Samsung RW33EBSS1 Vinskap som Gjæringsskap / potensiell kegerator?

Jeg slo til og bestilte.

Vet dere om man burde stille skapet noen grader lavere enn måltemp de første dagene mtp. stormgjæring?

Har noen prøvd med http://www.bryggselv.no/products/gjringskar-pet-22l-m-kran i skapet?
Må vel prøve å konstruere en sånn plate som deg Tore, men ser litt mørkt på det da jeg ikke er så veldig handy..

Ja du må litt lavere, spesielt til stormgjæring er over. Termometer inntil dunken er gullverdt! Hadde skapet på 15grd og da var det 18grd i forkant inntil dunken.

Ang den PET dunken. Tror ikke du får plass til 48.5cm fra platen og opp :( Er vel en gjærlås oppå der igjen også..
 
Jeg slo til og bestilte.

Vet dere om man burde stille skapet noen grader lavere enn måltemp de første dagene mtp. stormgjæring?

Har noen prøvd med http://www.bryggselv.no/products/gjringskar-pet-22l-m-kran i skapet?
Må vel prøve å konstruere en sånn plate som deg Tore, men ser litt mørkt på det da jeg ikke er så veldig handy..

Platen er ikke så komplisert. Jeg gjenbrukte et skapfront jeg hadde til overs fra kjøkkenoppussing, og målene ser du tidligere i tråden :)
Du får nok ikke plass til det fatet i skapet, dessverre. Selv bruker jeg et av denne typen , og da måtte jeg kappe litt av gjærlåsen for å få det inn.
 
Trenger hus før jeg kan ta meg såpass ut. Bor trossalt på 70m2! Tenkte det kunne blitt litt tøft med plexiplater til hyller, skal se litt på løsninger utover uka :)

Bor selv i en toroms på 50m2, så det går nok fint :p skapet står midt i stua. Men så bor jeg alene, så det var ikke store motstanden når jeg foreslo dette i familieråd :D
 
Ja du må litt lavere, spesielt til stormgjæring er over. Termometer inntil dunken er gullverdt! Hadde skapet på 15grd og da var det 18grd i forkant inntil dunken.

Ang den PET dunken. Tror ikke du får plass til 48.5cm fra platen og opp :( Er vel en gjærlås oppå der igjen også..

Ok, takk! På tross av at det er litt avvikende temperatur bak og foran i skapet, vil jeg anta at vesken vil holde ganske en jevn temperatur nærmere temp i bakkant av skapet? Vanskelig å måle går jeg ut i fra :) Jeg får teste når skapet kommer.

Det var dumt at det PET-dunken ikke passet. Hvor mye plass tar egentlig den motoren i bunn, om skapet er 85 cm høy innvendig burde den jo passe :|

Tror dere at det er noe problem å stikke om på en gjæringsbøtte? Jeg mener å ha lest at det er best å stikke om på slike PET-dunker.
 
Ok, takk! På tross av at det er litt avvikende temperatur bak og foran i skapet, vil jeg anta at vesken vil holde ganske en jevn temperatur nærmere temp i bakkant av skapet? Vanskelig å måle går jeg ut i fra :) Jeg får teste når skapet kommer.

Det var dumt at det PET-dunken ikke passet. Hvor mye plass tar egentlig den motoren i bunn, om skapet er 85 cm høy innvendig burde den jo passe :|

Tror dere at det er noe problem å stikke om på en gjæringsbøtte? Jeg mener å ha lest at det er best å stikke om på slike PET-dunker.

Har ikke PET dunker så jeg vet ikke. Kun vanlige kar.

85cm er den totale høyden på skapet. 70cm innvendig. Målte igjen nå. Tror max bredde i bunn blir på 27cm. Bygger endel denne motoren.

Har sett litt på Speidel gjærdunkene, kanskje de er de beste for dette skapet?
 
Bruker selv dette skapet som gjæringsskap og det funker knall. Vurderer å skaffe ett skap til så jeg kan ha flere kar til gjæring. Setter tempen 2 grader under det jeg ønsker for å treffe rett temp i vørteren. Det å sette ale på 18 grader under stormgjæring gjør underverker.
 
