Alternativ til Oxyclean? Hva kan jeg vaske labb-dunker med?

Finnes det noe alternativ her i Norge til Oxyclean? Noe jeg kan vaske labbdunkene med en gang i blandt? Da med kobber, messing og hele pakka.
 
Men zalo er såpe. Såpe inneholder fett, og de sier at fett fra såpe ødelegger skumstabiliteten.

Det går jo selvfølgelig ann å bruke sterkere lut også... altså kaustisk soda. Jeg mener håndbryggeriet bruker det sammen med klor. Da blir det visst ganske reint, men da må man jo være litt forsiktig da. mye mye billigere enn PBW.

Har også brukt krystallsoda, men føler at det ikke er like bra som PBW
 
Men zalo er såpe.

Nei, Zalo er ikke såpe og kan fint brukes til både bryggeutstyr og ølglass.

Hvor har du det fra at det inneholder fett? Det er ikke på innholdsdeklarasjonen, kundeservice bekrefter at det er såpefritt om du tar kontakt med dem og det står ikke såpe på hverken pakka eller produktinformasjonen på nett.
 
Forslag til rengjøringsmidler:
  • Rent vann
  • Oppvaskmaskinpulver
  • Krystallsoda
  • Klorin (fint om du samtidig vil ha noen hvite flekker på klærne)
  • Kaustisk soda (fint om du samtidig vil bli blind eller få brannsår)
  • Zalo eller annet oppvaskmiddel
  • PBW
  • osv
 
Hadde en gjæringsbøtte jeg ikke fikk helt fri for gjærlukt med krystallsoda, prøvde med PBW og det funka bra. Det er jo også veldig kjekt å ha et vaskemiddel som kan brukes på aluminium for oss som bruker det.
 
Jeg har til nå vasket kun med vann, bare 6 brygg. Så lenge det ikke sitter fast, så skjønner jeg ikke vitsen med å bruke sterke kjemikalier. Bruker svamp og mye vann fra hageslangen. Jeg vasker med en gang jeg tømmer dunken, og lar den stå lenge med starsan som rister i for å dynke alle sider mens jeg brygger. Men nå har jeg ikke utstyr med masse kriker og kroker. Hadde jeg hatt det, så ville jeg nok ha lagt det i bløt i med PBW
 
Rengjøring er jo tross alt kanskje det viktigste man gjør som brygger. Jeg har hatt plastbøtter som ser helt rene ut. Etter å ha latt dem stå et døgn i vann med PBW, har vannet blitt rimelig brunt på bunnen.

Uansett er det nok lurt å bruke et rengjøringsmiddel til å rengjøre med. Star San er ikke et rengjøringsmiddel - det er et desinfeksjonsmiddel! Et bra rengjøringsmiddel gjør jobben lettere - og bedre.
 
Nei, Zalo er ikke såpe og kan fint brukes til både bryggeutstyr og ølglass.

Hvor har du det fra at det inneholder fett? Det er ikke på innholdsdeklarasjonen, kundeservice bekrefter at det er såpefritt om du tar kontakt med dem og det står ikke såpe på hverken pakka eller produktinformasjonen på nett.

Takker for ny opplysning! Hmmm... vanskelig å tenke på zalo som noe annet enn såpe.

OK, Men ikke bruk grønnsåpe da. Eller Lano.
 
Rengjøring er jo tross alt kanskje det viktigste man gjør som brygger. Jeg har hatt plastbøtter som ser helt rene ut. Etter å ha latt dem stå et døgn i vann med PBW, har vannet blitt rimelig brunt på bunnen.

Uansett er det nok lurt å bruke et rengjøringsmiddel til å rengjøre med. Star San er ikke et rengjøringsmiddel - det er et desinfeksjonsmiddel! Et bra rengjøringsmiddel gjør jobben lettere - og bedre.

En ting jeg har observert at Starsan klarer å rengjøre som ingen andre ting jeg har forsøkt klarer, er hvis det er litt fastbrent vørter, (eventuelt fastbrent grøt etc) i bunnen av en kjele. Har hatt noen kjeler jeg har skrubbet og skrubbet med PBW, særlig den jeg brukte til å koke bjørkesirup. Ikke sjans. Så brukte jeg kjelen til StarSan-bøtte, og vips, Helt rein. Altså HELT rein
 
Er PBW merkbart bedre enn krystallsoda, til dere som har prøvd begge....?

Typed with thumbs.
Jeg har ikke akkurat gjort noen blindtest, men vi brukte krystallsoda før, og når vi kjøpte PBW for første gang så var det en WAOW-opplevelse. Synes det bl.a. skylles mye lettere vekk. særlig glass blir veldig veldig reint, bare ved å ristes litt i pbw. De blir liksom helt trå å ta i.
 
Tilbake
Topp