tenkt å røre litt underveis. Jeg slenger all sukkerlaken i bunn av karet før jeg stikker om og så rører jeg (forsiktig) 3-4 ganger underveis i flaskingen med desinfisert sleiv - har hatt jevn og fin karbonering hver eneste gang.
 
Minst 2 dl med vann og tilmålt mengder sukker, kokes i 10-15 minutter. Selv pleier jeg å bruke 3-4 dl vann for å en blanding som blander seg "lett" med ølet. Ideelt sett kjøler du den ned etter koking.

Du trenger ikke tappe halvparten av sukkerlaken først og så resten etterpå hvis du uansett har tenkt å røre litt underveis. Jeg slenger all sukkerlaken i bunn av karet før jeg stikker om og så rører jeg (forsiktig) 3-4 ganger underveis i flaskingen med desinfisert sleiv - har hatt jevn og fin karbonering hver eneste gang.

Vannmegnden har egentlig ikke så veldig mye å si på verken blandingen av lake eller ølets resultat da altså, men en plass mellom 2-4 dl vann + sukker til 25L øl er å anbefale? Du sier at nedkjøling etter kok av lake er lurt, men tenker du ned til 20-30 grader da?
 
Vannmengde har ikke så mye å si, bortsett fra når du kommer opp i en viss mengde ettersom det påvirker både alkoholprosent og IBU. I går brukte jeg 2 liter sukkerlake når jeg flasket en batch fordi den gjæret ut litt lenger enn forventet, så gjorde dette for å komme ned i butikkstyrke (var lys lager til fruen). Har gjort dette før og går helt greit - smaker ikke vann av ølet av den grunn. Bruker du for lite vann blir sukkerlaken for tykk og blander seg dårligere. Med nedkjøling mener jeg bare at den ikke er skoldende varm, men jeg vet noen dropper dette (på bekostning av litt drept gjær...) - ikke akkurat krise ettersom blandingen fort får samme temperatur som ølet. Har også lest at rask nedkjøling av sukkerlaken holder mengden oksygen på et minimum (den har allerede kvittet seg med det meste under kokingen) og derfor introduserer minst mulig oksygen til ølet ved blanding. Dog er sistnevnte nok på bagatellnivå om det stemmer...
 
Jeg tror ikke det er nødvendig å kjøle ned sukkerlaken, siden mengden er så liten i forhold til øl.

Som nevnt er det mange som heller sukkerlake oppi nytt kar først, før de deretter stikker om ølet oppå dette igjen, for at sukkeret skal blande seg best mulig inn. Selv stikker jeg om ølet først, og heller sukkerlaken oppi dette. På denne måten får jeg målt nøyaktig mengde øl, og beregner mengde sukker i forhold til dette. Da slipper jeg at gjær og bunnfall blir med i beregningene. Hvordan måler dere andre antall liter øl, når dere veier opp sukker før omstikking?

Rører deretter forsiktig med desinfisert plastsleiv, lar kanskje stå bittelitt før tapping, og rører et par ganger i løpet av tappingen.
 
Ok, da prøver jeg meg med en blanding på 2-4 dl + nødvendig mengde med sukker. Får bare føle meg litt fra, det viktigste er altså at laken ikke er for tykk, men heller greit flytende.
 
Min teori er at det er viktig å bruke nok vann i sukkerlaken slik at den ikke blir seig. Hvis den er omtrent like tynn som vann, blander den seg lettere.

Lake i nytt spann og tappe ølet oppå er også min metode. Jeg bruker hevert til flasking også siden det går raskere, så jeg rører litt forsiktig rundt med den før jeg begynner tappinga. Har aldri hatt problemer med ujevn karbonering på denne måten.
 
Jeg tar ca mengde sukker, som regel 6 gram og legger til ca 10%. Har 2-3 dl vann og koker det litt. Har vel aldri ventet mer enn 5 min. Tar det med til kjelkerboden hvor jeg skal flaske og lar det stå mens jeg finner frem alt jeg trenger og gjør klar utstyr og flasker. Så heller jeg i sukkerlake og tapper vørter med sirkulasjon (slange i bunn av karet). Ikke fått ujevn eller dårlig karbonering med denne rutinen.
 
Eg likar å få unnagjort brygging og flasking i ein fei, og difor porsjonerar eg ut sukkeret gjennom ei trakt rett i flaska. Skrur deretter att flaska og snur den forsiktig éin gong rundt så sukkeret ikkje festar seg i botnen.
 
Eg likar å få unnagjort brygging og flasking i ein fei, og difor porsjonerar eg ut sukkeret gjennom ei trakt rett i flaska. Skrur deretter att flaska og snur den forsiktig éin gong rundt så sukkeret ikkje festar seg i botnen.

Nekter å tro at det der går noe fortere enn å bruke sukkerlake rett i omstikkingskaret
 
Tilbake
Topp