Din favorittgjær?

Bare syntes det kunne være artig å høre om det er noen gjærstammer som stikker seg særlig ut, eller om det er som med båtlakk: Alle har "sin" favoritt, som så klart er myyye bedre enn alle de andre, uten at de helt kan forklare hvorfor ...   ::)

Nå har du sjansen til å synse litt: Hva er din(e) favorittgjærstamme(r), og hvorfor?

Her er mine favoritter, sånn bare for å begynne:

Undergjær:
WLP820 OKTOBERFEST LAGER YEAST / WY 2206 BAVARIAN LAGER (visstnok Weihenstephan 206) - med denne gjæra lagde jeg den beste pilsen jeg har smakt - noensinne! (Det var Joques' meget enkle Bragepils-oppskrift (norsk pilsner), vinner av klassen for lys lager i NM i 2006, bortsett da fra gjæra.) Pilsen min ble krystallklar rett fra fatet, uten filtrering eller tilsetninger, og med en flott malt- og humlearoma! Kompleks og behagelig. Gjæra jobber greit, men kanskje ikke veldig fort. Veldig anvendelig undergjær til alt fra bokk til pilsner.

Overgjær:
WY 1318 LONDON ALE III (visstnok fra Boddingtons) - fantastisk fine aromaer, en fruktig og myk ale. Fin balanse. Smaksmessig min absolutte favoritt av ale-gjærstammer. Jobber ganske kjapt og flokkulerer fint.

og

WLP007 English DRY / WY 1098 BRITISH ALE (visstok Whitbread Dry) - uhyre arbeidsvillig og meget anvendelig, flokkulerer bra, uovertruffen til tørre ales, funker også kjempefint til stout. Tror det er denne gjæra Nøgne Ø bruker mest også.

Jeg har også et godt øye til WLP002 English ALE YEAST / WY 1968 LONDON ESB (visstnok fra Fullers) til mer søtlige og brødsmakende ales. Flott humlearoma også. Lagde et helt fantastisk røykøl med denne gjæra. Den jobber også ganske kjapt og er helt ekstremt flokkulent, rene tyggegummien!  ;D
 
"Hvilke av barna dine er du mest glad i?"  ;D

Jeg har ikke testet alle typene til WLP og Wyeast. I tillegg har alle gjærstammene særtrekk som gjerne passer til visse øltyper, men som ikke passer til andre.

Likevel har jeg noen jeg gjerne bruker igjen:

Engelsk
WLP 005 British Ale
WLP 007 Dry English Ale
WLP 013 London Ale
Wyeast 1099 Whitbread

Tysk
WLP 029 Kolsch
WYEAST 1338 European Ale

Belgisk
WYEAST 3787 - Trappist High Gravity
WLP 400 Witbier
WLP 530 Abbey Ale
WLP 568 Belgian Saison Yeast blend (jobber raskere enn den andre saison-gjæren!)
 
Favorittgjæren min er alltid den jeg føler er den beste til det aktuelle ølet jeg vil brygge...

Jeg er selvsagt glad i mange, men her er noen av hjertebarna mine (nevner White Labs, siden det er det jeg mest, men tilsvarende gjær fra Wyeast er også bra):

WLP001 California Ale til amerikansk ale med tørr karakter.
WLP002 English Ale til mild og old ale.
WLP009 Australian Ale til sparkling ale
WLP013 London Ale til de fleste engelske typer.
WLP029 German Ale/Kölsch til Kölsch.
WLP400 Belgian Wit Ale til wit og fruktøl.
WLP515 Antwerp Ale til belgisk pale ale.
WPL530 Abbey Ale til belgisk øl  "trappiststil".
WLP800 Pilsner Lager til pils.

Kunne jo nevnt flere, men disse vil dekke i alle fall 90 % av alt øl jeg brygger, og jeg hadd klart meg relativt bra med bar 001, 002, 013 og 530...
 
Gahr skrev:
jeg hadd klart meg relativt bra med bar 001, 002, 013 og 530...

Tiltredes! Har selv ikke prøvd meg på belgisk øl ennå, men 001 og 013 dekker ganske godt for mitt vedkommende. Kommer an på om det skal være en ren eller mer fruktig gjærprofil.
 
Har laget to øl med
WY 1450 Denys Favorit 50 og likte den veldig godt. kommer nå som fast forsyning fra Wyeast pga påtrykk fra hjemmebryggere :ilike:
 
Til ale har vi brukt mye 1084/004 Irish Ale.  Har også vært innom London ale og American ale, men liker foreløbig Irish ale best.

Til lagerøl har vi prøvd mange.  WLP 833 german bock gir fantastiske bokk og oktoberfestøl og blir nok fast til juleølet... Til pils har vi prøvd flere uten at vi har landet på en bestemt favoritt.  Både 2042 Danish Lager, 2000 Budvar lager og WLP830 German Lager har gitt oss gode pils, og nå er det 2124 Bohemian lager som er under utprøving.

