• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Salg av 35m 1/2 vørter kjøler

Er det noen som ønsker å kjøpe en stor vørter kjøler?
importerer kanskje 5 eller 10 stk fra kina.
prisen vil bli ca 1000kr ]
 

Vedlegg

  • wort chiller.jpg
    wort chiller.jpg
    2,7 KB · Sett: 215
spesifikasjon:
Materiale: 304 rustfritt
Coil diameter: 270mm, 40 sløyfer.
total høyde: 620mm.
total lengde på rør: 35m
tykkelsen på røret: 0.6mm
diameter på røret: 1/2"
 
Ikke for å helle infisert øl i glasset, men vil ikke kjølevannet være varmt etter et par meter slik at de resterende 33 ikke har noen virkning? Bedre med flere korte sløyfer enn en lang.
 
Med coilhøyde rundt 50cm er den kanskje ikke optimal i en Ø45cm vvb og 30l batcher.
Blir litt mye som kommer i fri luft.
Vennligst se bort fra min interesse.
 
Bare å ha høy flow.
Tar gjerne en.
Joda, men hvor høy flow er det mulig å ha? Min dyppkjøler har tilnærmet koketemp på utløpsvannet etter 2 meter på full pupp. Da vil de aller, aller fleste av de 35 meterne være fullstendig virkningsløse.
 
Hmm.. Det er ikke min erfaring. Hos meg er det såvidt jeg merker noe særlig temp på utvannet. Det er en std BB kjøler, og den kunne slik sett vært dobbel så lang.. men fullt trøkk på krana i springen så klart, så god gjennomstrømning.

Typed with thumbs.
 
8381b833acf1bf6ca4e5c2602811d6eb.jpg x
Takk for oppmerksomme bryggere. Det stemmer at kjøleren ikke er 115" men 50"(15m). Har spurt china mannen om kan kan få laget kjølere på 115". Han har laget det før. diameteren vil øke fra 230 til 280, er igrunn bare en fordel. Kommer tilbake med mere informasjon :)
 
Er det noen som ønsker å kjøpe en stor vørter kjøler?
importerer kanskje 5 eller 10 stk fra kina.
prisen vil bli ca 1000kr ]

Det blir dessverre ingen kjøler i denne omgang. Selger har levert meg feile opplysninger. Kjøleren jeg har fått pris på er en 50"med 20 loops. Den blir da altfor dyr.115" kjøler blir og veldig dyr. Men jeg jobber videre med å finne andre leverandører og kanskje andre spennende ting som kan komme oss hobbybrygger til gode :)
 
Hmm.. Det er ikke min erfaring. Hos meg er det såvidt jeg merker noe særlig temp på utvannet. Det er en std BB kjøler, og den kunne slik sett vært dobbel så lang.. men fullt trøkk på krana i springen så klart, så god gjennomstrømning.

Det var rart. Kor lang tid bruker du på å kjøla? Eg ser at i starten så er det ofte koketemperatur på utvatnet og så går den jo ned etter kvart som vørteren vert kjølt. Eg vil tru at jo mindre temperaturforskjell det er mellom kjølevatnet og det som vert kjølt - jo viktigare er det med effektiv varmeleiing og stort areal (= lengde og diameter) - så lengde på kjølar er viktigare jo meir vørter er kjølt.
 
100 til 18ish ca 20min. Har laget meg en rører som holder liv i vørteren under kjøling. Du må helst røre med noe eller løfte kjøler opp ned for å få effektiv kjøling.

Typed with thumbs.
 
Hmm.. Det er ikke min erfaring. Hos meg er det såvidt jeg merker noe særlig temp på utvannet. Det er en std BB kjøler, og den kunne slik sett vært dobbel så lang.. men fullt trøkk på krana i springen så klart, så god gjennomstrømning.

Typed with thumbs.
Holder du kjøleren stille i vørteren? Hvis du rører litt fram og tilbake vil utvannet ha betydelig høyere temperatur, og kjølingen går raskere. Når jeg holder kjøleren i ro, tar det max ett sekund før utvannet bare er marginalt varmere enn innvannet. Det er fordi den vørteren som ligger inntil kjølerøret blir avkjølt med en gang. Hensikten er jo å hente varme ut av vørteren, og jo høyere temp på utvannet, jo raskere går nedkjølingen.
 
Tilbake
Topp