Kjøp! Perfekt til lagring av øl også, så slipper din bedre halvdel å bli irritert over at kjøleskapet alltid er fullt av øl ;) Aldri hatt så tomt kjøleskap som vi har nå :p
 
Vel vel, det klokeste er nok å bygge om gjæringsfryseren min til corneliusfryser, og så gjære i vinskap, og da spiller det jo ingen rolle om det er plass til corneliusfat i vinskapet. Og skapet tar jo ikke så mye større plass enn det man fyller det med. Og så har jeg ikke brukt opp ferie- eller skattepengene. Og om jeg bruker pengene på noe annet, blir jeg sikkert ikke lykkelig da heller. Og damer digger jo vinskap.
 
oioioi.. 2000 nok på tilbud i dag... gjæringskjøleskapet mitt er egentlig fult av fat og flasker.... argh så vanskelig. hadde egentlig tenkt på en slik billig fryser. Får ta det gode gamle trikset å hive innpå noen sterke ØL, så blir beslutningsdyktigheten oppjustert :D
 
Noen som har testet om dette skapet kan styres med ekstern temperaturkontroller? Altså hva skjer om du napper ut støpslet og setter det inn etter 30 min-1 time? starter vinskapet da der det slapp?
 
Noen som har testet om dette skapet kan styres med ekstern temperaturkontroller? Altså hva skjer om du napper ut støpslet og setter det inn etter 30 min-1 time? starter vinskapet da der det slapp?

Står at skapet har en risiko for å bli ødelagt om du skrur av strømtilførselen, for så å skru den på igjen innenfor ett 5min vindu.

Men hvorfor ikke bare la det stå på? Trekker ikke så mye strøm og er ganske støyfritt.
 
En ekstern temperaturkontroller f.eks ut-200 eller stc-1000 kontrollere temperaturen i gjøringskaret ved å slå strømmen til skapet av og på. Det er ikke for å spare strøm, men for å ha presis regulering av temperatur i gjøringskaret
 
En ekstern temperaturkontroller f.eks ut-200 eller stc-1000 kontrollere temperaturen i gjøringskaret ved å slå strømmen til skapet av og på. Det er ikke for å spare strøm, men for å ha presis regulering av temperatur i gjøringskaret

I mine øyne så ser jeg ikke helt vitsen med dette på ett vinskap, men ser behovet ved kjøleskap/fryseboks. Har termometer i skapet, og temperaturen er dønn solid igjennom gjæringsprosessen.

Når det er sagt, så er jeg ganske fersk på alt dette her :p
 
En ekstern temperaturkontroller f.eks ut-200 eller stc-1000 kontrollere temperaturen i gjøringskaret ved å slå strømmen til skapet av og på. Det er ikke for å spare strøm, men for å ha presis regulering av temperatur i gjøringskaret
Jeg tror det kanskje blir litt overkill. Satt et brygg inn i skapet på 18 grader på onsdag, og under stormgjæringen holdt fatet mellom 20,5 og 21 grader. Nå ligger det på ca 19, altså 1 grad over. Er mulig jeg skal vurdere å justere skapet ned til 17, men uansett tror jeg skapet i seg selv er tilstrekkelig til å holde en jevn temperatur.
Men ja, jeg er fersk i gamet, og det er første gang jeg bruker gjæringsskap :)
 
Jeg tror det kanskje blir litt overkill. Satt et brygg inn i skapet på 18 grader på onsdag, og under stormgjæringen holdt fatet mellom 20,5 og 21 grader. Nå ligger det på ca 19, altså 1 grad over. Er mulig jeg skal vurdere å justere skapet ned til 17, men uansett tror jeg skapet i seg selv er tilstrekkelig til å holde en jevn temperatur.
Men ja, jeg er fersk i gamet, og det er første gang jeg bruker gjæringsskap :)

Justerte skapet ett par grader opp mot slutten av gjæringen slik at gjæren skulle få rydde skikkelig opp, så cold crash :) Tror dette var rett måte å gjøre det på.

Meget fornøyd med resultetet, gjærkaka var kompakt og fin og flaskene har betraktelig mindre bunnfall i seg enn tidligere brygg. Skal sjekke karboneringen i kveld :)
 
Handla ei slik en selv, etter en kort test i går ser det ut til at termostaten resettes til 18 grader når den har stått uten strøm litt. Så ekstern termostat for å naile temperaturer under dette går nok ikke (med mindre mitt skap bare kødda med meg i går). Men for å styre temp fra 18 og opp bør det gå fint.
 
Tilbake
Topp