• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

60L konisk gjærkar fra Kina selges...

Hei!

Noen i Stavangerområdet som er interessert i en rimelig kone fra en av de første innkjøpene til Rune Toft fra Kina? Selger min for 3000 til førstemann som er interessert. Den er i helt fin stand, har ordnet et par ekstra kraner og denslags i tillegg til det den kom med. Ordner bilder etc umiddelbart om noen behøver det.

Den funker som fy, men den er ganske enkelt for stor og omstendelig for min nåværende bryggeintesitet.
 
Her var det en tegning fra bestillingen. Pluss noen av min slik den står i dag.
IMG_2072.jpgIMG_2074.jpg IMG_2071.jpg
 

Vedlegg

  • Drawing of 60L Fermenter -- Single layer 2013-06-03.pdf
    146,4 KB · Sett: 72
Se det. Der var både bilder og mål, tror likevel jeg må la den gå forbi nå i første omgang, men takk for info. :)

Typed with thumbs.
 
Hva er poeng i et 60L konisk rustfritt gjær kar fra Kina for kr. 3000 hvis det gir samme resultat i smaken som en plast 60L kar for kr. 500?
Det har jeg prøvd før og fant ikke noe forskjell.
 
Mange fordeler med koniske gjæringskar kontra gjæringsbøtter, som du finner lange diskusjonstråder om her på forumet og nettet generelt. Men mitt problem er bare at jeg ikke brygger 60l-batcher, og da gidder jeg ikke ha en diger tank stående. Jeg forsøkte først å bytte til en 30l, men det var det ingen som var interesserte i... :-(
 
Hva er poeng i et 60L konisk rustfritt gjær kar fra Kina for kr. 3000 hvis det gir samme resultat i smaken som en plast 60L kar for kr. 500?
Det har jeg prøvd før og fant ikke noe forskjell.

Hmmm.... Hva med:
- Mulighet til å enkelt høste gjær
- Overflater som det ikke blir riper i der bakterier kan bo (slik som plast)
- Levetid resten av din bryggekarriere
(og andre argumenter du kan finne på forumet)
 
Forresten, jeg ser jeg skrev feil øverst her - jeg har ikke ordnet ekstra kraner, bare endel annet. Se på bildene for alt som følger med.
 
Hmmm.... Hva med:
- Mulighet til å enkelt høste gjær
- Overflater som det ikke blir riper i der bakterier kan bo (slik som plast)
- Levetid resten av din bryggekarriere
(og andre argumenter du kan finne på forumet)

- Top cropping er simpelt med en plastbøtte
- Vasker alle mine plastbøtter kun med PBW soak = ingen riper
- Tipper 3000,- er bra nok budsjett for å bytte ut plastbøtter ut min karriere :)

Tror det eneste virkelig gode argumentet for en konisk tank hjemme er at "det er kult, og litt mer praktisk for noen ting". Og jeg er helt enig i at det er kult.
 
Iirghmpfff..

Må bruke alle pengene mine på maling til leiligheten vi overtok i dag, samt møbler og alt annet som følger med.

Kan bytte i MANGE gjæringsbøtter i plast :)
 
Ta prøver uten å åpne gjæringsenheten, kjappere klarning av øl som følge av at trub samler seg i bunn av konen,slipper lukt som før eller senere vil sette seg i et plastspann, slipper ikke inn oksygen, mulighet for trykkoverføring til fat (og dermed ytterligere redusere risiko for oksidering), osv.

Det at man er forsiktig med vask av plastkar er greit nok, men før eller senere vil det bli riper, selv om du ikke ser dem. Å si at det eneste gode argumentet er at det er kult, er like flåsete som å si at dine listede argumenter kun bunner ut i misunnelse av å ikke ha en selv. ;)

Men ja, visst er det kult! Og selvsagt skal man med tiden ha en slik, eller flere.
 
Iirghmpfff..

Maling kan da ikke være nødvendig. Ca 15år mellom fargegjentagelse. Du er der sikkert snart.
Ingen stryker med om man er litt short på møbler..


Typed with thumbs.
 
Ta prøver uten å åpne gjæringsenheten, kjappere klarning av øl som følge av at trub samler seg i bunn av konen,slipper lukt som før eller senere vil sette seg i et plastspann, slipper ikke inn oksygen, mulighet for trykkoverføring til fat (og dermed ytterligere redusere risiko for oksidering), osv.

Det at man er forsiktig med vask av plastkar er greit nok, men før eller senere vil det bli riper, selv om du ikke ser dem. Å si at det eneste gode argumentet er at det er kult, er like flåsete som å si at dine listede argumenter kun bunner ut i misunnelse av å ikke ha en selv. ;)

Men ja, visst er det kult! Og selvsagt skal man med tiden ha en slik, eller flere.

Haha!

Monter en kran et stykke fra bunnen på et plastkar, og du kan ta prøver like lett. Disse PET-flaskene er vel oksygentette, dersom man skal lagre over tid? Usynlige riper som oppstår uten fysisk skrubbing skal jeg bekymre meg for når ølet som kommer ut begynner å få usmak.

Er ikke uenig i at det er lett å rasjonalisere for hvorfor en konisk er fett, men for min del bruker jeg pengene på en god del annet utstyr først, som har større potensiale for å øke kvaliteten på ølet.
 
støtter deg cjohansen. Finnes ingen tvil om at mange kjøper konisk pga bling-faktoren. Ja, også er det noen praktiske fordeler med konisk, men dette er for detaljer å regne.

For å oppsummere enkelt.. du brygger ikke bedre øl med konisk tank.


Men for all del... hadde jeg fått tillatelse av kona til å plassere nok et kjøleskap i kjelleren, hadde jeg kjøpt denne tanken glatt...
 
Tilbake
Topp