Noe problem å koke "tykk" vørter og så tynne med vann?

Før jeg kommer til punktet på ToDo-listen min som er "flytt bryggingen til garasjen" så mesker og koker jeg på kjøkkenet, mens kjøling, gjæring og flasking skjer i kjelleren grunnet tilgang til stor vask, sluk i gulvet og gulv som tåler godt søl. Et ledd i denne prosessen er å bære kjelen med ca 25 liter kokvarm vørter ned trappen til kjelleren, en aktivitet jeg finner vel risikofylt om jeg skulle få den over meg eller bare miste den / tretthetsbrudd i håndtakene og vaskejobben fra helvete deretter (samt måtte bytte gulv og andre lite trivlige aktiviteter). Har derfor fundert på å meske og koke/tilsette humle i et mindre volum, bære ned den og så tynne den ned til riktig OG sammen med vann som er kokt opp og evt kjølt ned på forhånd. Er det noen grunn til at dette ikke skulle funke? Risikoen for basselusker i en kjele som har vært kokt f.eks 15 liter rent vann i og som står med lokket på en time eller tre for å kjøle seg ned er vel omtrent lik null? Om jeg vet OG på vørteren er det jo en smal sak å beregne hvoe mye vann det må tynnes med for å treffe riktig OG på batchen / riktig antall liter til gjæring.
 
Dette er null problem, og faktisk min føretrukne måte. Eg vatnar alltid ut vørteren med 6-8 liter. Heller det då i med det same som kokeplata vert slått av. Det gjev ikkje målbare utslag på temperaturstokken min ihvertfall.
 
Jeg vil vel mene at det eneste fornuftige er å kjøle ned vørteren før du bærer den ned. Skaff deg en kjøler! Bæring av kokende væske, spesielt i trapp, kommer til å gå galt før eller senere, selv om du reduserer volumet. Det kvalifiserer for Darwin award om det skulle gå riktig ille.
 
Jeg vil vel mene at det eneste fornuftige er å kjøle ned vørteren før du bærer den ned. Skaff deg en kjøler! Bæring av kokende væske, spesielt i trapp, kommer til å gå galt før eller senere, selv om du reduserer volumet. Det kvalifiserer for Darwin award om det skulle gå riktig ille.
... Darwin Awards............
 
Murphy er da med, om enn ikke ved navn
kommer til å gå galt før eller senere

Men om det ikke ønskes å investere i kjøler kan jo et alternativ være å brygge med redusert volum slik det spørres om her og så tynne ut med kaldt vann FØR kjelen bæres ned trappen. Enda bedre vil det jo være å fryse vannet og tilsette det som is i den kokende vørteren.

Det kalde vannet kan en fint ta fra springen hvis en er koblet til et skikkelig vannverk i Norge. Risikoen for infeksjon er etter min mening minimal sammenlignet med risikoen for andregrads forbrenning over halve kroppen.
 
Vi brygger noen ganger 70 liter. Da er 25 liter av dette vann som vi tilsetter etter koking. Bruker du beersmith og legger inn dette i top up water så tar den høyde for lavere IBU ved høyere OG i vørter og lavere volum til kok. Det vil si st du må ha mer humle.
 
Jeg pleier å koke ca 15l og så øke til 20-25l. Null problem, og jeg bruker is og vann fra springen så jeg får ned tempen.
 
Et lite tips er å tilsette evnt vann før trub fjernes etter kjøling. Glemte dette forrige gang jeg brygget og det resulterte i at jeg måtte tilsette 5 liter vann til 13 liter vørter, i stedet for 4 liter vann til 14 liter vørter. OG sank noe pga dette, da noe vørter og sukker ble igjen i kjelen med trub.
 
Tilbake
Topp