Papir til etiketter

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Er det noen her som har erfaring med hvilken papirtype eller -tykkelse som egnes best som etikett på ølflasker?
 
Helt vanlig kopi/skriver papir. Skriv ut på laserskriver og lim på med melk. (fukt baksiden med melk og tørk av det overskytende med et kjøkkenhåndkle)
 
Dropp melka og skaff deg en limstift. Akkurat like lett å bli kvitt i etterkant, og MYE mindre klin, pluss lettere å feste. Jeg bruker også vanlig printerpapir, men om du vil være fancy: finn noe lavkvalitets bildepapir. Jeg brukte en gang ganske tungt fotopapir, men det var for stift til å få det til å feste seg godt. Vil tro en mellomting kunne funke bra.
 
Jeg har klistra på om lag 750 etiketter totalt med melk, og det fungerer bra for meg. Men jeg merker at når jeg printer det ut på jobben så sitter etikettene mye bedre enn når jeg printer hjemme (tydeligvis annet papir). Men nå tror jeg jobben har skaffet ny type papir som fungerer like "dårlig" som det jeg selv har hjemme. Det skrukker seg i tiden etter etiketten har blitt påsatt.

Så da lurte jeg på om noen vet om papirtyper som egner seg best.

Om ingen gir meg noen bra svar så kommer jeg til å kjøpe inn forskjellige typer selv for å teste, til høsten.
 
bruker "vanlig" papir fra clas ohlson. funker helt fint. Limer med gul limstift kjøpt på tanum. Løsner med litt varmt vann.
 
Jeg har klistra på om lag 750 etiketter totalt med melk, og det fungerer bra for meg. Men jeg merker at når jeg printer det ut på jobben så sitter etikettene mye bedre enn når jeg printer hjemme (tydeligvis annet papir). Men nå tror jeg jobben har skaffet ny type papir som fungerer like "dårlig" som det jeg selv har hjemme. Det skrukker seg i tiden etter etiketten har blitt påsatt.

Så da lurte jeg på om noen vet om papirtyper som egner seg best.

Om ingen gir meg noen bra svar så kommer jeg til å kjøpe inn forskjellige typer selv for å teste, til høsten.
Har t0 papir som jeg har testet. Er bedre om jeg jeg benytter 120 grams papir, istedenfor 80 grams som er det vanlige.
Jeg har også sølt med melk, men skal teste en runde med limstift.
 
Jeg har også startet med vannløselig limstift funnet på den lokale spar butikken av merke 3m. Her er det bare en fryd å lime på og etikettene løsner lett i kaldt vann, det samme med limet.
 
Jeg bruker glanset/blankt papir. Overflaten tåler mer når man tørker av overflødig melk.
 
Jeg har også vert gjennom forskjellige papirtyper og og lim, men etter tips her på forumet har jeg funnet et lettere etikett liv etter å ha gått over til herema. lett å sette på og aller viktigst så er de lett å få av.
flaske etiketter
http://www.herma.co.uk/en/product-c...velope/adhesive-labels-a4-movables-10302.html
eller korketiketter som jeg bruker.koster nesten ingenting.
http://www.herma.co.uk/en/product-catalogue/labels/identification-marking-numbering/identificationmarking/removable-labels-a4-superprint-4386.html

Mulig det er et dumt spørsmå, men hvilket program designer du etikettene i? Og hvordan får du de til å passe inn med arket?
 
Tilbake
Topp