Klage på Mack Witbier og Mack IPA

Blir litt drøyt for meg å boikotte ALLE produktene fra Mack pga denne ene (OK, to...) gedigne skivebomen... Overgjæret ale er "nytt" for de fleste store bryggeriene i Norge, selvfølgelig er vi i Norbrygg mer kompetente enn de store til å brygge førsteklasses varer!! Mack har flere gode lager-øl å by på, 1877, Bayer, Isbjørn, Haakon for å nevne de beste. Pilsen har jeg dog blandede opplevelser av, fra "veldig god" til "udrikkelig"... Og det innenfor en og samme six-pack...
 
nonshaugen skrev:
Blir litt drøyt for meg å boikotte ALLE produktene fra Mack pga denne ene (OK, to...) gedigne skivebomen... Overgjæret ale er "nytt" for de fleste store bryggeriene i Norge, selvfølgelig er vi i Norbrygg mer kompetente enn de store til å brygge førsteklasses varer!! Mack har flere gode lager-øl å by på, 1877, Bayer, Isbjørn, Haakon for å nevne de beste. Pilsen har jeg dog blandede opplevelser av, fra "veldig god" til "udrikkelig"... Og det innenfor en og samme six-pack...

Tja.. Ikke så vanskelig for min del da det eneste vi har å velge i fra mack er IPA og witbier fra polet her i sør  ;)
 
Tja.. Ikke så vanskelig for min del da det eneste vi har å velge i fra mack er IPA og witbier fra polet her i sør  ;)
[/quote]

De nevnte typer er ikke pol-øl, og min erfaring fra IPA'n til Mack er 4,6%-varianten... Men ser at Mack har en utfordring ifht distribusjon i dagligvarene i sør... Jeg føler meg heldig som har en lokal "øl-pusher" i Østlands-området med sans for kvalitet. Og som har en butikksjef som var den som "prakket på meg" en smaksprøve.
 
Smakte Wit-en og IPAen til Mack nå i helga. Hadde virkelig sett fra til to forferdelige øl. Må si at jeg ble skuffet. De var på ingen måte gode øl, men de var langt ifra så forferdelige så jeg forventet meg.

Wit-en var kjedelig og tam. Ingen smak av koriander, men synes jeg fikk noe frukt i smaken om ikke annet.

IPAen smakte dårlig hjemmebrygga IPA.

Vil ikke si at jeg ble overbevist om at de har brukt lagergjær, men igjen - det er godt mulig.

Meget kjedelige - men langt ifra de dårligste kommersielle ølene innenfor sine sjangre jeg har smakt.

My 2 cents
 
Har ikke lest hele tråden her, men jeg prøvde noen butikkøl som prøver 'meske' seg på hjemmebryggerølet. Jeg husker ikke helt hvilket bryggeri og om de påsto det var wit, ipa, weis eller lignende.. men smakte ordinær industripils. Skuffa :)

Men til trådstarter, ang forbrukerkontakt, jeg kom i skade for å kjøpe 'Mojito', en drikk som lages med limesaft, mynte, rom og sukker. Bildet på boksen var av frisk lime og mynte.

En slurk, det smakte helt dynge. Ser på innholdsfortegnelsen. Hvor mye mynte ? 0%. Hvor mye lime ? 0%. Hvor mye Rom ? 0%. Innholdet var en form for gjæret eplecider. Mojito ?????? jeg skjønner ikke at slikt er lov. Kan jeg karbonere sølevann og selge som Cola ? Sammenligningen er helt korrekt.
 
Sølevann og lignende karakteristikker synes jeg ikke blir rettferdig. Mitt største problem er at de helt åpenbart har tatt snarveien gjennom sin vanlige pilsnerprosess litt for langt. Dette er bare å ri på en hype og handler ikke om stolthet og tradisjon. Øl er et håndverk og bryggeriene er glade i å spille på disse tradisjonene i sin markedsføring. I den sammenhengen blir disse produktene rent horeri.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sølevann og lignende karakteristikker synes jeg ikke blir rettferdig. Mitt største problem er at de helt åpenbart har tatt snarveien gjennom sin vanlige pilsnerprosess litt for langt. Dette er bare å ri på en hype og handler ikke om stolthet og tradisjon. Øl er et håndverk og bryggeriene er glade i å spille på disse tradisjonene i sin markedsføring. I den sammenhengen blir disse produktene rent horeri.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Horeri :D Hehe..

Jeg er helt enig med deg i det at disse ølene er "lureri", iallefall IPA´en som jeg smakte på. Den smaker ikke vondt, men den smaker definitivt ikke IPA.
 
Var så (u)heldig å få en smak av Mack IPA av en kompis, og jeg er glad jeg ikke hadde kjøpt den selv. Det er ikke riktig å kalle et sånt produkt for IPA.
 
Hadde rekelag med en kompis, hvor han sto for mye av ølet. Han hadde handlet på polet, med tanken om å prøve litt nytt og å kjøpe øl som kunne passe til reker. En av dem var Mack Witbier. Jeg tenkte mitt, men vi smakte på ølet. Smakte ikke vondt, men smakte ikke Wit. Kompisen (som ikke brygger selv, og heller ikke har den samme nerdete tilnærmingen til øl som brorparten av forumets medlemmer her har) hadde ikke tenkt mer over det om jeg ikke hadde fortalt at en typisk Wit ikke smaker slik. Og dette kan – som nevnt – få «vanlige folk» til å misoppfatte hele øltypedefinisjoner.
 
Bildet er tatt fra ølmenyen til Mack's pub i Tromsø (Ølhallen). Har Mack tatt begrepet "tørrhumling" litt for bokstavelig, og kan dette være svaret på hvorfor IPA'en deres er klinisk fri for humlearoma? :)

DSC_0805.JPG
 
Har tidligere hørt om at større bryggerier "henger" humlen, altså at man har en humlepose eller lignende som henges fra toppen av tanken ned i ølen. Sist jeg hørte dette var i Basic Brewing-intervju med bryggeren på enten New Belgium eller Avery Brewing Company (tror jeg).
 
Joda, det var nå mest humoristisk ment..

Når det er sagt skulle det ikke forundre meg om Mack har blingset på noe slikt, det må jo være en eller annen grunn til at IPA'en deres smaker vann.
 
Jeg var innom Macks ølbutikk vegg i vegg med Ølhallen. Der snakket jeg med en dame om IPAen. Hun fortalte at de ikke var helt fornøyd med IPAen og at filtreringen hadde tatt for mye av humlesmaken. Jeg forsto det slik at de ville justere neste produksjon.
 
Hahaha, humla hengende i tørrluft over vørteren... :) Tross ekstremt lite sannsynlig hadde det i hvert fall vært et av tidenes bidrag til "Bryggertabber" tråden :p

Vel, jeg har opplevd det et par ganger med speidel + hatt + humlepose.. Skummer og damper og koker slik, og når jeg tok av hatten så .. oops.. der henger humleposen på midstangen og vinker ned til vørteren. Skjedde dog kun _en_gang at dette ikke ble oppdaget umiddelbart :D
 
Tja, sitter med en Mack ipa nå, er kanskje ikke en helt type riktig ipa, men det er da et god øl mener nå jeg
 
Har smaken på senere batcher av dette ølet endret karakter? Om noen har giddet å kjøpe en ny flaske etter førstegangssmak i våres/sommer...
 
Tilbake
Topp