Til hveteøl har vi kun brukt 3068 Weihenstephan, og er veldig fornøyde med den.  Vi har bare laget et par-tre belgiske øl, og brukte 1214 Belgian Ale til disse med brukbart resultat - men ikke mer.  Neste gang kommer vi nok til å prøve en annen gjær
 
Kanskje en smule off-topic men jeg synes det passer inn her: På BasicBrewing radio var det en fyr som hadde brygget en Pale Ale, delt vørteren i 6, og gjæret med 6 forskjellige gjær. Smakspanelet kom noe overraskende fram til at den gjæren som best fremhevet humlepreget var Kølsch-gjæren, og de satt der og snakket om hvordan de i sin neste Pale Ale/IPA kom til å forsøke seg med Kølsch-gjær.

Er det noen som har noen tanker/erfaringer om dette?

(Såvidt jeg husker var de andre gjærtypene en belgisk gjær, tre europeiske: London Ale, German Ale og European Ale tror jeg, og den siste var California Ale.)
 
Dalaker skrev:
Kanskje en smule off-topic men jeg synes det passer inn her: På BasicBrewing radio var det en fyr som hadde brygget en Pale Ale, delt vørteren i 6, og gjæret med 6 forskjellige gjær. Smakspanelet kom noe overraskende fram til at den gjæren som best fremhevet humlepreget var Kølsch-gjæren, og de satt der og snakket om hvordan de i sin neste Pale Ale/IPA kom til å forsøke seg med Kølsch-gjær.

Er det noen som har noen tanker/erfaringer om dette?

Dette virker ganske overraskende på meg. Jeg har såvidt eksperimentert litt med Kölsch-gjæren fra Wyeast, men har gått bort fra denne nettopp av den grunn at jeg ikke ble tilfreds med humlesmaken og at jeg syntes det ferdige ølet ble for ensidig maltig. En gang pitchet jeg samme vørter i to fat med henholdsvis German Ale og Kölsch-gjær. Resultatet ble at ølet med German Ale ble litt bedre attenuert, litt tørrere altså, og med langt tydeligere humleprofil en søster-ølen brygget på Kölsch-gjæren. Dette er min beskjedne erfaring med saken.
 
Takk for svar Jens. Jeg husker ikke i farten om det var Wyeast eller Whitelabs Kølsch som var brukt. (Det var 3 gjær fra hver som ble prøvd ut.)
 
Kanskje litt farlig å trekke noen konklusjoner på et såpass spinkelt datagrunnlag, men ...  ;D

Her er en oppsummering hittil:

Nevnt 3 ganger:
WLP 007 / WY 1098
WLP 013 / WY 1028
WLP 530 / WY 3787

Nevnt 2 ganger:
WLP 001 / WY 1056
WLP 002 / WY 1968
WLP 029
WLP 400 / WY 3944
WLP 830
 
Jeg har fått enda en favorittgjær!

Forsøkte nylig WLP833 "German Bock Lager Yeast" til lys lager/export og ble meget imponert over flott maltprofil og egenskaper for øvrig.
Kommer helt klart til å bruke denne flere ganger.  :ilike:

Jeg gjæret og lagret ved ca 2 ºC og det ble veldig mye svovel-lukt til å begynne med, men den forsvant gradvis.
Ble heller ikke helt klart, men det kan jo komme av flere ting. Og hvem bryr seg om det med en sånn smak!?
 
Jeg har tre husgjær:
WLP002 English Ale
WLP300 Hefeweissen
WLP530 Belgian Abby Ale

Disse passer godt i det spekteret jeg pleier å brygge.
Holder fortiden på med WLP 400 Belgian Wit. Underlig og arbeidsom. Må daglig jobbe gjæren ned i vørteren og den blåser kraftig ut. Gjæren blir av en merkelig grunn liggende igjen over vørter. Men den har en klar Hoegarden lukt og smak. Blir nok bra skal du se.
 
Wyeast 3522 Belgian Ardennes Yeast  eller WLP550 Belgian Ale Yeast!

Jeg har brygget med bruk av ikke så mange forskjellige sorter. Brukte Westmalle- (WLP 530), Chimay-(WLP500), Duvel (wyeast 1388) og nå drikker jeg en flaske tripel som ble laget av Achouffe-gjæren... :amen: Karboneringen er ikke helt ferdig enda  :roedme: men jeg tror at dette øllet blir helt toppers  :biersmile:
 
Jeg er på tredje batchen med 1318 London Ale III nå etter å ha lært meg gjærvaskingens gleder.

Har brygget to Kinn-øl (Vestkyst og Julefred) og en ESB står og gjærer. Imponert over smaksprofilen til 1318!

Har vært innom mye forskjellig på mine 18 batcher, men ser for meg at jeg skal prøve å snevre inn til 2-3 typer våtgjær for å få enda mer kunnskap om prosessen.

Har lyst til å prøve WLP007, ser at det er mye forskjellig som kan funke bra med denne.

Hva er din favoritt?

--Øyvind
 
Tilbake
Topp