Bryggertabber

Kjøpe regulatorbatteri fra Kegkits. Etter gjentatte reperasjoner og tommer CO2-tanker skytes den ut i Åmøyfjorden - hvor slikt skrammel hører hjemme.!


Kjøpte en med to klokker fra bryggselv, den fungerte meget bra. Har en med fire til bryggelokalet enda som jeg ikke har testet enda, om så litt kostbar så var det verdt pengene.
 
Monterte HERMS sløyfa feil veg så PID regulerte etter temp. inn på HERMS....... :mad: Syntest det var noko treig respons på reguleringa ja.... Blir nok ikkje noko særleg til øl av denne batchen nei.....:(
 
Da vet man hva fusel smaker. Første prio på handlelista er tempstyring av gjæringen.

Fint med fint vær og varm sommer, men har vært godt med amerikansk brunøl og. Faen.
 
Jeg har alltid helt sukkerlaka i omstikkingskaret, for å så tappe ferdig gjæret øl opp i det. Har aldri rørt. NÅ skal jeg gjøre det med en desinfisert røreskje eller noe. Jeg titta inn på kottet for å sjekke på en belgisk blonde jeg hadde stående på flasker og så glasskår på gulvet. Jeg åpnet en vilkårlig øl og den smakte nydelig og var perfekt karbonert. Jeg tenkte i mitt stille sinn at det sikkert var dårlig renhold som var den skyldige.

Det var inntil en til sprang, en til, en til, EN til og ENDA en og til slutt en siste. Da bestemte jeg meg for å røre skikkelig godt i karet før jeg tapper på flaske.
 
Hadde 23 liter IBA som skulle flaskes. Var halveis gjennom flaskene da jeg så at sukkerlaka var fortsatt på kjøkkenbenken. Ble et stk irritert samboer som hadde hjulpet til :rolleyes:

Lot en flaske være igjen uten sukker, så får jeg smake på det og..
 
Jeg hadde laget en Saison med amerikansk humle. Gledet meg veldig til dette. Hadde i tillegg brukt en gjær som gjæret godt ut.
Hadde i utgangspunktet ikke så høy OG, så fant ut at jeg skulle tilsette litt sukker for å få denne noe opp. Dette hjalp. Husker pr nå ikke hva OG var, men noe over 1.060. Endte opp med en FG på 1.005. Karbonerte med ca 5g sukker pr liter og putta på 5-liters partyfat.
Dette stod ca 14 dager i stua, før det ble fraktet ned i kjelleren. Der ble de "glemt" mens jeg var på ferie. Dette var under hetebølgen her hjemme. Kom hjem til lukten av det jeg trodde var gjærbakst i oppgangen. Det viste seg imidlertid at det ene fatet hadde "blåst" ut bunnen, slik at det nå lå 5 liter saison på kjellergulvet. De 2 andre fatene ble kastet, da jeg ikke turte en gjentakelse av dette.
Mistenker en overaktiv karbonering i varmen kan være skyld i dette.
 
Ikke den største tabben, men fikk ikke kjølt ned til under 40% sist, før vi fant ut at varmeelementet fremdels sto med strøm i..
 
Min største bryggetabbe, foreløpig! Jeg trodde jeg tørrhumlet noen dager for seint, men tørrhumlet noen dager for tidlig!

Skal jeg leve med det, eller kan jeg hive litt ekstra tørrhumle oppi? Brygget er en Hoppy Joe fra Bryggselv.
 
Min største bryggetabbe, foreløpig! Jeg trodde jeg tørrhumlet noen dager for seint, men tørrhumlet noen dager for tidlig!

Skal jeg leve med det, eller kan jeg hive litt ekstra tørrhumle oppi? Brygget er en Hoppy Joe fra Bryggselv.

RDWHAHB, det er nok helt uproblematisk.

Hvis du vil ha litt ekstra humlearoma kan du kjøre på med mer tørrhumle. Mange (inkludert meg) liker humle i store doser, så ekstra humle er alltid et pluss, men da blir det neppe en klone av hoppy joe.
 
Skulle sette en dobbelbock i går og hadde tilogmed klinket til med Bryggselv sin mega-magnetrører, 5 liter kolbe, the works! Hadde litt problemer med å ikke fosskoke hele skiten ut av koblen og er ikke sikker på om min coldcrash over på 8 timer var godt nok. Men, det er ikke grunnen til at jeg deler mine sorger i denne skammens og lidelsens tråd…

Jeg hadde tatt ut en kompis av meg sin Rutoftank av kjøleskapet for rengjøring. Pusset den blank og fin og tenkte å tilsette gjæren i kona før jeg løftet den på plass i skapet igjen for å pumpe vørteren inn. Så skjer det…

Den forbannede triclampkoblingen i bunnventilen er selfølgelig ikke skrudd på skikkelig / litt skeivt så det ikke er tett!! Halve starteren havnet på gulvet før jeg fikk tettet spetakelet..!

Det var mye bling, gjær, og ikke minst tid til ingen nytte tenkte jeg og ryddet opp for kvelden mens jeg furtet med en Munkholm (bil).

Så, er det noe tørrgjær som egner seg bra til å redde dagen her? Det vil jo være litt 833 Bockgjær oppi der som vil gi litt riktige smaker så en nøytral tørrlagergjær hadde kanskje gjort seg?
 
Tilbake
Topp