Programmering av Pid

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal programmere Pid'en min av typen REX C-100
Som skal brukes til en rims tube ??
 
Heisann, jeg kan lite og ingenting om brygging men prøver å lære. Men reguleringsteknikk kan jeg mye om :).

Om man har en RIMS tube med tepratur måling og tank med tempraturmåling, er det ikke da naturlig å bruke cascase regulering på dette systemet? Altså, en regulator til tempraturen i tanken og en til tempraturen i RIMS røret.

Når det gjelder enkel manuell tuning av regulator, har jeg pleid å bruke en metode som heter skogestad IMC. Der man antar at systemet er et første ordens system, som passer ypperlig til å koke vørter som faktisk er et førsteordens system :).  Dette gjøres ved å bruke følgende parameter i PI regulatoren

Kc = tau_1/(K(tau_c+theta))
T_i = min(tau_1,4(tau_c+theta))

Hvor tau_c er et tunings parameter. Om den velges liten får man et raskt system og om den velges stor får man et robust system. En god balanse er tau_c = theta. Resten av parameterene finner man i
figuren. Antar her at du har en anelse om hvor raskt systemet ditt er :)
 
Har akkurat bygd ferdig en REX-C100 pid. Foruten å sette PIDen til å godta PT100 føler er dat andre parameter jeg MÅ endre på. I tillegg til autotune da.
 
Du må sjekke at tempen måles riktig. Jeg pleier å kontrollere mot et termometer som er sjekket mot isvann og kokende vann så jeg vet at det er sånn ca riktig. Så måler jeg i nærheten av der pt100 proben står. Avviket her kompenserer du med et parameter. Det heter SC på rex.ImageUploadedByTapatalk1407567325.347982.jpg
 
Da har jeg endelig fått igang PIDen. Men jeg sliter med en ting. Den viser ikke temperatur(heretter temp) OVER innstilt temp.Hvis jeg stiller fra 66 til 67 så viser den desimaler når den stiger opp til innstilt 67. Men stiller jeg temp nå igjen til 66, så justerer den også vist temp rett ned til 66. Er dette rett? Er det en innstilling jeg har feil?
 
Det er en innstilling. Filter tror jeg kanskje. Har ikke bruksanvisningen her, så det er litt gjetting.
 
Søk og og du vil finne, men ikke på norbryggs søkemotor. Jeg håpet et det skulle bli mye bedre etter oppgraderingen, men jeg er ikke veldig imponert. Google søk bringer meg ofte til norbrygg, så infoen er tilgjengelig.
 
Et lite tips, skrive Site:norbrygg.no foran ditt søkeord på Google. En vil da kun søke på Norbrygg :) Mye bedre enn søkefunksjonen her på forumet.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Takker. Og jeg som trodde at jeg hadde gått igjennom alle PID trådene her

Sendt fra min HTC One
 
Eg fant tråden (og fleire andre nyttige) lett med søkemotoren på forumet og "rex" som søkeord...:)
 
Tilbake
Topp